اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

کلمات کلیدی

نمایشگاه مطلوب کتاب

نمایشگاه مطلوب کتاب
نسرین محمدی روزنامه نگار

برگزاری نمایشگاه کتاب بدون گزافه از میان همه نمایشگاه‌های رنگارنگی که همه ساله برگزار می‌شود، شاید برای بسیاری از کتاب‌باران و کتابخوانان و کتاب‌دوستان بهترین و دلپذیرترین خاطرات آنان باشد، فضایی آمیخته با طرح و جلد، بوی کاغذ و مرکب، مسابقات فرهنگی متعدد، پخش نماهنگ‌های جالب، حضور همه اقشار از هر سن و سال و موقعیت فکری و مالی و حضور مخاطبان فرهیخته و صاحب‌قلمانی که آثاری را خلق کرده‌اند،

 رویدادی که بدون اغراق می‌تواند هر کشور را گامی به جلو بیندازد و فضایی که هر بیننده‌ای اعم از تحصیلکرده و کم‌سواد را مجذوب و به سوی خود می‌کشاند. سال‌هاست که وقتی از برگزاری نمایشگاه مطلوب و درخور ناشران و مخاطبان سخن به میان می‌آید، پیشنهادها و انتقادات بی‌شماری مطرح و به چالش کشیده می‌شود اما در هر حال باز هم شاهد مشکلات عدیده‌ای در این حوزه بوده و هستیم که به نظر می‌رسد منطق تشکیل چنین رویداد فرهنگی از جهت برگزاری در فضاهای عمومی و حضوری باید اصلاح شود. امسال و در شرایط ویژه کشور که بیماری کرونا امان مردم و مسئولان را بریده است، فرصتی دست داد تا به این واسطه دید عمیق و جدی‌تری را نسبت به حوزه مطالعه و توسعه کتاب و کتابخوانی شاهد باشیم و با امید به آینده‌ای روشن بتوانیم چشم‌انداز جدیدی را پیش‌ روی حوزه نشر شاهد باشیم و انتظار داریم این گام‌های اولیه آنلاین در معرفی و فروش کتاب‌های ناشران محکم‌تر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر ادامه یابد، چرا که وقتی هر فرد یا مجموعه‌ای کار دنباله‌داری را شروع می‌کند، علاقه‌مند است تا در طی مسیر، کار را ارتقا و رشد دهد. برگزاری نمایشگاه هم از این قاعده مستثنی نیست اما نکته مهم تبیین جایگاه نمایشگاه در فرآیند فعالیت‌ها و اقدامات علمی و فرهنگی کشور است. شاید به صلاح باشد اول طرح و نقشه‌ای دقیق از مجموعه فعالیت‌های نمایشگاه مجازی از نگاه کارشناسان ترسیم شود، سپس نسبت به برگزاری ادواری آن اقدامات جدی‌تری انجام شود و رضایتمندی بیشتر ناشران و مخاطبان کتاب را فراهم کند. اما آنچه باید در‌ مورد کارکرد نمایشگاه در‌نظر گرفته شود، تعریف چند آیتم برای مأموریت برگزار‌کنندگان آن است.
نخست آنکه فرصت دسترسی راحت و حداکثری به منابع مکتوب را در فضای مجازی برای کاربران فراهم و در مرحله دوم امکان حضور حداکثری آثار داخلی و منابع معتبر خارجی را ایجاد و در مرحله سوم تخفیف و تسهیلات مالی بویژه برای مخاطبان اصلی و فصلی و دائمی نمایشگاه‌های ادواری و سالانه کتاب را فراهم آورد.
تفاوت نمایشگاه مجازی تهران امسال با فروشگاه و نمایشگاه‌های سال‌های گذشته که در آن شاید ناشرمحور بودن ملاک برگزاری بود، به این شکل هویدا شد که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب با ثبت و ایجاد سامانه‌ای جامع از کتب کلیه ناشران کتاب این امکان را به‌وجود آورند که جویندگان و دوستداران کتاب بدون حضور در نمایشگاه یا فروشگاه کتاب با مشاهده فهرست موجود منابع هر یک از ناشران راحت‌تر بتوانند به منابع مورد ‌نظرشان دسترسی پیدا کرده و با نویسنده و ناشر مورد علاقه خود ارتباط مجازی برقرار نمایند، آنچه مسلم است بررسی وضعیت برگزاری نمایشگاه موضوعی است که همواره محل اختلاف بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه بوده و هست اما آنچه حائز اهمیت است، روزنه امیدی است که برای فعالان فراهم شده و امید است که در گستره برگزاری سراسری و بین‌المللی تداوم یابد.

کپی