جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left قاره سبز در وضعیت نارنجی بازگشت

موج نارضایتی‌ها از شرق تا غرب اروپا را فراگرفت

قاره سبز در وضعیت نارنجی

این روزها قاره سبز با اعتراضات مردمی همراه است. مردم کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه پرچمدار این اعتراض‌های عموماً اقتصادی هستند و بعد از آنها مردم اتریش، چک و ایتالیا نیز به خیابان‌ها رفتند و تأکید کردند خواهان پایان دخالت‌های کشورشان در جنگ اوکراین که برای آنها تبعات اقتصادی داشته است، هستند.
دانلود

روزنامه ایران: به گزارش شبکه خبری دویچه وله، حامیان حزب راست گرای «آلترناتیو برای آلمان» (AFD)با تجمع در برابر ساختمان پارلمان این کشور موسوم به رایشتاگ در برلین نسبت به گرانی‌های بی‌سابقه از جمله افزایش بهای گاز و برق اعتراض کردند. تظاهرکنندگان شعارهایی از جمله «اول کشور خودمان» را سر می‌دادند و پرچم آلمان، روسیه و امپراتوری رایشسکریگ (نمادی برای گروه‌های راست افراطی) را در دست داشتند. تجمع کنندگان همچنین با اهتزاز پرچم روسیه شعار می‌دادند: «نفت و گاز روسیه می‌خواهیم» و «آنهایی که امروز سکوت می‌کنند فردا یخ می‌زنند.»

دویچه‌وله در ادامه گزارش خود نوشته است، به اعتقاد تینو چروپالا، رهبر مشترک حزب آلترناتیو برای آلمان، دولت این کشور با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه جنگ را به داخل مرزهای کشور و زندگی مردم آورده‌ است. وی در جمع معترضان خواهان استعفای رابرت‌ هابک، وزیر اقتصاد آلمان شد که با تشویق تجمع‌کنندگان نیز مواجه شد.
چروپالا، دولت آلمان را به بی‌تفاوتی نسبت به خواسته‌های مردم متهم کرد و اظهار داشت: «حزب سبز آلمان، یکی از سه حزب تشکیل دهنده ائتلاف حاکم این کشور، خواستار تضعیف و فقر آلمان است.» معترضان پس از تجمع در برابر ساختمان پارلمان آلمان، شروع به راهپیمایی کردند و در طول مسیر با گروه‌هایی از مخالفان روبه‌رو شدند.

حال ناخوش فرانسه
علاوه بر آلمان در فرانسه نیز اعتصاب و اعتراضات ادامه دارد. در این میان گروهی از فرهیختگان فرانسوی از مردم این کشور خواستند به اعتراض‌های آتی علیه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ملحق شوند. این گروه متشکل از ۶۹ امضاکننده از جمله نویسندگان، کارگردانان سینما و اساتید دانشگاه در نامه‌ای که در نشریه «دو دیمانش» منتشر شد، تأکید کردند که امانوئل مکرون از تورم برای افزایش شکاف طبقاتی استفاده می‌‌کند تا درآمد سرمایه را به بهای زیان به سایرین تقویت کند.

این نامه همچنین تأکید دارد که دولت مکرون برای مقابله با افزایش بهای انرژی به اندازه کافی اقدام نکرده و از افزایش مالیات بر شرکت‌هایی که به دلیل تورم بالا، سودهای بادآورده کسب کرده‌اند، خودداری کرده است.
در این میان، امضاکنندگان نامه اعتراضی خواستار پیوستن مردم به اعتراضات روز ۱۶ اکتبر شدند که از سوی جنبش سیاسی چپ فرانسه سازماندهی شده است. این تجمع اعتراضی در مخالفت با هزینه بالای زندگی در فرانسه و انفعال دولت در زمینه مسائل اقلیمی در حالی برنامه‌ریزی شده که مکرون با مقاومت شدید اتحادیه‌های کارگری نسبت به اصلاحات بازنشستگی رو‌به‌روست و اعتصاب کارگرانی که خواستار افزایش دستمزدها هستند، بخش‌هایی از اقتصاد این کشور را مختل کرده است.

بوی تعفن از لندن
در کنار آلمان و فرانسه، انگلستان و دولت جدید لیز تراس هم با بحران مواجه است تا جایی که عقب نشینی اخیر نخست وزیر انگلیس از جنجالی‌ترین بخش برنامه اقتصادی دولت در خصوص حذف ۴۵ درصد از مالیات میلیاردرها، نه تنها اعتراض‌های داخل کشور را آرام نکرده، بلکه فشارها برای برکناری تراس را تشدید کرده است.
میک لینچ، دبیرکل بزرگترین اتحادیه کارکنان شبکه ریلی انگلیس شنبه جاری در جریان اعتصاب سراسری کارکنان
راه آهن که نیمی از خدمات این شبکه را فلج کرده است، گفت: «بوی تعفن از دولت لیز تراس بلند شده است.»
نخست وزیر انگلیس دو هفته پیش برنامه اقتصادی دولت را بر پایه کاهش مالیات میلیاردرها و کسر کمک هزینه اقشار کم درآمد ارائه کرد. این برنامه با واکنش شدید بازار مالی مواجه و منجر به سقوط ارزش پوند به پایین‌ترین حد در چهار دهه گذشته شد. در همین پیوند بانک مرکزی انگلیس از احتمال جهش نرخ بهره بین بانکی تا سه برابر شاخص کنونی خبر داد. تداوم این شرایط باعث شده است تا بسیاری از ناظران سقوط احتمالی دولت لیز تراس را چندان دور از واقعیت ندانند.

بانگ‌های اعتراضی در سایر کشورهای اروپایی
در چند کشور اروپایی دیگر نیز معترضان به خیابان‌ها رفته و علیه دولت‌های خود شعار دادند. معترضان این کشورها که به طور مشخص اتریش، جمهوری چک و ایتالیا هستند، معتقدند، ریشه بحران اقتصادی در کشورهای آنان جنگ اوکراین است. آنها تأکید می‌‌کنند، تحریم‌هایی که سیاستمداران‌ علیه روسیه اعمال کرده‌اند، باعث افزایش بهای سوخت و در پی آن سایر کالاها شده و سطح استاندارد زندگی در کشورهای آنان را پایین آورده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، تجمع‌ کنندگان در وین، پایتخت اتریش خسته از تورم و بحران اقتصادی، خواستار کاهش قیمت‌‌ها، لغو تحریم‌‌ها علیه روسیه و دوستی با مسکو شدند. در پراگ پایتخت جمهوری چک نیز معترضان علیه دولت خود که به اعتقاد آنها نسبت به نیازهای مردم بی‌توجه است و باعث افت شدید استانداردهای زندگی شده است، شعار دادند. در شهر رم پایتخت ایتالیا هم اتحادیه‌‌های کارگری علیه افزایش قیمت‌‌ها، تورم و تعرفه‌‌های انرژی تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

انتهای پیام/

حسین فاطمی
mdi-tag قاره سبز mdi-tag اعتراضات مردمی mdi-tag جنگ اوکراین
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
3699
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۰:۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو