اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور در گفت و گو با «ایران»:

42 درصد کلاس‌های مدارس وسایل گرمایشی استاندارد ندارند

42 درصد کلاس‌های مدارس وسایل گرمایشی استاندارد ندارند
هدی هاشمی خبرنگار

بودجه تجهیزات گرمایشی مدارس کم است دیروز بخت با صبا، مونا، مریم و یکتا یار نبود، انگار دست تقدیر پیمانه عمرشان را در شش سالگی پرکرده بود و این دختران در آتش بخاری چکه‌ای سوختند. آذر ماه امسال هم دوباره بخاری‌های غیراستاندارد مدارس خاطره‌ تلخی برای دانش‌آموزان به جای گذاشت.

 
هنوز زخم دختران شین‌آباد التیام پیدا نکرده که حالا خبر آمده چهار دانش‌آموز دختر یک پیش‌دبستانی و دبستان غیردولتی در زاهدان دچار آتش سوزی شدند در این میان مونا و مریم جان باختند و یکتا هم آسیب 90 درصد سوختگی دیده است. علت آتش سوزی هم بخاری نفتی است که البته استفاده‌اش بر اساس ابلاغ وزارت آموزش و پرورش ممنوع بوده است. بخاری‌هایی که در سال‌های گذشته برخی دانش‌آموزان روستایی جانشان را از دست دادند مثل «سیران یگانه» که در حادثه شین آباد در آتش سوخت و فوت کرد، مثل «مراد نارویی» که بر اثر خفگی در خوابگاه مدرسه شبانه روزی «چاه رحمان نصرت آباد» زاهدان جان باخت. در این سال‌ها فصل سرما برای دانش‌آموزان در مناطق محروم و دور افتاده فصلی با خاطره‌های خوب نیست بویژه اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است:« 40 تا 42 درصد کلاس‌های ما هنوز وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، البته بخاری‌های قطره‌ای در سراسر کشور قطع شده است اما بخاری‌های غیراستاندارد هنوز در کلاس‌ها استفاده می‌شود که با اعتبارات لازم پیش‌بینی شده در برنامه ششم سعی داریم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شوند.» این حرف‌های محمد بطحایی به این معناست که هر لحظه ممکن است خبرهای ناگواری برای دانش‌آموزان به وجود آید چراکه نداشتن سیستم گرمایشی استاندارد در مدارس یعنی بیشتر مدارس در مناطق و بویژه روستاها باید از بخاری‌های غیراستاندارد استفاده کنند.بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش 120 هزار کلاس آموزش و پرورش سیستم گرمایشی استاندارد ندارد. این تعداد کلاس درس حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را در خود جای داده است. براساس اعلام آموزش و پرورش علاوه بر این تعداد کلاس، ۵۰ هزار اتاق اداری آموزش و پرورش هم در کشور با بخاری نفتی گرم می‌شوند. چندی پیش شیرزاد عبداللهی کارشناس تعلیم و تربیت در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرده بود:«در حالی که استفاده از بخاری‌های نفتی در کشور منسوخ شده و حتی شرکت‌های تولید‌کننده تولید بخاری نفتی را متوقف کرده‌اند 120 هزار کلاس درس کشور مجهز به بخاری نفتی هستند و حدود 3 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز عمدتاً روستایی، در معرض آتش‌سوزی قرار دارند. سیستم برق مدارس نیز اغلب فرسوده و کهنه است. اکثر مدارس کشور از نظر سازه و تجهیزات، غیراستاندارد و خطرآفرین هستند و هیچ نهاد اداری از جمله سازمان نوسازی، خود را مسئول کنترل و نظارت فنی تجهیزات نصب شده در مدارس نمی‌داند. کپسول آتش‌نشانی در گوشه آبدارخانه مدارس یک دکور است و هیچ کس از مدیر تا معلم و دانش‌آموز برای مواجهه با شرایط بحرانی، آموزش ندیده‌اند و دستورالعملی هم در این زمینه در اختیار مدارس نیست.»
درباره این موضوع و بودجه استاندارد‌سازی تجهیزات مدارس، مهرالله رخشانی مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: اتفاق تلخ شین‌آباد موجب شد مجلس بخشی از اعتبارات عوارض گاز را به توسعه و سرعت‌بخشی به استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص دهد و همین اقدام اثربخش موجب شد در فاصله سال‌های 90 تا 96 حدود 24 هزار مدرسه با 170 هزار کلاس درس استانداردسازی گرمایشی شود.
وی گفت: بودجه استاندارد‌سازی وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس به همراه تجهیز هنرستان‌ها حدود 250 تا 260 میلیارد تومان است که حدود 30 درصدش به تجهیز هنرستان‌ها می‌رسد و مابقی برای استاندارد‌سازی وسایل گرمایشی و سرمایشی هزینه می‌شود. با این حال ما بارها اعلام کردیم که این میزان بودجه کفایت نمی‌کند و اعتبارات ما به هیچ عنوان کافی نیست چرا که مدارس ما مشکلات بسیاری دارد.
رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور تأکید کرد: در برخی مناطق به خاطر اینکه گازکشی وجود ندارد، مجبور هستیم از بخاری‌های نفتی استفاده کنیم. البته این بخارها هم بررسی می‌شود تا از حداقل استانداردها برخوردار باشند با این حال ما در برخی  مناطق همچون خوزستان، سیستان و بلوچستان به ناچار از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنیم.
رخشانی مهر با بیان اینکه بیش از۴۰ درصد از مدارس کشور به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز نیستند، افزود: در تلاشیم با یک برنامه زمانبندی ۳ سال آینده بخاری‌های غیراستاندارد را از مدارس جمع کرده و بخاری‌های استاندارد را جایگزین کنیم. در سطح مدارس کشور تعداد زیادی از مدارس که سیستم گرمایش غیراستاندارد داشتند تعویض شده است. در بخشی از استان‌های کشور استاندارد‌سازی انجام شده اما بخش بیشتری از مدارس سردسیر یا صعب‌العبور باقی مانده است.
کپی