• سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰

استرالیا به درمان احتمالی کروناویروس رسید

محققان استرالیایی می‌گویند موفق شده‌اند با یک روش درمانی، حال برخی از بیماران آلوده به کروناویروس را بسیار بهبود ببخشند.

گروهی از محققان استرالیایی ادعا می‌کنند که درمانی برای کروناویروس جدید و کشنده پیدا کرده‌اند و امیدوارند که آن را در یک آزمایش سراسری روی بیماران آزمایش کنند.

پروفسور "دیوید پترسون" مدیر مرکز تحقیقات بالینی دانشگاه کوئینزلند گفت که محققان از دو دارو استفاده کرده‌اند که در درمان عوارض ناشی از کروناویروس در آزمایشات نتایج خوبی به جا گذاشته است.

به گفته وی، یکی از این داروها که به تعدادی از اولین کسانی در استرالیا که تست ابتلا به کووید-۱۹ آنها مثبت بود، داده شده است، باعث ناپدید شدن ویروس از بدن آنها و به دنبال آن بهبودی کامل بیمار از عفونت شده است.

"پترسون" همچنین پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان رویال بریزبن و بیمارستان زنان است و ادعا می‌کند که استفاده از این داروها نباید به عنوان درمان ذکر شود، بلکه فعلا یک درمان بالقوه است.

وی گفت: این داروها یک درمان به طور بالقوه موثر است. بیماران پس از پایان درمان، دیگر به هیچ وجه شاهد وجود کروناویروس در بدن خود نیستند.

گفتنی است که هر دو دارو قبلاً در استرالیا ثبت شده، مجوز گرفته و در دسترس هستند.

"پترسون" افزود: آنچه ما در حال حاضر می‌خواهیم انجام دهیم، یک کارآزمایی بالینی بزرگ در سراسر استرالیا است تا ۵۰ بیمارستان را بررسی کنیم و آنچه را که می‌خواهیم مقایسه کنیم، یک دارو در مقابل یک داروی دیگر و همچنین در مقابل ترکیبی از این دو دارو است.

پزشکان با توجه به تاریخچه استفاده از این داروها، تجربه طولانی مدتی از سازگاری آنها با سیستم ایمنی بدن انسان دارند. به این معنی که با این درمان، هیچ عارضه جانبی در انتظار بیمار نخواهد بود.

استرالیا احتمالا درمان کروناویروس را به جهان عرضه می‌کند

"پترسون" با استناد به درمان‌های به کار گرفته شده در کشورهایی نظیر سنگاپور و چین گفت: تجربیات مثبتی در مبارزه با کروناویروس خارج از مرزهای استرالیا نیز ثبت شده است. گروه تحقیقاتی من اطمینان دارند که می‌توانند این داروها را به بیماران دیگر کشورها منتقل کنند.

وی افزود: ما می‌خواهیم بهترین درمان را برای استرالیایی‌ها به ارمغان بیاوریم و نه حدس‌های شخصی یا تجربیات چند نفر. محققان ما امیدوارند تا پایان ماه مارس به یک درمان قطعی دست یافته و آن را روی بیماران آغاز کنند.

درمان جدید مبتنی بر اچ‌.آی‌.وی است

این تحقیق از بیماران چینی الهام گرفته شده است که در ابتدا این دارو را در استرالیا دریافت کردند.

"پترسون" گفت: پزشکان ما بسیار شگفت زده شده‌اند که یک داروی اچ‌.آی‌.وی موسوم به "sic" در واقع می‌تواند در مقابل کروناویروس جدید به خوبی عمل کند.

وی افزود: این دارو روی اولین موج از بیماران چینی که ما در استرالیا داشتیم، خیلی خوب عمل کرد. این امیدبخش است، چرا که ما اینجا به چیزهای واقعاً خوبی رسیده‌ایم.

یک درمان مفید برای مقابله با کووید-۱۹ که جهان را فرا گرفته و بیش از ۱۵۰ هزار نفر را در جهان آلوده کرده است، در صورت واقعی بودن مانند یک معجزه خواهد بود./ایسنا

واکنش سیستم ایمنی به کرونا شناخته شد

دانشمندان استرالیایی نحوه واکنش سیستم ایمنی به ویروس کرونای ۲۰۱۹ را شناسایی کردند. این بررسی نشان می‌دهد که بهبود از کرونای ۲۰۱۹ مانند بهبود از آنفلوآنزا است.

این پژوهش در موسسه عفونت و ایمنی پیتر داکرتی در ملبورن انجام و نتایج آن در نشریه پزشکی نیچر منتشر شده است. این موسسه در ماه ژانویه اولین پژوهشگاهی شد که ویروس کرونای ۲۰۱۹ را در خارج از چین بازتولید کرده است.

پروفسور کاترین کدزیرسکا یکی از نویسندگان تحقیق می‌گوید: «این کشف مهمی است زیرا اولین بار است که واقعا می‌فهمیم سیستم ایمنی ما چگونه با ویروس جدید کرونا مبارزه می‌کند.»

بیش از ده پژوهشگر چهار هفته بی‌وقفه کار کردند تا نحوه واکنش سیسم ایمنی به کرونای ۲۰۱۹ را شناسایی کنند.

زنی ۴۷ ساله اهل ووهان در استرالیا به بیمارستان مراجعه می‌کند و بستری می‌شود. او مبتلا به کرونای ۲۰۱۹ خفیف تا متوسط بود. پروفسور کدزیرسکا و همکارانش «کل واکنش سیستم ایمنی» او را زیر نظر گرفتند.

سه روز پیش از شروع بهبودی، در خون بیمار سلول‌ها و پادتن‌های خاصی مشاهده شد. به گفته پروفسور کدزیرسکا همین سلول‌ها در همین زمان پیش از آغاز بهبود از آنفلوآنزا در خون دیده می‌شوند: «خیلی هیجان‌زده‌ایم که ظهور سلول‌های ایمنی پیش از بهبود علائم بالینی را ثبت کردیم.»

این سلول‌ها سه نوع لنفوسیت T هستند (کمک‌کننده فولیکولی، CD4 فعال، CD8) و سلول‌های ترشح‌کننده پادتن.

علائم بیمار «در روز سیزدهم کاملا بهبود یافتند» و پادتن‌ها (ایمونگلوبولین‌های G و M) تا هفت روز بعد یعنی روز بیستم در پلاسمای خون او «مرتب افزایش یافتند.»

برنامه بعدی پروفسور کدزیرسکا و همکارانش یافتن پاسخ این سوال است که چرا سیستم ایمنی در موارد شدید بیماری ضعیف عمل کرده است:

«این واقعا مهم است که بفهمیم در کسانی بیماری بسیار شدید گرفتند یا مردند چه چیز کم یا متفاوت بود.»

فهمیدن اینکه سیستم ایمنی چه زمانی شروع به تولید این سلول‌های خاص می‌کند به شناسایی «سیر ویروس» و «پیش‌بینی سیر بهبود» و به گفته گرگ هانت وزیر بهداشت استرالیا، به ساخت واکسن و یافتن درمان‌های بالقوه کمک می‌کند.

اکثریت بزرگی از مبتلایان به کرونای ۲۰۱۹ بهبود می‌یابند که به این معنی است که سیستم ایمنی آنها با موفقیت با ویروس مبارزه کرده است./ بی‌بی‌سی