شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left نبندید دهان‌ها را! بازگشت

پخش پرس تی‌وی به بهانه تحریم‌ها، از ماهواره یوتل‌ست قطع شد

نبندید دهان‌ها را!

امروز صبح درحالی‌که تنها چندهفته از تحریم شبکه پرس‌تی‌وی توسط اتحادیه اروپا گذشته بود، خبر حذف پخش این شبکه خبری از روی ماهواره یوتل‌ست منتشر شد.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، سال1386 بود که سازمان صداوسیما، پیرو ماموریت‌های محوله‌اش، شبکه خبری انگلیسی زبان اختصاصی خودش را با نام پرس‌تی‌وی راه‌اندازی کرد. پرس‌تی‌وی ده‌ها خبرنگار و کارمند از ایران و سایر کشورها را گردهم آورد تا رسانه‌ای خبری به زبان انگلیسی به روی آنتن ببرد که برخلاف جریان مرسوم رسانه‌های خبری غربی فعالیت کند. اخبار را از دریچه‌ای منطبق بر سیاست‌های کلان انقلاب اسلامی و دفاع از مستضعفین جهان منتشر کند و سعی کند آن‌روی دیگر از اتفاقات ایران و سایر کشورهارا که جهانیان در سانسور رسانه‌ای نمی‌بینند و نمی‌شنوند را به آن‌ها ارائه کند.

شعار این شبکه «خبر از نگاه جدید» برای شکستن سلطهٔ رسانه‌های گروهی غربی است. پرس تی‌وی سایر اهداف خود را به شرح زیر اعلام کرده‌است: شکستن انحصار قوی رسانه‌های غربی، به وجود آوردن پلی میان فرهنگ‌های مختلف وتأکید بر نمایش تفاوت‌ها و مشترکات سیاسی و فرهنگی با توجه به شرایط انسانی.

در سال‌های اخیر این شبکه با فراز و فرودهایی همراه بوده اما همواره سعی کرده درحد بضاعت به انعکاس اخبار بپردازد. همین رویه و البته تعریف نشدن در موج رسانه‌ای مدنظر کارتل‌های خبری غربی باعث شد که بارها با محدودیت‌هایی از جمله حذف از ماهواره‌های مختلف مواجه شود. اما ماجرا در ماه‌های اخیر فراتر از موانع مرسوم بود. پس از آغاز ناآرامی‌های اخیر در ایران، اتحادیه اروپا به بهانه حمایت از اغتشاشات، تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کرد که پرس‌تی‌وی یکی از اهداف این تحریم بود.

سانسوربازی اروپا

امروز صبح خبر قطع پخش پرس‌تی‌وی از ماهوار یوتل‌ست منتشر شد. به گزارش ایسنا، پرس تی‌وی در خبری اعلام کرده است: «اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۴ نوامبر تعدادی از نهادها و افراد ایرانی از جمله شبکه پرس تی‌وی را به دلیل ادعای نقض حقوق در پی ناآرامی‌ها در ایران تحریم کرد و بر این اساس شرکت ماهواره‌ای فرانسوی یوتل‌ست (Uutelsat) هم پخش شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی را قطع کرده است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «کارشناسان بر این باورند که تحریم‌های اعمال شده علیه پرس تی‌وی توسط اتحادیه اروپا و پیش از آن توسط دولت کانادا، با هدف از بین بردن آزادی بیان و دیدگاه‌های جایگزین است. آنها همچنین بر نقش پرس تی‌وی در جریان ناآرامی‌ها اخیر تاکید کرده‌اند، زیرا این شبکه خبری تلاش زیادی برای مقابله با روایت‌های جعلی ایجادشده توسط رسانه‌های غربی انجام داده است.»

یوتل‌ست یک اپراتور ماهواره‌ای فرانسوی است که تمام قاره اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آسیا و قاره آمریکا را پوشش می‌دهد و سومین اپراتور ماهواره‌ای در جهان از نظر درآمد است. در سوم آوریل ۲۰۱۲، کمپانی تنظیم مقررات رسانه‌ای «BLM» در مونیخ آلمان اعلام کرد که پرس تی‌وی را از ماهواره «SES Astra» حذف می‌کند، زیرا ظاهراً مجوز پخش در اروپا را ندارد.

در نوامبر ۲۰۱۲ شرکت هنگ‌کنگی «AsiaSat » هم پخش چندین شبکه ایرانی را در شرق آسیا قطع کرد و در اکتبر ۲۰۱۲ یوتل‌ست و اینتل‌ست پخش چندین شبکه ماهواره‌ای ایرانی را متوقف کردند، اگرچه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پس از انعقاد قراردادهایی با شرکت‌های کوچکتر موفق به از سرگیری پخش شد.

شبکه انگلیسی زبان پرس تی‌وی در بریتانیا و پس از لغو مجوز رسمی رسانه آفکام به دلیل آنچه نقض قوانین رسانه‌ای اعلام شده، از ژوئن ۲۰۱۳ قطع شده است و در همان سال، پس از اعلام تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پخش آن در آمریکای شمالی نیز متوقف شد. همچنین بدون اعلام قبلی، پرس تی‌وی از پلت‌فرم ماهواره‌ای گلکسی ۱۹ حذف شد که به آن اجازه پخش در ایالات متحده و کانادا را می‌داد. این شبکه بارها قربانی سانسور چندین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر اینترنت از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و غیره شده است.

جنگ رسانه‌ای همه‌جانبه

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما به حذف پرس تی وی از یوتل ست واکنش نشان داد. دکتر احمد نوروزی، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیرپرس تی‌وی در گفت‌وگو با شبکه العالم، حذف پرس تی وی از ماهواره یوتل ست را شرم آور خواند و اظهارداشت: غرب در گذشته نیز اقدام به متوقف کردن پخش برنامه های شبکه های ایرانی در ماهواره ها کرده بود و این اقدام مساله جدیدی نیست.

وی افزود: هجمه اروپا به شبکه پرس تی وی ایران در نتیجه تلاش های ستودنی آن در مقابل جنگ رسانه ای علیه ایران بود. تلاش برای محدود کردن پرس تی‌وی و جلوگیری از پخش صدای آن مساله جدیدی نبود و این شبکه در گذشته نیز شاهد محدودیت در پخش صدای خود، قطع پخش در برخی مناطق جهان و جلوگیری از فعالیت‌هایش در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بود. نوروزی تصریح کرد: این تصمیم بر اساس ادعاهای بی اساس در چارچوب تحریم های اروپا علیه ایران اتخاذ شده است.

معاون برون مرزی رسانه ملی تاکید کرد: ایران درگیر جنگ رسانه ای همه جانبه دشمنان برای گسترش دامنه اعتراضات در کشور است که پرس تی وی در زمینه مقابله با این حملات نقشی ستودنی ایفا کرده است. در جنگ رسانه ای علیه ایران تلاش شد تا اینگونه وانمود شود که جنگ داخلی در ایران جریان دارد اما پرس تی وی کذب این ادعاها را افشا کرد لذا دشمن می کوشد ندای رسانه های ایرانی به شنوندگان و بینندگان خارج از کشور نرسد. وی افزود: بینندگان پرس تی وی می توانند برنامه های این شبکه را در سایت یا ماهواره ها در مناطق دیگر مشاهده نمایند.

نه اولین است و نه آخرین

در هر جنگی باید منتظر واکنش توسط طرف مقابل بود. اما وقتی آن واکنش برخلاف تمام شعارهای آن طرف منازعه باشد، باید ریاکاری و یک بام و دوهوایش را در مواجهه با دیگران دید و فریاد زد. اتحادیه اروپا که همواره به بهانه آزادی بیان و شعارهایی مثل آن، رقبای بین‌المللی‌اش را مورد سرزنش قرار داده حالا این‌بار بدون کمترین ترسی از هویدا شدن ریاکاری‌اش، شمشیر را از رو کشیده و رسانه بین‌المللی ایرانی را تحریم کرده است. البته که از آن‌ها بعید نبود. وقتی در پیروی از تحریم‌های غیرقانونی امریکا در سال‌های اخیر کاری نبوده که انجام نداده باشند، تحریم یک شبکه تلویزیونی اصلا اتفاق عجیبی نیست. اروپایی‌ها حتی تحمل شنیدن یک صدای مخالف را هم نداشتند.

انتهای پیام/

میلاد نجفی
mdi-tag پرس تی‌وی mdi-tag تحریم mdi-tag تلویزیون
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۲۷

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۵۱

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۴۰

«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
9531
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۶:۳۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۶:۵۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو