جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left عضویت ۲۳ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی بازگشت

عضویت ۲۳ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی

بر اساس گزارش مرکز ملی فضای مجازی، بیش از یک میلیون کسب و کار خرد (۶۰ درصد) در ۱۰ سکوی داخلی فعالیت دارند و اکنون ۲۳ میلیون کاربر یکتا در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی عضو شده‌اند، این در حالی که فقط ۶٫۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را انجام می‌دهند.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، مدتی قبل «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در خصوص مهاجرت کسب‌وکارهای خرد به سکوهای داخلی اعلام کرده بود که سکوهای داخلی قابلیت میزبانی از کسب و کارهای خرد را داشته و می‌توانند بستر مناسبی برای خرید و فروش و پشتیبانی از صنوف و مشاغل مختلف باشند.

برخی رسانه‌ها تاکید رئیس مرکز ملی فضای مجازی بر «کسب کارهای خرد» نادیده گرفته و با حذف عبارت «خرد»، به اشتباه این آمار را به کل کسب و کارها تعمیم داده‌اند. «کسب و کار کوچک» شرکت‌ها و مجموعه‌های آزاد و خصوصی هستند که کارمندان و درآمد کمتری نسبت به شرکت‌ها بزرگ و متوسط دارند. کسب و کارهای آنلاینی که در بستر فضای مجازی شکل گرفته و توسعه یافته‌اند و عموماً از این دسته کسب و کارها به حساب می‌آیند.

انواع مشاغل فعال در اینستاگرام

مرکز ملی فضای مجازی با انتشار گزارش تفصیلی اعلام کرد مشاغلی که بر بستر اینستاگرام شکل گرفته یا توسعه یافته‌اند را در سه بخش اصلی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. دسته اول مشاغل صنفی هستند. این دسته از مشاغل دارای مجوز فعالیت از صنوف مختلف بوده و از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان بستری برای بازاریابی استفاده می‌کنند. فروش اصلی این دسته از مشاغل در خارج از اینستاگرام و با استفاده از درگاه‌های پرداخت اختصاصی یا به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

دسته دوم، مشاغل خرد هستند. این دسته از مشاغل به‌صورت صنفی فعالیت نمی‌کنند و علاوه بر بازاریابی، از اینستاگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها به‌عنوان ابزار ارتباطی با مشتریان خود استفاده می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حدود ۴۱۵ هزار صفحه اینستاگرامی متعلق به مشاغل خرد بوده که شامل کسب و کارهای خانگی و مشاغل زیر پله‌ای هستند. پرداخت این گروه از مشاغل عمدتاً به‌صورت کارت به کارت یا پرداخت در محل انجام می‌شود.

«مشاغل محتوایی» دسته سوم مشاغل را در بر می‌گیرند. درآمدزایی این دسته از مشاغل مبتنی بر فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه از طریق مدیریت صفحات اینستاگرامی و جذب مخاطب اقدام به جذب تبلیغات و درآمدزایی می‌کنند. اگرچه حدود ۶۰ درصد از مشاغل ایجاد شده در اینستاگرام در این بخش قرار دارند؛ ولی حجم بازار این گروه ۷.۵ درصد از کل است.

۶.۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را انجام می‌دهند

در گزارش تفصیلی مرکز ملی فضای مجازی بر این مسئله تاکید شده که بر اساس پیمایش ملی که در شهریورماه سال جاری انجام شده، تنها ۶.۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را ترجیح می‌دهند.

دلایلی از قبیل بی‌اعتمادی نسبت به فروشنده و تحویل کالا (۳۹ درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (۱۱ درصد) تاخیر در تحویل کالا (۳ درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلفات (۸ درصد) به‌عنوان مهم‌ترین دلایل بی‌اعتمادی به خرید اینستاگرامی ذکر شده است.

نکته جالب توجه دیگری که در این گزارش وجود دارد، این است که اکنون بیش از یک میلیون کسب و کار خرد در ۱۰ سکوی داخلی مشغول به فعالیت هستند. پس از تقاطع‌گیری و حذف موارد مشترک مشخص شد که بیش از ۶۰ درصد از کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی فعال هستند.

سکوهای داخلی امکانات لازم برای خدمت‌دهی به کسب‌وکارهای خرد را دارند

بنابر اعلام فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، اکنون سکوهای داخلی امکانات لازم برای خدمت‌دهی به کسب و کارهای خرد را دارند و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال، تسهیلات مناسبی را برای این گروه از خدمات در نظر گرفته است. آن‌ها می‌توانند با افزایش اعتماد عمومی نرخ فروش کسب و کارهای خرد را به مراتب افزایش دهند.

در این گزارش به آمار کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره شده است. اکنون ۴۱.۸درصد از جامعه کاربران شبکه‌های اجتماعی (معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا) در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام/

mdi-tag فضای مجازی mdi-tag کسب و کارهای اینترنتی mdi-tag اینستاگرام mdi-tag مرکز ملی فضای مجازی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
7109
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۴:۲۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-copyright مرجع
ایرنا
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو