پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left استان‌ها mdi-chevron-left نشست هم‌اندیشی بازآرایی ساختار پژوهش و فناوری نفت برگزار شد بازگشت

به میزبانی شرکت نفت و گاز اروندان؛

نشست هم‌اندیشی بازآرایی ساختار پژوهش و فناوری نفت برگزار شد

مدیران و رؤسای پژوهش و فناوری شرکت‌های نفت و گاز اروندان، ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری ایران در نشستی به بررسی فرآیند بازنگری ساختار پژوهش و فناوری و بهبود آن پرداختند.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین ، این نشست صبح دیروز به دنبال تحقق اهداف آیین نامه تولید دانش بنیان و اشتغال زایی در صنعت نفت ابلاغی سال جاری هیات وزیران برگزار شد.

مهندس عذاری اهوازی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در ابتدای این نشست با اشاره به رهنمود مهم مقام معظم رهبری بر لزوم دانش بنیان شدن صنعت نفت، بیان داشت: شرکت نفت و گاز اروندان از ابتدای دولت سیزدهم با اقدامات گسترده انجام شده در مسیر دانش بنیان شدن قرار گرفته و دستاوردهای مهمی در این خصوص داشته است.

وی افزود: موضوع رویکرد دانش محور در صنعت نفت و فعالیت شرکت های دانش بنیان با خود به غیر از فناوری و رفع نیازها، آورده های فرعی دیگری هم مانند اشتغال آفرینی و امید آفرینی به دنبال خواهند داشت که باید مورد توجه قرار گیرد.

عذاری اهوازی اضافه داشت: در این مسیر و راهبرد مهم در صورت وجود ساختار و تفکر دانش بنیان در سازمان، در تعامل با شرکت ها و مراکز دانش بنیان تعارض ایجاد نخواهد شد.

همچنین رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان در این نشست که به دنبال پیشنهادات شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد، در ارائه مروری کلی بر ارکان آیین نامه ابلاغی مرداد ماه سال جاری هیات وزیران در خصوص تولید دانش بنیان در صنعت نفت داشته و بیان کردند: طبق این دستورالعمل ظرف مدت مشخص شده بازنگری ساختارها و فرایندهای شرکت ها لازم الاجرا است.

عیسی نویری ادامه داد: در پیشبرد راهبرد پژوهش و فناوری باید ساختارهای منابع انسانی با ماموریت های محول شده تطابق پیدا کند.

نویری با تشریح و ارائه ساختار پیشنهادی برای راهبری امور پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز اروندان و بیان تجربیات کسب شده در این خصوص اظهار کرد: در شرکت های نفتی بین المللی 2 تا 7 درصد نیروها در حوزه تحقیق و توسعه فعال هستند و اگر این نکته به عنوان یک استاندارد جهانی در نظر گرفته شود فاصله بسیار مشهود است و تنها راه بازنگری در ساختارها در جهت ایجاد یک تحول اساسی است.

در ادامه این نشست دکتر محمد گلستان باغ رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تاکید بر لزوم تطابق ساختارهای منابع انسانی بر استراتژی و راهبرد های تعیین و ابلاغ شده اظهار داشت: لازم است نقش پژوهش و فناوری در شرکت ها باز تعریف شود و این امور به عنوان یکی از ارکان شرکت به غیر از رفع نیازهای فناورانه، نیازهای راهبردی و چالش های تحریمی را نیز هم حل میکند و میتوان گفت و تنها دروازه ورود دانش به سازمان تلقی می شود.

گلستان باغ افزود: فارق از رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تولید دانش بنیان، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز سرفصل مهمی در خصوص پژوهش و فناوری وجود دارد که نیل به این مقصود ضمن تحقق اهداف تولیدی و ارزش آفرینی بیشتر، امیدآفرینی و ایجاد انگیزه در جامعه و جلوگیری از فرار مغزها و منابع انسانی ارزشمند را برای کشور به دنبال دارد.

وی در ادامه ساختار پیشنهادی جهت راهبری امور پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را ارائه و تشریح کرده و به بیان تجربیات و دستاوردهای کسب شده در این شرکت پرداختند.

در این نشست محمد علی بیگ زاده، مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در سخنانی ضمن ارائه تجربیات موفق این شرکت در حوزه پژوهش و فناوری و ساخت تجهیزات اظهار داشت: تفاوت فاحش جایگاه تحقیق و توسعه در شرکت های بین المللی با شرکت های داخلی در حالی است که آنها با چالش های تحریمی مواجه نیستند و امروزه که رویکرد اصلی در صنعت کشور نگاه به داخل است بیش از دیگران به اهتمام در این مسئله نیاز داریم.

دکتر عاشوری زاده معاون سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهش معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ضمن تشکر از پیشنهادات ارائه شده بیان داشت: تعریف ساختاری واحد برای همه شرکت های تابعه با توجه به ماهیت متنوع آنها ممکن نیست و در واقع ما به سمت رسیدن به یک الگوی نوآورانه و مشترک در جهت تحقق دانش بنیان شدن صنعت نفت پیش خواهیم رفت.

در انتهای این نشست مهندس قاسم مهدی زاده رئیس بهبود سیستم‌ها و روش‌های شرکت نفت و گاز اروندان نکات خود را از نگاه مهندسی ساختار به پیشنهادات ارائه شده اظهار کرده و بیان داشتند به نوبه خود پیگیری و دفاع از این پشنهادات تا حصول به نتیجه مطلوب را دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

mdi-tag شرکت نفت و گاز اروندان mdi-tag وزارت نفت mdi-tag خوزستان
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

تعطیلی مجدد پروژه راه‌آهن لرستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۲۵

فرمانده مرزبانی فراجا:

نظارت بر مناطق حساس کشور با هوشمندسازی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۱۷

عملیات امدادی در سیل سیستان و بلوچستان پایان یافت

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۱:۲۴

کمک‌های مردمی استان کهگیلویه و بویراحمد به سیستان و بلوچستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۰۹:۵۰
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
8679
mdi-shape سرویس
استان‌ها
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۴:۵۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۵:۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو