جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left ارزآوری به نفع مردم در شرایط تحریمی بازگشت

ارزآوری به نفع مردم در شرایط تحریمی

دانلود

روزنامه ایران: در چند سال اخیر بخش اعظمی از ارزآوری کشور به عهده شرکت‌های پتروشیمی بوده است، به ‏ویژه پس از اینکه نوک پیکان تحریم‌ها علیه صادرات نفت و میعانات گازی بیشتر شد، نقش پتروشیمی‌ها در این زمینه بیش از پیش احساس شد.
در این یادداشت عملکرد شرکت آریاساسول به عنوان یکی از شرکت‌های پتروشیمی در زمینه تولید و صادرات پلیمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
۱- آریاساسول در سال ۱۴۰۱ با تولید ۹۷۲ هزار تن اتیلن، ۳۵۱ هزار تن پلی‌اتیلن متوسط و سنگین، ۳۶۹ هزار تن پلی‌اتیلن سبک و ۹۲ هزار تن سی‌تری‌پلاس و در مجموع یک میلیون و ۷۸۴ هزار تن محصول، ۶۵۰ میلیون دلار ارز را به سامانه نیما تزریق کرد که این عدد از تعهد شرکت در این بخش بیشتر بود.
۲- سال قبل با رشد ۳ درصدی درآمد فروش، رکورد ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این شرکت ثبت شد: درآمد‌های عملیاتی شرکت پلیمر آریاساسول در سال ۱۴۰۱، ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و سود ناخالص شرکت ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد حاشیه سود ۳۹ درصدی محقق شده و سود خالص شرکت ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است.
۳- وضعیت شرکت در بازار سرمایه: آریاساسول با عرضه اولیه در ۷ خرداد ۹۹ با ارزش بازار ۳۰ هزار میلیارد تومان رتبه ۳۹ را در بازار سرمایه کسب کرد. این شرکت در پایان سال ۱۳۹۹ با ارزش بازار ۸۲ هزار میلیارد تومان رتبه ۲۲ و در پایان سال ۱۴۰۰ با ارزش بازار ۱۰۵ هزار میلیارد تومان رتبه ۱۶ را کسب کرد. در پایان سال ۱۴۰۱ با ارزش بازار ۱۶۱ هزار میلیارد تومان رتبه ۱۳ را از آن خود کرد.
۴-بازدهی؛ ۳ درصد بالاتر از شاخص کل: بازدهی شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۱، ۶۲ درصد بوده و شرکت توانست ۳ درصد بالاتر از این شاخص، بازده ۶۵ درصدی را محقق کند.
۵- برنامه تولید و فروش در سال ۱۴۰۲: یک میلیون و ۷۸۴ هزار تن محصول در سال ۱۴۰۱ در پلیمرآریاساسول تولید شده است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌ شده در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن تولید خواهد داشت که با افزایش ۱۷۵ هزار تنی و ۱۰ درصدی رقم خواهد خورد.فروش محصولات آریا در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۴ هزار تن بود و برای سال ۱۴۰۲ این عدد یک میلیون و ۱۹۱ هزار برآورد شده است که با رسیدن به عدد مورد اشاره رکورد ادوار آریا شکسته خواهد شد. با رسیدن به رکورد مورد اشاره شرکت آمار ۱۰ درصد فروش بیشتر را به دست خواهد آورد و با این اوصاف به لحاظ تناژ فروش محصول با افزایش ۱۰۷ هزار تنی به کار خود ادامه خواهد داد.
6- طرح‌های جدید شرکت با هدف سودآوری ۱۱۰ میلیون دلاری: یکی از طرح‌های جدید شرکت؛ طرح ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن آریاساسول است که ۲۰۰ هزار تن اتیلن آن از اتیلن تولیدی مجتمع و ۱۰۰ هزار تن از خارج از مجتمع تأمین می‌شود.
طرح دیگر؛ برنامه‌ریزی پروژه جداسازی ۱۶۵ هزار تن +C۳ است که ۱۰۰ هزار تن آن از محصولات مجتمع و ۶۵ هزار تن از بیرون از مجتمع تأمین می‌شود. گفته می‌شود ماحصل تکمیل این طرح‌ها، افزایش سالانه ۱۱۰ میلیون دلاری سودآوری شرکت از سال ۱۴۰۳ تحقق خواهد یافت.
7- عوامل افزاینده و کاهنده سود شرکت‌: کاهش نرخ اتان و افزایش نرخ تسعیر ارز از عوامل فزاینده و کاهش نرخ فروش جهانی محصولات، افزایش نرخ سرویس‌های جانبی و الزامات قوانین مالیاتی و بودجه و توقف ۱۲۲ روزه واحد اتیل بنزن و استایرن مونومر شرکتی که از آریاساسول خوراک دریافت می‌کند و تعمیرات خط لوله آب GRP از عوامل کاهنده سود در بیرون از شرکت بوده‌اند.
8- افزایش فروش مستقیم: افزایش فروش مستقیم و کسب حاشیه سود بیشتر نسبت به فروش از طریق کارگزاری‌ها، تولید و فروش حداکثری، تعویض خط لوله خنک‌کننده، برنامه‌ریزی برای فروش اتیلن مازاد تا بهره‌برداری از واحد جدید، درآمدزایی از طریق مرکز نوآوری و دانش بنیان شرکت با تجاری‌سازی دانش فنی موجود در مجموعه، اجرای پروژه احداث کوره دهم واحد الفین برای پایداری تولید از اقدامات سال‌جاری شرکت به‌ منظور افزایش سودآوری است.
9- برنامه‌های سال‌جاری شرکت: استمرار تولید و فروش حداکثری پایدار، ثبت بالاترین رکورد تولید و فروش در تاریخ شرکت، تولید گرید‌های جدید محصولات پلیمری، شناسایی بازار‌های جدید صادراتی در حد فروش مستقیم، استمرار فعالیت‌های شرکت همسو با حفظ محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه مرکز نوآوری و دانش‌بنیان آریاساسول از برنامه‌های سال ۱۴۰۲ این شرکت است که توسط مدیرعامل پتروشیمی آریاساسول پی‌گیری می‌شود.

انتهای پیام/

mdi-tag پتروشیمی mdi-tag صادرات نفت mdi-tag میعانات گازی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

گام سبز دیگری از دولت سیزدهم؛

تولید پساب صنعتی پتروشیمی‌ها به صفر می‌رسد

mdi-calendar ۲۳ خرداد - ۰۹:۳۴

سود خالص پتروشیمی‌ها از ۸۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت

mdi-calendar ۱۰ خرداد - ۰۵:۳۳

مزیت‌های تغییر نرخ پایه تسعیر ارز پتروشیمی‌ها؛ از افزایش سودآوری تا کنترل تورم

mdi-calendar ۱۵ فروردین - ۱۱:۳۹

افزایش ۳۹ درصدی درآمد پتروشیمی‌ها

mdi-calendar ۲۴ دی - ۱۰:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
22940
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۲:۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو