جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left رشد ۶٫۷ درصدی تشکیل سرمایه و کاهش ۴٫۴ درصدی نرخ… بازگشت

رشد ۶٫۷ درصدی تشکیل سرمایه و کاهش ۴٫۴ درصدی نرخ بیکاری در کشور

دانلود

به گزارش ایران آنلاین، سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه دولت سیزدهم در دو سال گذشته تلاش کرده است تا روند شاخص های اقتصادی کشور را اصلاح کند، از رشد ۶.۷ درصدی نرخ تشکیل سرمایه و کاهش ۴.۴ درصدی نرخ بیکاری از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد.

نشست سخنگوی اقتصادی دولت به همراه رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دقایقی پیش در ساختمان کوثر ریاست جمهوری آغاز شد؛ در این نشست قرار است تیم اقتصادی دولت گزارشی از عملکرد دولت سیزدهم در یکسال گذشته به اصحاب رسانه و مردم ارایه کنند و همچنین پاسخگوی سوالات اقتصادی خبرنگاران باشند.

سیداحسان خاندوزی، محمدرضا فرزین و سیدداود منظور علاوه بر ارایه گزارش عملکرد دولت، در حوزه فعالیت خود در اقتصاد کلان، سیاست های پولی و مالی و برنامه و بودجه به ارایه گزارش خواهند پرداخت.

این نخستین نشست خبری سه جانبه تیم اقتصادی دولت با خبرنگاران و نخستین حضور منظور و فرزین در نشست خبری با اصحاب رسانه است.

دهه ۹۰ دهه افول شاخص های اقتصادی کشور بود

سید احسان خاندوزی در مقدمه نشست خبری خود ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار بیان کرد: بخشی از امور کشور که سرعت پیدا می‌کند با پیگیری رسانه هاست و امیدواریم این تعامل روز به روز بهتر شود و امیدوارم با هر سلیقه و نگاه سیاسی در رسانه های مختلف روز به روز پر رونق تر باشید زیرا شکوفایی رسانه های منصف حق شناس و کارشناس یکی از ارکان توسعه اقتصادی هر کشور است، رسانه هایی که چراغ امید را در دل جامعه روشن نگه می‌دارند.

وی در ادامه بیان کرد: با تدبیر شورای اطلاع رسانی رییس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این‌نشست حضور دارند تا تصویر جامع و کامل تری از عملکرد اقتصادی دولت را ارایه دهند.

خاندوزی با اشاره به بخش واقعی اقتصاد کشور و چشم‌اندار رشد و مبانی کشور اقتصادی گفت: سرمایه‌گذاری هایی که در طی این مدت انجام‌می شود برای آینده ثمر می دهد، زمانی در کشور گفته شد که مردم به خادم نیاز ندارند و با مدیر نیاز دارند و ثمره این‌نگاه این شد که دهه ۹۰ به دلایل متعدد دهه افول شاخص های اقتصادی بود. در سرمایه گذاری در دهه ۹۰ نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد بلکه سرمایه گذاری حدود ۴۷ درصد کمتر از قبل شد.

وی بیان کرد: تشکیل سرمایه ثابت در حوزه ساختمان ۴۱ درصد کاهش یافت و نتیجه این کاهش شدید این بود که ظرفیت رشدبلند مدت اقتصاد تضعیف شد.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تلاش دولت این بود که بنیان های رشد بلند مدت را اصلاح کند، خاطر نشان کرد: براساس آمار در زمینه سرمایه گذاری ماشین الان و بخش ساختمان روند دهه ۹۰ تغییر یافت و در سال ۱۴۰۱ با حدود۶.۷ رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم و از این عدد ۱۵.۳ افرایش رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات و ۱.۳ درصد در حوزه ساختمان بود

خاندوزی تصریح کرد: در ادوار قبل بخش زیادی در کشور شاخص های رشد و افزایش قیمت ها دچار سخت جانی شد و ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد منفی و پایین گرفتار بود و امیدواریم این روند ادامه دار باشد تا از رشد پایین و سرمایه گداری منفی خارج شویم.

وزیر اقتصاد با اشاره به روند اشتغال در دولت سیزدهم گفت: تورم در کنار مساله بیکاری دو اصل مهم اقتصادی است، در ایجاد اشتغال در سنوات گذشته تحرک جدی در سیاست اشتغال زایی به چشم‌ نمی خورد و نرخ بیکاری و اشتغال قفل بود و دولت گذشته ایده ویژه ای جز معطل نگه داشتن اقتصاد و پرتاب کردن مشکلات به سمت آینده به کار نمی برد.
وی اظهار داشت: با اقدامات دولت طی دو سال گذشته انگیزه ورود به کار افزایش یافت، همزمان نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری حاکی از این است که مجموع متغیرهای بازار کار به سمت خوبی حرکت می‌کند. عدد ۸.۲ نرخ بیکاری بهار امسال در کنار چند فصل نشان از آن دارد که نرخ بیکاری ۴.۴ کاهش یافته و شاغلان کشور افزایش حدود یک میلیون نفری داشته است.

خاندوزی به شاخص رشد اقتصادی اشاره کرد و آن را مهمترین متغییر در سنجش وضعیت اقتصاد دانست و گفت: کشوری که نزدیک به یک دهه نرخ رشد اقتصادی نزدیک صفر را تجربه کرده، طبیعی است که بدانیم چه مشکلاتی بر سر اقتصاد آن کشور و درآمد سرانه آمده است.

وی ادامه داد: مقایسه متوسط رشد نرخ اقتصادی کمتر از یک درصد در طول هشت سال قبل با رشد اقتصادی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می دهد این نرخ بیش از ۴ درصد افزایش داشته و بیانگر اراده و اولویت تیم‌ اقتصادی دولت در بخش حقیقی اقتصاد است به این معنا که از طریق تدابیر سیاست های اقتصادی در قالب بودجه سنواتی و بازگشت به مسیر مثبت، تعبیر ریل از صفر به نرخ‌ مثبت رخ داده است.

وی با اشاره به کمک به بخش تولید در فضای خرد اقتصادی و بازار و بنگاه ها گفت: از دولت ها توقع می رود در سطح سیاست کلان متوقف نشوند.

خاندوزی با اشاره به مجوز های کسب و کار بیان کرد: در حوزه مجوزهای کسب و کار تا دو سال قبل جوانان برای کسب مجوز ماه ها در صف های دریافت و رفت و آمدهای زمان بر و روند های نامناسب معطل می شدند اما اولین‌ گام دولت در این زمینه شفاف کردن شروط مجوزها در دستگاه های صادر کننده کشور بود، این پروژه بزرگی بود که ابعاد سیاسی و اقتصادی پیچیده ای دارد و این دستور شخص رئیس جمهور بود تا کسب و کار تسهیل شود.

۶۲۰ هزار مجوز کسب و کار به شکل برخط اعطا شده است

وی با اشاره به اینکه امروز از درگاه ملی مجوزها ۶۲۰ هزار مجوز کسب و کار به کارآفرینان کشور به شکل برخط اعطا شده است، گفت: مجوز های دستگاهی از طریق درگاه ملی پیگیری می شود و تا آخر وقت امروز صد هزارمین پروانه کسب و مجوز صنفی از طریق درگاه ملی مجوز کسب و کار به شکل برخط و آنلاین صادر خواهد شد.

وزیر اقتصاد همچنین در خصوص اطلاعات نظام درآمد پایدار دولت و حوزه مالیاتی گفت: همزمان با کاهش هفت درصدی نرخ‌ مالیات بر تولیدکنندگان به لحاظ سامانه مند شدن نظام های اقتصادی سهم‌ مالیات از کل منابع دولت را وصول می کنیم.

خاندوزی تصریح کرد: عده ای معتقد بودند که اصل بار مالیاتی بر دوش گروه های شفاف و حقوق بگیران و تولیدکنندگان است ولی تلاش دولت این بوده این موازنه را تغییر دهد و مودیانی را شناسایی کند که در طول شناسایی دولت ها قرار نمی‌گرفتند.

به گفته وی میزان افزایش و شناسایی مودیان تا قبل سال ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزار نفر بوده اما طی دو سال اخیر بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مودی جدید شناسایی شده و این اتفاق بی سابقه در کاهش فرار مالیاتی است و بنای دولت این است بار مالیات را بر تولیدکنندگان کاهش دهد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت بیش از ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی مصوب خود را محقق کرده است، گفت: در سال گذشته بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه داشتیم به گونه ای که بعد از سال های طولانی شاهد محقق شدن بیش از ۱۰۰ درصد این بودجه هستیم و نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۹۷ درصد رشد را ثبت می‌کند.

به گفته خاندوزی در کنار احیای پروژه های معطل مانده اقتصادی، تحریک اقتصادی هم صورت گرفته و کشور تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که تامین آب و برق کشور نیز به برخی مسائل خارجی گره خورده و برنامه ریزی برای قطعی های هشت ساعته در نظر گرفته شده بود.
وی تصریح کرد: اگرچه امروز کمبود تامین برق در صنایع و بخشی از حوزه خانگی وجود دارد ولی عدد ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق کشور (در شروع دولت سیزدهم) از طریق ایجاد هفت هزارمگاوات ظرفیت جدید، امروز به هشت هزار مگاوات کسری کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ناترازی های انرژی که میراث‌دهه ۹۰ است، در دولت سیزدهم با سرعت خوبی در حال کاهش است، خاطرنشان کرد: کشور در شرایطی قرار داشت که عده ای در پی این بودند که آب در لوله‌ها، برق در سیم‌ها و گاز در بخاری‌های منازل مردم نباشد.

انتهای پیام/

mdi-tag سیداحسان خاندوزی mdi-tag دولت سیزدهم mdi-tag نشست خبری
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
25943
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۱:۳۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۲:۴۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو