اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

راه‌های مبارزه با بی‌خوابی ناشی از استرس کرونا

راه‌های مبارزه با بی‌خوابی ناشی از استرس کرونا
آرزوکیهان

ماه هاست که درگیر بیماری کرونا هستیم و استرس ناشی از این بیماری را به خوبی تجربه کرده ایم. کم خوابی می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد و خیلی زودتر ما را به کرونا مبتلا کند پس چه کنیم؟

به گزارش ایران آنلاین به نقل از هلث، خواب خوب و کافی یکی از مولفه‌های مهم سلامت جسم و روح به شمار می‌آید در حالیکه بی‌خوابی باعث بروز التهاب در بدن شده و ما را در مقابل بیماری آسیب پذیر‌تر می‌کند پس خواب اکنون یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای مقابله با کروناست و نقش مستقیمی در توانایی بدن در حفظ ایمنی دارد که در کنار گزینه‌های شستن دست و حفظ فاصله اجتماعی توصیه می‌شود.
از این رو محققان برای مقابله با بی‌خوابی ناشی از استرس ناشی از کرونا راهکارهایی ارائه داده اند.
روال منظم زندگی را حفظ کنید
کرونا باعث بیکاری هزاران نفر از محیط کار شده که اکنون در خانه حضور دارند و با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. مهم نیست که زندگی تان تا چه حد تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. نخست باید یاد بگیریم چطور روال زندگی مان را با شرایط کنونی وفق دهیم. اگر حتی در خانه مشغول به کار هستید هر روز بلند شده و مانند گذشته کارتان را شروع کنید. در صورت بیکاری در کارهای خانه همکاری کنید و بخشی از وظایف همسرتان در نگهداری فرزند را بر عهده بگیرید تا شرایط عادی شود.
در طول روز چرت نزنید
اگر به دلیل کرونا و قرنطینه در خانه کار می‌کنید ممکن است به راحتی به اتاق خواب و کاناپه دسترسی داشته باشید اما تلاش کنید در طول روز چرت نزنید. این چرت‌ها می‌تواند بر خواب شبانه شما تاثیر بگذارد.
ورزش کنید
در طول روز داشتن برنامه ورزشی بسیار ضروری است این ورزش علاوه بر سلامتی بدن باعث ترشح هورمون در خون شده و احساس بهتری به شما می‌دهد. در عین حال فشاری که در ورزش به اندام‌های بدن می‌آید سبب می‌شود تا حس خستگی بیشتری هنگام پایان کارهای روزانه داشته باشید و بهتر بخوابید.
اخبار پیرامونتان را مدیریت کنید
شنیدن پیاپی اخبار بد می‌تواند حال روحی شما را خراب کند. پس اخبار را مدیریت کنید. یکسره پی خبرهای فضای مجازی و رادیو و تلویزیون ننشینید زیرا میزان استرس شما با این اخبار افزایش می‌یابد. هنگام گوش دادن و یا دیدن اخبار در تلویزیون و گوشی تان هنگام خواب چای یا قهوه ننوشید زیرا این دو میزان خواب شما را در ساعات پایانی روز کاهش می‌دهد و راحت خوابیدن را دشوار می‌کند.
محدود کردن تابش نور آبی هنگام خواب
قرار گرفتن در معرض نور آبی هنگام خواب بر روند بهبود خواب شما تاثیر گذار است. با توجه به قرنطینه مردم به گوشی، کامپیوتر، ایکس باکس و… رو آورده اند. استفاده از این ابزار و قرار گرفتن در معرض تابش نور آنها می‌تواند باعث بروز کم خوابی شود. حتی تماشای تلویزیون نیز تاثیر گذار خواهد بود. در عوض فعالیت‌هایی همچون گوش دادن به یک موسیقی، خواندن کتاب قبل از خواب توصیه می‌شود.
از نوشیدن الکل خودداری کنید
استفاده از الکل مکانیسم سالمی برای مقابله با استرس و اضطراب نیست برعکس می‌تواند میزان سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد. با نوشیدن الکل نمی‌توانید خواب راحتی را تجربه کنید پس توصیه می‌شود به دلیل ضررهای این نوشیدنی به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.

 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

کپی