جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left تکثیر در اسارت یا حفظ زیستگاه؟! بازگشت

به مناسبت روز جهانی یوزپلنگ، تیزپاترین گربه‌سان جهان

تکثیر در اسارت یا حفظ زیستگاه؟!

بهمن ماه سال گذشته «فیروز» و «ایران» دو یوز ایرانی در پارک ملی توران سمنان، برای نخستین بار در جهان در شرایط اسارت جفت‌گیری کردند.
دانلود

روزنامه ایران: ایران اردیبهشت ماه، سه توله‌اش را به روش سزارین صحرایی به دنیا آورد. همه خوشحال بودند؛ خبر تولد این سه توله و پیگیری حال و احوالشان به یکی از مهم‌ترین موضوعات مردم تبدیل شده بود. اما ناگهان خبر تلف شدن دو توله، پروژه احیای این گونه کمیاب و در معرض خطر شدید انقراض را با تناقضات و حواشی بسیاری همراه کرد. از خطا در تشخیص جنسیت تا لمس شدن توله‌ها بدون دستکش و در نهایت نپذیرفتن «پیروز» تنها توله باقی مانده از سوی مادرش؛ توله‌ای که حالا 7 ماه سن داشته و تنها 5 کیلو وزن دارد. از طرفی هنوز دندان‌های اصلی‌اش جایگزین دندان‌های شیری نیز نشده است. اما مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شود! چرا که چندی پیش معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که برنامه‌ای برای رهاسازی «پیروز» در طبیعت نداشته و قرار است این توله یوز به توران منتقل شود؛ ضمن اینکه قرار نیست اعتبار، انرژی و هزینه سازمان بیش از این برای این توله و حتی شرایط تکثیر آن صرف شود. زیرا بجز پیروز، یوزهای دیگر در طبیعت نیاز به توجه دارند. به مناسبت روز جهانی یوزپلنگ (13 آذرماه)، گفت‌و‌گویی با «حسن اکبری» انجام داده و علت تغییر ناگهانی در سیاست‌های تکثیر در اسارت یوز از سوی سازمان محیط زیست را جویا شدیم.
مراقب «پیروز» هستیم

او به «ایران» می‌گوید: ما ترجیح می‌دهیم که تا جایی که امکان دارد اعتبارات خود را صرف حفظ یوزپلنگ در زیستگاه‌های طبیعی کرده و هزینه‌های نگهداری پیروز و سایت تکثیر را تا اندازه‌ای که می‌توانیم، به حداقل برسانیم. این دیدگاه فنی و کارشناسی سازمان بوده و توصیه همه متخصصین محیط‌ زیست نیز به همین منوال است؛ البته این بدان مفهوم نیست که پیروز را قرار است رها کنیم؛ چرا که زنده ماندن پیروز و سایت تکثیر برای ژنوم گونه و ایجاد یک جمعیت پایه ولو در اسارت برای ما بسیار ارزشمند است. از طرفی پیروز یک دستاورد تحقیقاتی از تکثیر یوزپلنگ آسیایی در دنیا محسوب می‌شود؛ توله‌ای که بزرگ شده و هم‌اکنون باید تمام امکانات لازم برای زنده ماندن و بازگشت او به توران فراهم شود. هدف این است که انرژی، زمان و هزینه‌ای که در تهران صرف می‌کنیم، صرف نگهداری از یوزپلنگ در زیستگاه [توران] شود؛ اما تا هر زمانی که کارشناسان صلاح بدانند، چه در تهران و چه در توران برای نگهداری پیروز اقدامات و هزینه‌های لازم انجام خواهد شد.

«توران» برای زندگی بهتر است

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید: پیروز و دیگر یوزهای طرح تکثیر در اسارت، نمی‌توانند به طبیعت بازگشته و نهایتاً اگر با بهترین شرایط بزرگ شده و آموزش ببینند می‌توانند در وضعیت نیمه اسارت زندگی کنند. آنها می‌توانند شکار کرده و زندگی کنند. اگرچه پیروز از همان لحظه تولد با مسائلی نظیر عدم پذیرش از سوی مادرش و... مواجه شده و به صورت دستی بزرگ شد، اما می‌تواند با انتقال به مرکز تکثیر در اسارت توران زندگی کند. البته اصرار ما برای انتقال این توله به مرکز تکثیر، به دلیل شرایط مناسب زندگی ازجمله تجهیز به نگهبان، دوربین مداربسته و تحت کنترل است؛ پیروز در صورت انتقال به این مرکز، شرایط بهتری برای زندگی خواهد داشت.
طبق گفته «حسن اکبری»، از همان ابتدای طرح تکثیر در اسارت، برخی از متخصصین اعلام کردند که بهتر است سازمان، انرژی خود را بیشتر صرف حفاظت کند نه تکثیر؛ اما پس از قرارگیری ظرفیت مادر پیروز در اختیار سازمان، همان‌ها نیز تأیید کردند که باید از این ظرفیت استفاده کرده و جمعیت پایه‌ای ولو در اسارت را ایجاد کنیم. به هرحال تکثیر در اسارت به‌عنوان آخرین راه حل برای نجات یک گونه بشمار می‌رود و زمانی که یک گونه در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد تکثیر در اسارت نیز به حفظ ژنوم‌ گونه کمک می‌کند. البته باید تأکید کرد که اولویت هزینه‌کرد در محیط زیست برای یوزپلنگ‌هایی است که در طبیعت زندگی می‌کنند. هر چند که این اولویت‌بندی‌ها بدین معنا نیست که ما برای پیروز هزینه کمی خواهیم کرد. هر هزینه‌ای که لازم باشد تا یوز زنده بماند، زندگی کند و شرایط خوبی را طی کند ما فراهم می‌کنیم.

حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی

در همین حال «علیرضا جورابچیان» مدیر‌ملی سابق پروژه بین‌المللی یوزپلنگ ایرانی، تصمیم اخیر سازمان محیط‌ زیست برای تقویت زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور را خوب ارزیابی کرده و به «ایران» می‌گوید: ای کاش از همان ابتدا به جای هزینه کرد در سایت تکثیر، بودجه و اعتبار کافی صرف حفاظت واقعی از زیستگاه‌های طبیعی یوزپلنگ آسیایی می‌کردند، زیرا به‌طورکلی تکثیر در اسارت کمکی به حفاظت یوز در طبیعت نمی‌کند.
او می‌گوید: به یاد دارم که شخصاً 2-1 نامه به سازمان محیط‌ زیست وقت ارسال کرده و این پروژه را بیهوده و عبث توصیف کردم. اما حتی پاسخی به نامه من داده نشد! بنده سال 1380 از 3-2 مرکز تکثیر یوز در طبیعت در آفریقای جنوبی و نامیبیا بازدید کردم. آن موقع 600 توله یوز با تکثیر در اسارت متولد شده بودند. البته اقدام خاصی نیز انجام نشده بود؛ زیرا قرار نبود هیچ‌کدام از یوزها به طبیعت بازگردانده شوند.
طبق گفته مدیر‌ملی سابق پروژه بین‌المللی یوزپلنگ ایرانی، باید بدانیم که تکثیر در اسارت با چه هدفی انجام می‌شود؛ اگر هدف از انجام این کار تکثیر یوز و... باشد، اقدامی مناسب بشمار می‌رود، اما این کار برای طبیعت مناسب نیست. کشورهایی که سالها در این حوزه کار کردند هنوز نتوانسته‌اند موفقیت کاملی را کسب کنند. بنابراین ما چگونه می‌توانیم این کار را انجام داده و موفق هم شویم؟! در هر صورت امیدواریم بودجه و شرایط مناسبی برای حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در توران، نایبندان طبس و.... اختصاص پیدا کرده و مسائل حفاظتی از یوزها و افزایش انگیزه محیطبانان برای محافظت جدی از این گونه‌های ارزشمند در حال انقراض، بیش از پیش تقویت شود.

انتهای پیام/

بیتا  میرعظیمیخبرنگار
mdi-tag پیروز mdi-tag روز جهانی یوزپلنگ
پرونده

ماجرای پیروز

خداحافظی باپیروز، یوزپلنگ ایرانی

mdi-card-text-outline ۳۳ mdi-play-box ۴ mdi-camera ۴
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
9092
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-folder-outline پرونده
ماجرای پیروز
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۳۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۳:۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو