پنج‌شنبه، ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left بیماری خبرسازی علیه دولت! بازگشت

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و عضو هیأت رئیسه مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور را تکذیب کردند

بیماری خبرسازی علیه دولت!

ایده جعلی سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور که براساس یک مصاحبه مغشوش از یک نماینده نامشخص ساخته و پرداخته شده بود، هیچ مابه‌ازایی در واقعیت مجلس و صحن پارلمان نداشت.
دانلود

روزنامه ایران: ایده جعلی سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور که براساس یک مصاحبه مغشوش از یک نماینده نامشخص ساخته و پرداخته شده بود، هیچ مابه‌ازایی در واقعیت مجلس و صحن پارلمان نداشت. هرچند این ایده با استقبال توأم با شعف برخی رسانه‌های مخالف دولت مواجه شد، اما تنها 24 ساعت بعد، هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس تکذیب و رد شد. روز گذشته سیدمحمد حسینی، معاون رئیس‌جمهور، ضمن رد وقوع این مسأله، تأکید کرد که طرح سؤال از رئیس‌جمهور هیچ مبنا و اساسی ندارد و در عین‌حال، علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز این موضوع را غیرقابل اعتنا دانست و اعلام کرد که برخلاف ادعای منتشر شده، هیچ سؤالی در سامانه مجلس درباره سؤال از رئیس‌جمهور ثبت نشده است.

تکذیب همزمان دولت و مجلس
معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت، با بیان اینکه خبر اختلاف مجلس و دولت و طرح سؤال از رئیس‌جمهور، هیچ مبنا و اساسی ندارد و باعث شگفتی است، تأکید کرد: برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری و خبرگزاری‌ها که در ایام اغتشاشات فعال بودند و به نوعی آتش‌بیار معرکه بودند، اکنون هم دنبال فتنه‌انگیزی جدیدی هستند تا اختلاف بین مجلس و دولت را دامن بزنند و تلقی شود که اختلاف وجود دارد در حالی که تعامل سازنده است.
سیدمحمد حسینی با اشاره به اینکه براساس اصل ۸۸ قانون اساسی حداقل یک‌چهارم نمایندگان باید این تقاضا را داشته باشند، اضافه کرد: ما در سال گذشته یک مورد داشتیم و آن هم منتفی شده است و مورد دیگری نداشتیم، اما اینکه یک پایگاه خبری یا یک خبرگزاری بنویسد که احتمالاً یکی از نمایندگان درصدد جمع‌آوری امضا است - آن‌هم در آغاز دهه فجر - واقعاً جای تعجب دارد و حسن نیتی در این رفتارها نمی‌بینیم و امیدواریم این رفتارها را اصلاح کنند.
علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز ادعای یک رسانه مبنی بر طرح سؤال از رئیس‌جمهور به نقل از یک منبع نامشخص را بی‌اساس و کذب دانست و گفت: ادعای مطرح شده به نقل از نماینده‌ای موهوم فقط یک کار رسانه‌ای است و قابل اعتنا نیست.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه برخلاف ادعای منتشر شده، هیچ سؤالی در سامانه مجلس در زمینه سؤال از رئیس‌جمهور ثبت نشده است، ملاک اعلام نظر در مجلس را سامانه عنوان کرد و گفت: من شخصاً سامانه را چک کردم و هیچ موردی در این خصوص ندیدم. عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه برای سؤال از رئیس‌جمهور حداقل یک چهارم نمایندگان باید آن را امضا کنند، تأکید کرد: به صرف اینکه یک نفر یا چند نفر محدود قصد سؤال از رئیس‌جمهور داشته باشند، قابل طرح نیست و لذا بازنشر آن هم در این مقطع زمانی فقط یک کار رسانه‌ای است و از طرف مجلس قابل طرح نیست. وی با اشاره به اینکه در مجلس ۲۹۰ نماینده حضور دارند و طرح سؤال از رئیس‌جمهور نیازمند حد نصاب حداقل یک چهارم نمایندگان یعنی تقریباً ۷۳نفر است تا قابل طرح باشد، اظهارکرد: لذا نماینده‌ای که چنین حرفی زده است در مثل، مانند آن است که یک نفر بگوید من می‌خواهم یک رأی به خودم بدهم تا نماینده مجلس شوم، درحالی‌که نمایندگی مجلس اصول و قواعدی دارد؛ بنابراین ادعای این نماینده که نام ایشان هم معلوم نیست، اساساً قابل اعتنا نیست.

ریشه خبر مجعول سؤال از رئیس‌جمهور
خبری که با استقبال توأم با شعف برخی روزنامه‌ها مواجه شد، در مصاحبه‌ای مجعول با نماینده‌ای موهوم ریشه دارد. حتی رسانه‌هایی که مستقلاً مدعی شدند برخی نمایندگان درپی جمع‌آوری امضا برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور هستند، هیچ شواهد و گزاره‌ای از طراحان ارائه نداده‌اند. این خبر سه‌شنبه گذشته در رسانه نزدیک به جریان اصلاح‌طلب «خانه کارگر» (ایلنا) آن هم به نقل «شنیده‌ها از راهروهای مجلس» منتشر شد. این خبرگزاری با ادعای اینکه «شنیده می‌شود جمعی از نمایندگان درصدد امضا و تحویل طرح سؤال از حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور هستند» مدعی شد که «براساس شنیده‌های خبرنگار ایلنا یکی از نمایندگان مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور را در ۶ محور تهیه کرده و درصدد جمع‌آوری امضای نمایندگان و تحویل این طرح به هیأت رئیسه مجلس است.» این خبرگزاری برای صحت‌بخشی به ادعای خود، اضافه کرد که این طرح سؤال «۶ محور دارد.» اما به جای برشمردن این موارد، صرفاً به دو مورد، یکی نابسامانی‌های اخیر ارزی و دیگری عدم اجرای قانون تخصیص کالابرگ الکترونیکی اشاره کرد. این درحالی است که در زمینه بازار ارز، دولت با تمام قوا وارد شده و با تغییر رئیس کل بانک مرکزی، سیاست‌های ثبات‌بخشی به بازار را اجرا کرده است که نتایج آن مشهود است. همچنین در زمینه کالابرگ الکترونیکی، گویا این پایگاه خبری یا آن نماینده بی‌نام این واقعیت را در نظر نگرفتند که طرح کالابرگ الکترونیکی، در سه استان کشور اجرا شده و در ادامه، در استان‌های دیگری نیز، آن هم به قیمت شهریور سال گذشته، اجرا خواهد شد. در ادامه، این پایگاه خبری، هرچند ادعا کرد که «نماینده طراح سؤال نخواست نامش فاش شود»؛ امری که شائبه‌های بسیاری را درباره ماهیت خبر برمی‌انگیزد، اما همین خبر با ذوق‌زدگی و در اقدامی هماهنگ، در برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای آن هم به عنوان «تیتر یک» منتشر شد.
این رسانه‌ها، که گویی فضایی خوب برای تخریب رابطه دولت و مجلس و تضعیف دولت سیزدهم به دست آورده بودند، براساس همین خبر شائبه‌برانگیز، تحلیل‌ها و گفت‌و‌گوهایی نیز منتشر کردند. باوجود این، واقعیت رابطه دولت و مجلس و نیز کذب بودن مسأله، که از سوی معاون رئیس‌جمهور و یک عضو هیأت رئیسه مطرح شد، طراحی جدید برخی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای برای القای اختلاف یا اختلاف‌افکنی میان دولت و مجلس را نقش بر آب کرد.

انتهای پیام/

mdi-tag معاون پارلمانی رئیس‌جمهور mdi-tag سیدمحمد حسینی mdi-tag رئیس‌جمهور mdi-tag مجلس شورای اسلامی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
14415
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۷:۰۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو