شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد سیاست فرهنگ ورزش بین‌الملل جامعه استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left حال و هوای امروز سعدآباد؛ توافق تهران و بغداد علیه… بازگشت

نخستین سفر دپیلماتیک السودانی به تهران؛

حال و هوای امروز سعدآباد؛ توافق تهران و بغداد علیه تروریست‌ها

نخست وزیر جدید عراق در حالی به تهران سفر کرده است که هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و امضاء تفاهم‌نامه برای توسعه همکاری‌های تهران و بغداد و دیدارهای رسمی با مقامات ارشد ایران است. این سفر در شرایطی انجام گرفت که عراق از روابط صمیمانه‌ای با کشورمان برخوردار است.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، نخست وزیر جدید عراق در حالی به تهران سفر کرده است که هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و امضاء تفاهم‌نامه‌ برای توسعه همکاری‌های تهران و بغداد و دیدارهای رسمی با مقامات ارشد ایران است. این سفر در شرایطی انجام گرفت که عراق از روابط صمیمانه‌ای با کشورمان برخوردار است.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر جدید عراق در سی و دومین روز حضورش در کاخ السلام، امروز سه شنبه با دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در صدر هیات بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد که این نخستین سفر خارجی وی به یک کشور غیرعربی در مقام نخست وزیری است. او پیش از این به دو کشور عربی اردن در ۳۰ آبان و کویت در دوم آذرماه سفر کرده بود.

السودانی و عبدالله دوم پادشاه اردن در این دیدار آخرین تحولات منطقه‌ای به‌ویژه مساله فلسطین، بحران‌های منطقه و تلاش‌های انجام شده در زمینه جنگ با تروریسم و مقابله با افراط‌گرایی در چارچوب یک رویکرد همه‌جانبه مبتنی بر همکاری و هماهنگی بیشتر میان بغداد و امان را بررسی کردند؛ نخست وزیر عراق در دیدار با مشعل الاحمد الصباح ولیعهد کویت هم درباره پرونده های متعددی نظیر روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی و موضوعات انرژی و اقتصاد گفت و گو و تبادل نظر کرد.

حال نخست وزیر عراق امروز و پس از دو سفر قبلی اش طی یک هفته اخیر به تهران آمد و هواپیمای حامل وی ساعت ۱۰:۱۵ در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و با استقبال سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بدو ورود، راهی مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد تهران شد تا به طور رسمی از سوی رئیس جمهور استقبال شود.

آیت الله رئیسی که پیش از این در پنجم تیرماه امسال میزبان مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق بود، این بار نیز محورهای توسعه همکاری های مشترک سیاسی و اقتصادی بخصوص در حوزه های مبارزه با تروریسم، انرژی و حوزه تجارت را در گفت و گو با السودانی مورد بررسی قرار داد.

ناگفته نماند که سیاست دولت سیزدهم، ارتقای سیاست همسایگی و توسعه روابط با آنان است و در مدت یکسال و سه ماه اخیر رفت و آمدهای کشورهای همسایه و منطقه را به ایران شاهد هستیم که البته رئیس جمهور طی یکسال و سه ماه میزبان ۶ همتای ترکمنستانی، قزاقستانی، روسی، تاجیکی، ونزوئلایی وترکیه‌ای و همچنین میزبان امیر قطر و سه نخست وزیر عراق، ارمنستان و بلاروس در تهران بوده که تاکنون، ۱۷ سند همکاری با دوشنبه، سند همکاری ۲۰ ساله با کاراکاس، امضای ۹ سند بین تهران و عشق آباد، امضای ۹ سند با آستانه و امضای ۸ سند با آنکارا در اجلاس تهران انجام پذیرفت که امضا تفاهمنامه با تاجیکستان در صدر بیشتر قراردادهای همکاری قرار دارد.

و اما نخست وزیر جدید عراق در حالی به تهران سفر کرده است که هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و امضاء تفاهم‌نامه‌ برای توسعه همکاری‌های تهران و بغداد و دیدارهای رسمی با مقامات ارشد ایران است. این سفر در شرایطی انجام گرفت که السودانی از روابط صمیمانه ای با کشورمان برخوردار است و از طرفی او در پیام توئیتری اخیر خود با تبریک به جمهوری اسلامی ایران برای بُرد تیم ملی فوتبال در دیدار با ولز و آرزو برای راهیابی به دورهای تعیین کننده جام جهانی قطر، نشان داد که به افزایش سطح روابط همه جانبه دو کشور علاقه مند است.

السودانی پس از حرکت از فرودگاه مهرآباد به سمت مجموعه سعدآباد به محض ورود به این مجموعه در ساعت ۱۱:۰۰ مورد استقبال رسمی آیت الله رئیسی قرار گرفت و پس از معارفه هیات‌های عالی رتبه دو کشور، مذاکرات دوجانبه بین رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق آغاز شد و هیات‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور نیز درباره موضوعات و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای گفت و گو می کنند.

حال و هوای امروز سعدآباد؛ توافق تهران و بغداد علیه تروریست‌ها

پس از انجام آیین استقبال رسمی، رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق ملاقات دوجانبه‌ای داشتند و سپس در نشستی مطبوعاتی نتایج رایزنی‌های صورت گرفته را برای رسانه ها تشریح کردند.

برآیند اظهارات آیت الله رئیسی و السودانی در این نشست خبری نشان می دهد که تهران و بغداد بر سر تامین امنیت نقاط مرزی دو کشور در منطقه اقلیم در شمال عراق توافق کردند؛ به طوری که نخست وزیر این کشور التزام عراق را برای اجرای قانون اساسی مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد.

توسعه همکاری های اقتصادی در زمینه نفت و انرژی، صدور کالا و خدمات و بازپرداخت طلب ایران از دیگر محورهای گفت و گوهای هیات های اقتصادی دو طرف عنوان شد.

توافق ایران و عراق برای مبارزه با گروه‌های تروریستی

آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در نشست خبری گفت: از نظر ایران و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، قاچاق موادمخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند، جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

وی ادامه داد: روابط ما با کشور عراق روابط معمولی نیست روابط ما ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت را در کنار یکدیگر قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه و ثبات و صلح منطقه باید به دست مسئولان به نیروها در منطقه انجام شود، اظهار داشت: حضور بیگانگان در منطقه به هیچ عنوان امنیت ساز نیست بلکه خود مشکلی است بر مشکلات ما لذا همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت ساز نبود، در دیگر نقاط منطقه هم امتیاز نیست و حتما خروج آنها از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی داشته باشد.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: حضور نخست وزیر عراق در جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است و حتماً مذاکرات میان ما می تواند در جهت ارتقای روابط گام بلندی باشد.

وی حوزه اقتصادی و تجاری را یکی از محورهای مورد مذاکره دانست و اظهار داشت:‌مسائل پولی و بانکی، صادرات برق و گاز از جمله محورهای مورد مذاکره است و بدون تردید این سفر و گفتگوهای میان دو هیئت ایرانی و عراقی می‌تواند در جهت حل و فصل مسائل فیمابین کمک بسزایی داشته باشد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بحمدالله دیدگاه های مشترکی در روابط دوجانبه و روابط منطقه‌ای و روابط بین‌المللی داریم و حتماً این حسن روابط دوجانبه به ارتقای روابط در سطح منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد بود که امید است در این سفر و با تبادل هیئت‌های میان دو کشور در این رابطه گام های ماندگاری برداشته شود.

وی سفر نخست وزیر عراق به تهران را در حل و فصل مسائل فی مابین موثر دانست و ابراز امیداوری کرد که السودانی و دولت وی بتواند در جهت حسن روابط دو کشور گام های بلندی بردارد.

اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق علیه دیگر کشورها استفاده شود

محمد الشیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز در نشست خبری گفت: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد.

وی اظهار داشت:‌ در این دیدار در زمینه همکاری های امنیتی صحبت شد؛ امنیت دو کشور واحد و تکمیل کننده همدیگر و جدایی ناپذیر است و بخشی از امنیت منطقه است.

السودانی تاکید کرد: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد.

نخست وزیر عراق ادامه داد: دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در این سفر حاضر است و با همتای خود دیدار خواهد داشت تا به یک مکانیسم کاری و یک همکاری میدانی برسند تا از هرگونه تنشی جلوگیری و اجتناب به عمل آید.

وی تاکید کرد: از نظر عراق گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است؛ ما بر التزام حکومت جمهوری عراق با همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌های مشترک تاکید می‌کنیم.

وی با قدردانی از دعوت کریمانه رئیس جمهور ایران برای سفر به تهران اظهار داشت: امروز در تهران هستیم تا در مورد روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی و امنیتی بحث و بررسی کنیم و آخرین تحولات بین المللی را بررسی کنیم.

نخست وزیر عراق سفر امروز را به منظور تقویت روابط تاریخی ایران و عراق دانست و افزود: ملت و دولت عراق حمایت جمهوری اسلامی علیه تروریست های داعش را فراموش نمی‌کنند؛ حضور مستشاران ایرانی که جان خود را در کنار برادران عراقی در جنگ حق علیه باطل تقدیم کردند.

السودانی بر اهمیت همکاری های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تاکید کرد و اظهار داشت:‌ این دیدار ها ضروری است تا پایه مشترکی بین دو کشور برای عملی شدن توافقات ایجاد شود.پرونده اقتصادی اهمیت زیادی برای دولت جدید عراق دار این امور تاثیر مهمی روی امنیت دارد.

وی با برشمردن توافق های صورت گرفته در دیدار امروزش با رئیس جمهور ایران، افزود: توافق کردیم تا نشست های کمیته اقتصادی دو کشور فعال سازی شده و نتایج این جلسات به کمیته عالی دو کشور منتقل شود.موضع ایران در حمایت از عراق در صادرات برق را ارج می نهیم و خواستار ادامه این صادرات تا تکمیل پروژه های عراق در تولید برق و گاز هستیم.

نخست وزیر عراق همچنین تاکید کرد: عراق برای پرداخت طلب های ایران با مکانیسم های خاص تلاش می کند و امروز در این زمینه مذاکرات خواهیم داشت.

السودانی ادامه داد: در این سفر گفتگوهایی بین وزرای نفت دو کشور در زمینه انتقال نفت خام و تسویه آن در پالایشگاه رایزنی هایی خواهد شد و پروژه‌های مربوط به نفت خام و مشتقات آن در این سفر و سفرهای بعدی بین دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی تاثیر مهمی روی امنیت منطقه دارد، اظهار داشت: امروز توافق کردیم نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال شود.

انتهای پیام/

mdi-tag دولت سیزدهم mdi-tag عراق mdi-tag ایران mdi-tag السودانی mdi-tag رئیسی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
8680
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۴:۵۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۶:۵۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو