جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left خط و نشان برای مشترکان پر مصرف دولتی بازگشت

خط و نشان برای مشترکان پر مصرف دولتی

مدیرعامل شرکت گاز استان قم به ادارات و اماکن عمومی استان هشدار داد در صورتی که دمای محیط کارشان بیش از ۱۸ درجه سانتیگراد باشد در مرحله نخست گاز آنها به مدت ۲۴ ساعت و در صورت تکرار به مدت یک هفته قطع خواهد شد.
دانلود

روزنامه ایران: سرمای آخر پاییز تا فردا به چله زمستان پیوند می‌خورد و مصرف گاز در بسیاری از استان‌ها از جمله مازندران، زنجان، قم، خراسان جنوبی، اردبیل، گیلان و... به اوج رسیده و در برخی استان‌ها از جمله مازندران مرز رکوردهای گذشته را هم شکسته است. افزایش مصارف خانگی گاز، نیروگاه‌ها و مجتمع‌های بزرگ صنعتی را در فصل سرد امسال نیز با چالش هر ساله تأمین سوخت مواجه کرده است و این سرخط داستان تلخ مازوت‌سوزی صنایع و تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهاست.

در این میان آنچه مایه نگرانی است، افزایش مصرف گاز در ادارات دولتی است. وزارت کشور در ابلاغیه‌ای به همه استانداری‌ها، تمامی ادارات، بانک‌ها، مراکز فرهنگی، آموزشی و سایر اماکن عمومی را موظف کرده است تا دمای محیط خود را روی ۱۸ درجه سانتیگراد تنظیم کنند. بر همین اساس طرح پایش مصرف گاز از هم اکنون و براساس این ابلاغیه در برخی استان‌ها از جمله استان قم آغاز شده است.

قطع گاز ادارات پر مصرف قم

مدیرعامل شرکت گاز استان قم به ادارات و اماکن عمومی استان هشدار داد در صورتی که دمای محیط کارشان بیش از ۱۸ درجه سانتیگراد باشد در مرحله نخست گاز آنها به مدت ۲۴ ساعت و در صورت تکرار به مدت یک هفته قطع خواهد شد.
مرتضی خوش‌لهجه با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل سرما، مصرف گاز طبیعی نیز افزایش می‌یابد، به ایرنا گفت: در روزهای اخیر مصرف گاز بخش خانگی و تجاری به‌دلیل کاهش محسوس دمای هوا، رکورد مصرف سال قبل را نیز رد کرده است.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در روزهای آتی با افت شدید مواجه شود، تصریح کرد: به همین منظور برای جلوگیری از افت فشار شبکه و قطعی گاز، لزوم اهتمام به صرفه‌جویی در مصرف گاز و رعایت مصرف بهینه در فصل سرد سال بیش از فصل‌های دیگر اهمیت پیدا می‌کند.
خوش‌لهجه با بیان اینکه تأمین گاز بخش خانگی در اولویت‌ است، خاطرنشان کرد: در فصل سرد سال که با احتمال افت فشار گاز مواجه می‌شویم، کمبودها در این حوزه با کاهش سهم گاز صنایعی که می‌توانند از سوخت مایع به‌عنوان سوخت دوم استفاده کنند، جبران می‌شود.

اداراتی که اندازه یک روستا گاز مصرف می‌کنند

رعایت نشدن الگوی مصرف گاز در ادارات و هدررفت و مصرف بی‌رویه سوخت سبب شده که گاه مصرف گاز در یک اداره معادل گاز یک روستای ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفره باشد از این‌رو فرهنگسازی در مصرف سوخت باید از ادارات کلید زده شود.
در استان مازندران هم طی روزهای گذشته مصرف گاز به حدود ۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است. رعایت نکردن الگوی مصرف بویژه بین ادارات و بهینه‌سازی نشدن سوخت موتورخانه‌ها، دلیل اصلی مصرف سوخت در استان مازندران به شمار می‌رود. طی روزهای گذشته بسیاری از مشترکان پرمصرف با اخطارهای شرکت گاز روبه‌رو شدند که در آن درج شده است: «مصرف برق اشتراک جنابعالی بیش از مقدار الگوی مصرف تعیین شده برای هر دوره در ایام سرد سال است، لذا با توجه به شروع فصل سرما و افزایش مصرف برق و گاز و به منظور حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از بروز هرگونه خاموشی احتمالی نسبت به مدیریت و کاهش مصرف انرژی تا پایان زمستان همکاری داشته باشید.»
همچنین تعرفه گاز همزمان با اول آذرماه با تغییراتی روبه‌رو شد و مشترکان پرمصرف مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی خواهند بود.
در عین حال مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اشاره به وجود دو میلیون مشترک در استان، شمار مشترکان صنعتی را دو هزار و ۵۰۰ مشترک عمده ذکر کرد و به مهر گفت: گاز بهای سه پله و دهک اول افزایش قیمت وجود ندارد و برای مشترکانی که زیر ۳۲۵ مترمکعب مصرف می‌کنند، نرخ گاز به ازای هر مترمکعب بین ۴۰ تا ۱۰۰ تومان محاسبه می‌شود اما وقتی مصرف از ۳۲۵ مترمکعب افزایش یابد تعرفه گاز بین پله‌های سوم تا ششم ۳۰ درصد و پله‌های هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزوده می‌شود و برای دهک‌های ۱۱ و ۱۲ تعرفه گاز برای هر مترمکعب بین پنج هزار تومان تا شش هزار تومان محاسبه می‌شود.


مایلی رستمی با اظهار اینکه ارزانی گاز مصرف را افزایش داده است، گفت: شرکت گاز برای هر مترمکعب پنج تا شش هزار تومان هزینه می‌کند و شاهد عدم رعایت الگوی مصرف در بین مشترکان خانگی و ادارات هستیم. وی مصرف بی‌رویه را از جمله دلایل افزایش دانست و گفت: مصرف گاز از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است و اگر همکاری لازم صورت نگیرد دچار نگرانی می‌شویم. مدیرعامل گاز مازندران دمای رفاه را بین ۱۸ تا ۲۲ درجه ذکر کرد و گفت: این در حالی است که در برخی ادارات دمای اتاق‌ها بین ۲۸ تا ۳۰ درصد بوده و این ناشی از فرهنگسازی نشدن در زمینه مصرف سوخت و انرژی است.

ضرورت استفاده از سوخت جایگزین در صنایع خراسان جنوبی

از سوی دیگر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به کسری تولید گاز و افزایش میزان مصرف گاز در بخش خانگی باید امکان استفاده از سوخت جایگزین در واحدهای تولیدی استان فراهم شود.
علیرضا عباس‌زاده درباره مشکل واحدهای تولیدی در فصل سرما برای استفاده از گاز به رسانه‌ها اعلام کرد: مصرف روزانه گاز در استان خراسان جنوبی حدود ۱۰ میلیون مترمکعب است که ۵۰ درصد آن در بخش خانگی و ۵۰ درصد دیگر در واحدهای تولیدی مصرف می‌شود. وی با بیان اینکه این میزان مصرف نشان‌دهنده مصرف زیاد گاز در واحدهای تولیدی است گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه استفاده از سوخت جایگزین در واحدهای تولیدی است.
معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سوخت جایگزین را دولت فراهم می‌کند افزود: در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی باید زمینه استفاده از سوخت جایگزین فراهم شود و براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نفت برای تأمین سوخت جایگزین واحدهای تولیدی خراسان جنوبی مشکل خاصی ندارد. وی گفت: هرچه افراد میزان مصرف گاز در بخش خانگی را کاهش دهند، زمینه برای فعالیت واحدهای تولیدی استان بیشتر فراهم می‌شود.
عباس‌زاده تأکید کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل مصرف انرژی به همه دستگاه‌ها باید میزان دما در ادارات روی ۱۸ درجه نگاه داشته شود و شرکت گاز آمادگی دارد نسبت به عایق‌بندی موتورخانه‌های ادارات و بخش‌های خصوصی به شکل رایگان اقدام کند. وی افزود: مردم با توجه به کسری تولید گاز لازم است مصرف خانگی را به‌خوبی مدیریت کنند تا در فصل سرما با مشکل قطع گاز مواجه نشویم و همه هم‌استانی‌ها از گاز بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

mdi-tag گاز mdi-tag مصرف گاز mdi-tag گاز ادارات
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

گاز رایگان برای ۴ میلیون ایرانی دهک‌های پایین

mdi-calendar ۲۶ آذر - ۱۰:۲۴

پرمصرف‌های گاز هوشیار باشند!

mdi-calendar ۲۶ آذر - ۱۱:۲۸
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
10560
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۷:۳۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو