روزنامه ایران: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود به دنبال بازارگشایی و عرضه کالاهای ایرانی در کشورهای همسایه، اوراسیا، آفریقا، امریکای لاتین و... است. حال، معاون توسعه تجارت قزاقستان در سفری که به ایران داشته در جمع بخش خصوصی گفت: مردم کشورش نسبت به کالاهای ایرانی نگاه بسیار مثبتی دارند از همینرو به دنبال آن هستیم که مشتری کالاهای ایرانی شویم.
موافقتنامه تجاری ایران با اوراسیا که قزاقستان هم عضو آن است از پنجم آبان ماه سال 1399 اجرایی شد و تا پنجم آبان ماه 1401 اعتبار داشت، بر این اساس طرفین موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده بودند که برای برخی از اقلام کالایی، کاهش یا تثبیت تعرفه باشد. طی سه سالی که از اجرای موافقتنامه موقت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا(تجارت ترجیحی) میگذرد شاهد عملکرد رضایتبخشی بودیم ،حال پیشبینی میشود در سال 2023 و پس از تصویب متن نهایی موافقتنامه تجارت آزاد در مجلس کشورهای عضو، تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا اجرایی شود.
نورلان کولباتیروف، معاون توسعه تجارت قزاقستان در نشست مشترک هیأت تجاری و حملونقل قزاقستان در اتاق بازرگانی با اشاره به سفر رئیس جمهور این کشور به ایران گفت: ما میتوانیم به فعالان تجاری ایران برای ورود به اوراسیا و بازار آسیای میانه مشاوره بدهیم. قزاقستان میتواند نقطه ورود ایران به بازار منطقه باشد.
او با اشاره به تعیین چشمانداز تجاری 3میلیارد دلار در سال میان ایران و قزاقستان از سوی مقامات عالی دو کشور بیان کرد: اگرچه ظرفیت صادراتی ایران به قزاقستان بسیار بالاست، اما حجم پایینی از کالاهای ایرانی وارد قزاقستان میشود. با این حال همین میزان کالا بازخورد مثبتی میان مصرفکنندگان قزاق داشته است. او با تأکید بر اینکه هدف اصلی این هیأت از سفر به ایران، بررسی امکانات تجاری ایران و شناخت مشکلات و یافتن راه حل مناسب برای آنهاست، افزود: ایران کشور مهمی برای قزاقستان است و ما برای توسعه روابط تجاری مشترک دو کشور مصمم هستیم.
قزاقستان یکی از اولویتهای ایران است
در ادامه علیرضا یاوری، معاون بینالملل اتاق ایران با بیان اینکه قزاقستان یکی از اولویتهای ایران برای توسعه همکاریهای تجاری به حساب میآید بر روابط بسیار نزدیک دو کشور تأکید کرده و گفت: بعد از سفر مقامات قزاقستانی به ایران در ماه گذشته، قرار است امکانات و اماکنی در بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی در اختیار قزاقستان قرار بگیرد تا این کشور از این ظرفیت برای توسعه صادرات خود به کشورهای شرق دور استفاده کند. چنین مناسباتی قطعاً به توسعه روابط تجاری کشور میانجامد. بهنام فرامرزیان مدیر حملونقل بینالمللی و کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه ایران و قزاقستان از اعضای قدیمی کنوانسیون تیر هستند، گفت: با وجود این حجم فعالیتهای کارنه تیر دو کشور بسیار پایین است. سال ۲۰۲۲ از مجموع سه هزار و ۷۰۰ مورد حمل و نقل جادهای فقط ۱۱۹ عملیات حمل و نقل جادهای را تحت کارنه تیر داشتیم. او افزود: فعالیتهای حمل و نقلی در صورتی موفق هستند که هم منافع گمرک، هم شرکت حمل و نقل و هم منافع صادرکننده تأمین شود. رویههای غیرمتعارف نه تنها برای ما هزینه بر، بلکه زمانبر هم خواهد بود و توجیه اقتصادی را برای بنگاههای اقتصادی دو کشور نخواهد داشت. نورلان کولباتیروف هم در ادامه گفت: ترانزیت از ایران برای قزاقستان از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که به خاورمیانه، هند و پاکستان دسترسی خوبی خواهیم داشت. همانطور که گفتید کریدور میانی از ترافیک بالایی برخوردار است و ما به دنبال کریدورهای جایگزین هستیم. اساساً هدف ما از این سفر حل این مشکل است.