جمعه، ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left محصولات ایرانی در دست تماشاگران جام جهانی فوتبال بازگشت

«ایران» از افزایش صادرات کالا و مواد غذایی به قطر گزارش می‌دهد

محصولات ایرانی در دست تماشاگران جام جهانی فوتبال

از هفته گذشته صادرات محصولات ایرانی و بخصوص مواد غذایی به قطر، سیر صعودی به خود گرفته است. برگزاری جام جهانی در این کشور آسیایی فرصت بکری برای تجار و فعالان اقتصادی کشورمان فراهم کرده تا کالاها و محصولات خود را به دست تماشاگران میلیونی فوتبال برسانند.
دانلود

روزنامه ایران: از سال گذشته سیاست‌گذاران دو کشور مذاکرات خود را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری آغاز کردند. البته یکی از گلایه‌های جدی طرف قطری این بود که در سال‌های گذشته به همکاری‌های مشترک بی‌توجهی شده است، بخصوص از زمانی که قطر قرار شد میزبان جام جهانی باشد. طرف قطری می‌گوید این انتظار وجود داشت که ایران در ساخت استادیوم و آماده کردن زیرساخت‌ها به ما کمک و مواد اولیه مورد نیاز را صادر کند.

اما از آنجا که دولت گذشته نگاهی به همکاری با کشورهای همسایه نداشت، برگزاری جام جهانی فوتبال هم به‌عنوان یک فرصت اقتصادی برای ایران دیده نشد و خیلی از تجار با آنکه خواهان توسعه همکاری با قطر بودند اما نتوانستند سیاست‌گذاران را متقاعد به مذاکره و همکاری کنند و عملاً کشورهای رقیب بازار را از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایرانی گرفتند.
فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند، زمانی که قطر میزبان جام جهانی فوتبال شد، می‌توانستیم در موضوع صادرات سیمان، خدمات فنی و مهندسی و سایر موضوعات نقش پررنگی در قطر ایفا کنیم اما چنین امری محقق نشد و فرصت‌ها از دست رفت و حال در مقطع فعلی تنها کاری که می‌توان انجام داد صادرات کالا و بخصوص مواد غذایی و کشاورزی به قطر است.

در شرایطی که دولت سیزدهم به‌دنبال صادرات کالا و افزایش مناسبات اقتصادی با قطر بود برخی از کشورهای رقیب به‌دنبال آن بودند که سهم خود را در بازار قطر افزایش دهند و همچنین دولت قطر را مجاب کنند که به جهت تحریم ایران، همکاری با این کشور چالش‌های جدی ایجاد خواهد کرد. اما با نقش‌آفرینی که دستگاه دیپلماسی و اقتصادی داشت، فرصت‌های تجاری بیشتری برای ایران در بازار قطر فراهم شد.
عدنان موسی‌پور، رئیس اتاق مشترک ایران و قطر از رشد صادرات ایران به قطر خبر داد و گفت: روزانه بیش از ۲۵۰ تن مواد غذایی و کشاورزی به قطر صادر می‌شود و این امر دستاورد مهمی است که طی یک سال اخیر به دست آمده است.
او با تأکید بر اینکه دولت قطر از خرید کالاهای ایرانی استقبال می‌کند، افزود: خیلی از تولیدکنندگان بخصوص در حوزه مواد غذایی می‌توانند تا پایان آذرماه که برگزاری جام جهانی فوتبال است، کالاهای خود را به قطر صادر کنند.
رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم تجارت ایران و قطر افزایشی بوده است به گونه‌ای که از ابتدای سال ۱۴۰۱، ایران و قطر حدود ۱۱۴ میلیون دلار تجارت داشته‌اند، گفت: ما می‌توانیم همکاری‌های مشترک را توسعه دهیم و حضور خود را در بازار قطر مستمر و پیوسته کنیم.
بر اساس اعلام‌های رسمی از ابتدای سال 1401، تجارت ایران با قطر به میزان 113،7 میلیون دلار رسیده که از این میزان تجارت، 79،8 میلیون دلار صادرات و 33،9 میلیون دلار هم به واردات اختصاص داشته است.
میزان وزنی تجارت ایران با قطر از ابتدای امسال 611،6 هزار تن بوده است که 603،2 هزار تن به صادرات و 8،4 هزار تن به واردات اختصاص داشت. بر این اساس در سه ماهه اخیر هم میزان تجارت ایران با قطر از نظر ارزشی 59،7 میلیون دلار و به وزن 323،6 هزار تن بوده است.
سیمان، سبزیجات و صیفی‌جات، هندوانه، پسته و زعفران پنج قلم کالای صادر شده به قطر و مواد شیمیایی، اجزا و قطعات خودرو و قطعات الکتریکی، از جمله اقلام وارد شده از قطر از ابتدای سال 1401 بوده است.
سال گذشته تجارت ایران و قطر در حدود 300 الی 400 میلیون دلار بود. از دولت ششم تا دوازدهم 16 میلیون و 758هزار و 896 تن کالا به ارزش دو میلیارد و 870 میلیون و 146هزار و 301 دلار بین ایران و قطر تبادل شد که 15میلیون و 761هزار و 346 تن آن، به ارزش دو میلیارد و 273 میلیون و 546 هزار و 610 دلار، صادرات ایران به قطر در 28 سال گذشته بوده و 997 هزار و 550 تن به ارزش 596 میلیون و 599 هزار و 691 دلار، واردات کشورمان از قطر در این مدت بوده است.
توسعه روابط با قطر محدود به جام جهانی فوتبال نیست و قرار است دو کشور به‌صورت بلندمدت همکاری‌های اقتصادی خود را دنبال کنند.
علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز درباره همکاری‌های بلندمدت تجار دو کشور اظهار کرد: طبق توافق‌های سرمایه‌گذاران قطری با حضور در ایران و سرمایه‌گذاری به تولید کالاهای موردنیاز قطر می‌پردازند تا این کالاها به کشورشان صادر شود.
او از تهیه نقشه راه توسعه تجارت ایران و قطر و رسیدن به تراز ۳ میلیارد دلاری خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از این نقشه راه به صادرات مجدد مرتبط می‌شود تا ما بتوانیم از ظرفیت قطر برای صادرات کالاهای‌مان به کشورهای دیگر استفاده کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: کشور قطر تعرفه صادرات مجدد را برای تجار ایرانی به شدت کاهش داده و تخفیف قابل توجهی را در نظر گرفته است. ضمن اینکه ما می‌توانیم از این ظرفیت برای واردات کالاهای مورد نیاز خود نیز استفاده کنیم.
پیش از این نیز محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادراتی اتاق بازرگانی گفته بود: از سال گذشته تلاش‌ها برای افزایش صادرات کالا به قطر آغاز شده است. قطر جزو ۵ کشور اول دارای بالاترین درآمد سرانه است لذا می‌توان صادرات کالا به این کشور را بسیار جدی دنبال کرد.

باید توجه داشته باشیم که قطری‌ها، بعد از بحث تحریم‌ها، توسط کشور‌های حوزه خلیج فارس، به سمت تولید و ایجاد زیرساخت‌ها پیش رفتند چرا که به‌عنوان مثال در بحث دامداری نتوانستند کاری انجام دهند، بنابراین فرصت‌ها بسیار محدود است.
خورشید گزدرازی، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر هم معتقد است: قطر شریک تجاری و مصرف‌کننده خوبی برای کالاهای ایرانی است و از سوی دیگر ظرفیت بالای ایران برای ایجاد مسیر مناسب ترانزیتی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به قطر، منفعت بسیاری به همراه دارد تا به‌عنوان هاب منطقه جنوب متصل به قطر مورد استفاده قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر در لیست ۱۰ شریک تجاری قطر قرار ندارد، تصریح کرد: به‌دلیل برخی تحریم‌های برون‌مرزی و درون‌مرزی محدودیت بسیاری به وجود آمده است به همین دلیل تاکنون نتوانستیم در بازارهای هدف به ثبات و توسعه مدنظر دست یابیم.

از این‌رو تأسیس خانه تجار و بازرگانان در قطر می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا فعالان اقتصادی به ثبات برسند و موجب توسعه بازار و فروش کالاها می‌شود. استفاده از این ظرفیت‌ها، کارگشا است و می‌تواند به حضور پررنگ ایران در بازار این کشور کمک کند.

انتهای پیام/

mdi-tag صادرات ایران mdi-tag قطر mdi-tag جام جهانی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
7872
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۹:۲۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو