• یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱

کشف نحوه اثرگذاری داروی آکنه

محققان در مطالعه جدید خود داروی سارسایکلین ( اولین آنتی بیوتیک جدید که بیش از ۴۰ سال است برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد ) را مورد تجزیه و تحلیل بیولوژیکی دقیق قرار دادند.

سارسایکلین(Sarecycline) دارویی که برای استفاده در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تأیید شده است، اولین آنتی بیوتیک جدید است که بیش از ۴۰ سال است برای درمان آکنه تأیید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون محققان "دانشگاه ییل" و "دانشگاه ایلی‌نوی در شیکاگو" در مطالعه اخیرشان کشف کرده‌اند که چگونه ساختار شیمیایی بی نظیر این دارو آن را تا این حد موثر ساخته‌اند.

به گزارش فیز، محققان در مطالعه جدید خود دقیق‌ترین تجزیه و تحلیل بیولوژیکی را درباره سارسایکلین انجام داده‌اند. سارسایکلین یکی از چند آنتی بیوتیک دسته تتراسایکلین‌ها مانند داکسی سایکلین و مینوسایکلین است که برای درمان آکنه استفاده می‌شود.

محققان طی این مطالعه که روز گذشته در مجله "National Academy of Sciences" منتشر شد، دریافتند که بر خلاف سایر داروهای تتراسایکلین، سارسایکلین به آران‌ای پیام‌رسان، مولکول‌های موجود در سلول وصل می‌شود و  کد ساخت پروتئین‌ها را در ریبوزوم‌های باکتریایی فراهم می‌کند.
ریبوزوم‌ها که در تمام سلول‌های زنده یافت می‌شوند، اسیدهای آمینه را به هم پیوند می‌دهند.
سارسایکلین و سایر تتراسایکلین‌ها با مهار سنتز پروتئین باکتریایی، آکنه را درمان می‌کنند. آنها عملکرد ریبوزوم را در باکتری بیماری‌زای موجود در آکنه به نام "Cutibacterium acnes"مسدود می‌کنند.

دکتر "کریستوفر بونیک"(Christopher Bunick) استادیار پوست و مو دانشگاه ییل و نویسنده این مطالعه گفت: ما طی این مطالعه نشان دادیم که ساختار سارسایکلین بسیار اهمیت دارد.
این روش قبلاً در این دسته از آنتی بیوتیک‌ها دیده نشده است و این نشان می‌دهد که سارسایکلین دارای خواص بی نظیری در بین تتراسایکلین‌ها است.

نکته مهم این است که محققان همچنین دریافتند که چرا سارسایکلین دارای چنین مشخصات مقاومت دارویی(drug-resistance profile) کم است چرا که این موضوع باعث افزایش اثربخشی آنها می‌شود.

سارسایکلین "TetM" را خنثی می‌کند و "TetM "پروتئین نگهبان ریبوزومی است که از باکتری‌ها در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

بونیک و تیم وی گفتند که پیامدهای گسترده تر این مطالعه این است که می‌توان از دانش ساختاری ترکیبات تتراسایکلین برای مهندسی بهتر آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرد.

بونیک گفت: این می‌تواند به درمانی با اثر بهتر یا ماندگاری بالاتر، عوارض جانبی کمتر و مقاومت دارویی کمتری منجر شود.

از داروهایی که محققان در آینده توسعه خواهند داد می‌توان نه تنها در درمان آکنه بلکه در سایر اختلالات پوستی و عفونت‌ها نیز استفاده نمود.

کشف نحوه اثرگذاری داروی آکنه

محققان دانشگاه ییل با همکاری محققان دانشگاه ایلینوی در آمریکا، نحوه اثرگذاری ساختار شیمیایی داروی Sarecycline بر آکنه را شناسایی کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس، در طول ۴۰ سال گذشته Sarecycline تنها دارویی است که برای درمان آکنه به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا معرفی شده است.

این تحقیقات، دقیق‌ترین تجزیه و تحلیل بیولوژیکی است که تاکنون روی Sarecycline انجام گرفته است. این دارو یکی از انواع آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین است که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این تحقیقات مشخص شد برخلاف سایر انواع تتراسایکلین‌ها، Sarecycline با مولکول‌های mRNA موجود در ریبوزوم باکتری پیوند برقرار می‌کند. ریبوزوم‌ها در تمام سلول‌های زنده وجود دارند و اسیدهای آمینو را به یکدیگر متصل می‌کنند. تتراسایکلین‌ها، از جمله Sarecycline از طریق مهار کردن تولید پروتئین‌های باکتری Cutibacterium acnes ، با آکنه مقابله می‌کنند.

اکنون محققان نشان دادند ساختار شیمیایی Sarecycline دارای اهمیت است. زیرا موجب بروز رفتاری می‌شود که تاکنون در تتراسایکلین‌ها دیده نشده است و نشان می‌دهد که این دارو دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است.

یکی از پیامدهای ساختار خاص Sarecycline، مقاومت دارویی بسیار پایین در برابر آن است که موجب افزایش اثرگذاری دارو می‌شود. این دارو ریبوزوم موسوم به TetM را که نوعی پروتئین محافظ باکتری در برابر عوامل خارجی است، تخریب می‌کند.

آکنه یک التهاب پوستی است که به صورت جوش های قرمز و معمولا چرکی در پوست و به ویژه صورت ظاهر می شود و اغلب در نوجوانان شایع است.‌

مصرف غذاهای چرب و شیرین التهابات آکنه را افزایش می دهد. اختلالات هورمونی، رژیم غذایی پرچرب، دستکاری جوش های صورت، سفرهای مداوم هوایی، استرس، استفاده از داروهای خاص و تغییرات جوی مهمترین دلایل بروز آکنه هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences  منتشر شده است./ ایسنا و ایرنا