پنج‌شنبه، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left تشدید ترور در پاکستان؛ ارتش در اندیشه عملیات بزرگ بازگشت

تشدید ترور در پاکستان؛ ارتش در اندیشه عملیات بزرگ

موج حملات تروریستی طی ماه‌های اخیر در پاکستان به حدی رسید که برخی از کشورهای خارجی به شهروندان خود در پاکستان هشدار دادند.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، موج حملات تروریستی طی ماه‌های اخیر در پاکستان به حدی رسید که برخی از کشورهای خارجی به شهروندان خود در پاکستان هشدار دادند، از طرفی دولت اسلام‌آباد درصدد یک تصمیم سیاسی جدید برای غلبه بر عوامل ناامنی است و گفته می‌شود ارتش پاکستان در تکاپو برای یک عملیات نظامی بزرگ علیه تروریست‌ها است.

پاکستان طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه حملات مرگبار علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی خود بود و دولت این کشور مدعی است که از دلایل اصلی تشدید ناآرامی‌ها در پاکستان استفاده تروریست‌ها و عناصر ضدپاکستانی از قلمروی افغانستان و حاکمان فعلی آن توانایی لازم برای پرداختن به نگرانی همسایگان خود را ندارند. در عین حال سخنگوی طالبان در کابل این اتهام اسلام‌آباد را رد می‌کند.

هر چند طالبان افغانستان چند ماه گذشته میزبان گفت وگوهای سازش میان دولت اسلام‌آباد و گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان بود اما همزمان با این مذاکرات حملات علیه مواضع نیروهای پاکستانی در مرزهای مشترک با افغانستان و یا عملیات‌های تروریستی در مناطق مختلف پاکستان ادامه یافت.

ابتکار دولت وقت اسلام‌آباد برای مذاکره با شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان و هرگونه عفو این عناصر، پیش‌تر با واکنش شدید رهبران سیاسی این کشور مواجه شد. برخی از رهبران اپوزیسیون پاکستان از جمله حزب مردم گفتند که نخست وزیر (عمران خان) بدون مشورت با پارلمان و نیروهای سیاسی کشور قدم حساسی برداشته که تبعات زیادی به دنبال خواهد داشت.

همزمان با تشدید حملات طالبان پاکستان و داعش خوراسان، عناصر تجزیه طلب در بلوچستان به عنوان استان همجواره مرزی پاکستان با جمهوری اسلامی ایران نیز شدت گرفت تا جایی که طی ۴۸ ساعت گذشته ۷ فقره حمله و انفجار در مناطق مختلف ایالت بلوچستان به وقوع پیوست و منابع خبری اعلام کردند که گروه غیرقانونی «ارتش آزادیخواه بلوچ» مسوولیت تمامی این حملات را برعهده گرفته است.

خیز جدید تروریسم در پاکستان که طی یکسال اخیر با با بحران شدید سیاسی و اقتصادی مواجه است، به یک کابوس برای مردم این کشور همسایه تبدیل شده و تحلیلگران بیم آن دارند که پاکستان بار دیگر به دوران تاریک تروریسم فرو برود جایی که روزانه ده‌ها نفر طعمه انفجار و حملات تروریستی می‌شدند.

گروه تحریک طالبان پاکستان که شورای امنیت سازمان ملل تهدید مستمر این شورشیان علیه نیروهای امنیتی پاکستان را خطرناک اعلام کرده بود، طی روزهای اخیر دست به عملیات‌های متعددی زد که تازه‌ترین آن روز جمعه گذشته به صورت انفجار یک عامل انتحاری در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان مشاهده شد.

اوایل خردادماه امسال شورای امنیت سازمان ملل در آخرین ارزیابی خود در مورد تهدید مداوم نیروهای امنیتی پاکستان از جانب تحریک طالبان پاکستان موسوم به TTP مستقر در افغانستان هشدار داده: چشم‌انداز موفقیت روند صلح جاری تیره و تار است.

گزارش سالانه تیم نظارتی کمیته تحریم‌های سال ۱۹۸۸ طالبان افغانستان به پیوندهای تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغانستان اشاره و تشریح می‌کند که چگونه این گروه از سقوط دولت اشرف غنی در تابستان سال گذشته منتفع شد و به روابط آن با سایر گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان اشاره کرده است.

این گزارش خاطرنشان کرد: طالبان پاکستان بیش از ۴ هزار جنگجو در مناطق شرقی و جنوب شرقی در امتداد مرز افغانستان و پاکستان مستقر کرده و بزرگترین گروه جنگجویان خارجی مستقر در آنجا را تشکیل می‌دهد.

وزیر امور خارجه پاکستان اخیرا در یک پیامی خطاب به حاکمان موقت افغانستان هشدار داد که گروه تحریک طالبان پاکستان خط قرمز دولت اسلام‌آباد است و اگر حاکمان کابل علیه این عناصر برخورد نکند پاکستان حق مقابله با این تهدید به هر روشی را برای خود محفوظ می‌داند.

در عین حال سخنگوی طالبان افغانستان روز گذشته (یکشنبه) باردیگر حضور عناصر ضدپاکستانی در خاک آن کشور را رد کرد و گفت: اسلام‌آباد باید روی دلایلی کار کند که منجر به بی‌ثباتی در این کشور می‌شود.

پس از نبرد ارتش پاکستان با عوامل ناامنی در این کشور که از سال ۲۰۰۷ آغاز و تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت، دومین عملیات بزرگ نیروهای این کشور علیه تحریک طالبان پاکستان اواخر خرداد ۱۳۹۳ (ژوئن ۲۰۱۴) با عنوان عملیات «ضرب عضب» کلید خورد که تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت و سپس سومین مرحله این عملیات‌ها که تا امروز ادامه دارد با عنوان «رد الفساد» آغاز شد.

با توجه به موج اخیر اقدامات تروریستی در پاکستان گزارش‌ها حکایت از مذاکرات فشرده رهبران سیاسی و نظامی این کشور پشت درهای بسته دارد و انتظار می‌رود طی روزهای آینده با برگزاری جلسه کمیته امنیت ملی پاکستان تصمیم جدید این کشور برای مقابله با عوامل ناامنی گرفته شود.

انتهای پیام/

mdi-tag پاکستان mdi-tag ترور mdi-tag ارتش
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
11063
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو