جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left باغ‌های کوچک خانگی بازگشت

افزایش علاقه مردم به نگهداری از گیاهان آپارتمانی

باغ‌های کوچک خانگی

زن یک گلدان بزرگ را توی بغلش گرفته و با دست آزاد کارت را به فروشنده می‌دهد و رمز را می‌گوید. مرد چند توصیه پایانی را بابت نگهداری گیاه به زن می‌گوید و زن ابرو بالا می‌اندازد و با غرور می‌گوید: «خودم می‌دانم. سه تا دیگر از همین در خانه دارم.» مرد که انگار نکته‌ای پیدا کرده باشد، می‌گوید: «خب قلمه می‌گرفتی.» و زن که معلوم است دیگر حوصله ادامه بحث را ندارد فقط سری تکان می‌دهد و مکالمه تمام می‌شود.
دانلود

روزنامه ایران: مرد مشغول مرتب کردن گلدان‌های کوچک و بزرگی می‌شود که گل‌های رنگارنگ آنها را پر کرده است. گلفروش، دستفروش است و سال‌هاست همین جا بساط می‌کند. تا چند وقت پیش فقط گل می‌فروخت اما حالا چند ماهی است که گلدان‌های گیاهان آپارتمانی را به بساطش اضافه کرده است که به گفته خودش اتفاقاً بیشتر هم مشتری دارد.
«مردم این روزها خیلی به خرید این گیاهان علاقه دارند و حتی می‌آیند سفارش می‌دهند برایشان نوع گیاهی را که می‌خواهند بیاورم. بیشتر هم علاقه‌شان به گیاهانی مثل سانسوریا و زاموفیلیا است چون برای دکور خانه خیلی قشنگ است و می‌توانند هم خانه شان را سبز و هم با آن دکوراسیون کنند.»
مرد این را می‌گوید و در حالی که یک دسته گل عروس سفید را ساقه‌چینی و مرتب می‌کند، ادامه می‌دهد: «من چون مغازه ندارم این گلدان‌ها را ارزان‌تر می‌دهم و برای همین هم مشتری بیشتری دارم و گاهی تا عصر نشده تمام گلدان‌ها را می‌فروشم.»
کمی بعد دو دختر جوان سراغ گیاهی از همان نوع را که زن قبلی خریده بود می‌گیرند و مرد با خوشحالی می‌گوید که فقط یکی مانده و قسمت آنها بوده است.
برای خرید گیاهان آپارتمانی انتخاب‌های زیادی وجود دارد؛ هم از لحاظ مکان خریداری و هم تنوع. می‌شود به یکی از بازارهای گل شهر سر زد یا اینکه سراغ نزدیک‌ترین گلفروشی را گرفت. به‌هرحال دسترسی به این نوع گیاهان کار سختی نیست و بسته به بودجه‌ای که برای این کار در نظر می‌گیرید، می‌توانید گلدان مورد علاقه خود را به خانه ببرید.
مثلاً یک گلدان پتوس مرمری که 25 سانتیمتر ارتفاع دارد 17 هزار تومان قیمت دارد و می‌شود گفت جزو ارزان‌ترین‌ها است و از آن طرف یک گلدان گیاه بابا آدم 2 میلیون و 800 هزار تومان است. ارکیده هم که دیگر می‌دانیم خیلی لوکس است و چقدر در دکور خانه خودش را نشان می‌دهد، چیزی حدود یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. این وسط انواع سانسوریا را بین 200 الی 600 هزار تومان می‌توانید خریداری کنید که بستگی به تعداد شاخه‌ها و پر بودن گلدان دارد. میخک هندی هم هست که خیلی طرفدار دارد و قیمت یک گلدان پر و پیمان آن بین 250 تا 300 هزار تومان است. انواع بونسای هم طرفداران خاص خودش را دارد و قیمت‌ها هم بشدت متفاوت است و از حدود 300 هزار تومان شروع می‌شود و تا چند میلیون تومان می‌رسد.
اینها البته قیمت‌های روز بازار گل هستند و تا روز نگارش این گزارش اعتبار دارند و بدیهی است که در گلفروشی‌های مناطق مختلف شهر قیمت‌ها بالا و پایین هم می‌شوند.
مهدی سراج، گلفروش در شمال شهر تهران با تأیید اینکه علاقه مردم به خرید گیاهان آپارتمانی بیشتر شده است، می‌گوید: «این روزها گیاهان المان بسیار مهمی در دکور کردن خانه‌ها و فروشگاه‌ها هستند و شما اگر دقت کنید می‌بینید که در بیشتر اماکن از گیاهان برای زینت بخشی به فضا استفاده شده است. بالطبع مردم هم دوست دارند با عناصر طبیعی به خانه‌شان سر و شکلی تازه بدهند. بسته به اینکه چقدر هزینه کنند هم گیاهان خاص‌تری را به خانه می‌برند. ما درختچه‌های تزئینی داریم که هر کدام 10 میلیون تومان قیمت دارد و طرف در لابی و راهروی خانه‌اش از آن استفاده می‌کند آن هم به تعداد، اما اگر به‌طور متوسط بخواهیم در نظر بگیریم اکثراً دنبال گیاهانی هستند که علاوه بر اینکه مراقبت زیادی نمی‌خواهد، بیشترین نما را داشته باشد و همیشه هم سبز بماند. البته علاقه‌مندان به نگهداری گیاهان آپارتمانی باید دقت داشته باشند که همزمان با زمستان بیشتر گیاهان به حالت خواب زمستانی درمی‌آیند و ممکن است خشک و پژمرده به نظر برسند که این موضوع نباید باعث نگرانی شود چون طبیعی است. به‌هرحال شرایط نگهداری از گیاهان هم مهم است مثلاً خیلی‌ها گلدانی را می‌خرند و بعد از مدت کمی شکایت دارند که خراب شده و بعد متوجه می‌شویم که یا زیاد به آن آب داده‌اند یا آن را در معرض نور مستقیم گذاشته‌اند. بیشتر گیاهان آپارتمانی طبیعت‌شان این است که نباید در معرض نور مستقیم قرار گیرند و بهتر است نور از پشت شیشه و با زاویه به آنها تابانده شود.»
او به درختچه یا همان بونسای زیبایی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این بونسای نامش کاج ژانویه است و این روزها به‌ مناسبت نزدیک شدن به سال نوی مسیحی خیلی طرفدار پیدا کرده و قیمتش هم نسبتاً مناسب است و 380 هزار تومان است و برای خیلی‌ها اگر تا چند ماه هم دوام بیاورد کافی است. اما کسانی که حرفه‌ای‌تر گل و گیاه نگه می‌دارند بیشتر برای مراقبت از گیاهان وقت می‌گذارند و نکته‌های مهم برای نگهداری از گیاه را می‌دانند. حتی به دلیل اینکه بونسای باید مراقبت مداوم داشته باشد اگر مسافرت بروند گیاه را با خودشان می‌برند تا به اصطلاح دست برای مراقبت دو تا نشود. البته تغییر مکان بونسای خیلی به نفعش نیست و به این نکته هم باید توجه داشت.»
رویا پیرانی کارشناس گیاه‌شناسی هم از مزایای نگهداری از گیاهان آپارتمانی می‌گوید: «استفاده از گیاهان آپارتمانی بویژه گیاهان سبز می‌تواند به پاکسازی فضای منزل کمک کند که از بهترین گیاهان در این مورد می‌توان به پاپیتال، ژربرا و نخل خیزرانی اشاره کرد. همچنین افزایش اکسیژن فضا از طریق حذف درصدی از دی اکسید کربن از دیگر مزایای استفاده از گیاهان آپارتمانی است. همچنین طبق تحقیقاتی که انجام شده مشخص شده است که گیاهان در برابر میکروب‌های موجود در هوا که مهم‌ترین عامل التهابات مجاری تنفسی محسوب می‌شوند، مثل یک فیلتر عمل می‌کنند و از این طریق به کاهش مشکلات تنفسی کمک می‌کنند و خصوصاً در این روزها که درگیر آلودگی هوا هستیم می‌تواند کمک زیادی به افراد بکند. نگهداری از گیاهان در محیط خانه سبب مشغول شدن افراد بخصوص سالمندان در فضای خانه می‌شود و در بهبود خلق و خو و درمان افسردگی و تندخویی مؤثر است. فرد وقت خود را با رسیدگی به گیاهان می‌گذراند و از این راه تمرکز لازم برای امور دیگر را پیدا می‌کند و به آرامش می‌رسد. جالب است بدانید که از باغبانی با عنوان تراپی یاد می‌شود و باغبانی درمانی روشی است که بویژه از زوال عقل جلوگیری می‌کند. گیاهان همچنین خوشبوکننده‌های طبیعی هوا هستند و در این مورد می‌توان از گیاهانی که دارای رایحه بیشتری هستند استفاده کرد. این کار از مصرف بی‌رویه اسپری‌های خوشبو کننده که از عوامل نابودی لایه اوزون هستند هم جلوگیری می‌کند و به نفع حفظ محیط زیست است.»
خانه‌هایی هستند که به محض ورود به آنها حس می‌کنیم وارد تکه‌ای جدا شده از باغی کوچک شده‌ایم، باغی که ما را از محیط بیرون جدا می‌کند و مجوز ورود به دنیای سبز صاحبخانه را به دستمان می‌دهد؛ ساعتی آرامش در باغ‌های کوچک خانگی.

انتهای پیام/

مریم طالشیگزارش‌نویس
mdi-tag گیاهان آپارتمانی mdi-tag گلدان
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
9997
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۹:۵۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۹:۵۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو