شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left وزارت صمت در تلاش برای جلوگیری از قطع گاز صنایع بازگشت

«ایران» گزارش می‌دهد

وزارت صمت در تلاش برای جلوگیری از قطع گاز صنایع

این روزها در وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک، نشست‌های متعددی برگزار می‌شود تا در راستای آن از قطع گاز صنایع جلوگیری شود.
دانلود

روزنامه ایران: قرار است بسته پیشنهادی وزارت صمت به وزارت نفت ارائه شود و کارشناسان دو وزارتخانه با همکاری تشکل‌ها و نمایندگان بخش خصوصی برای جلوگیری از قطع گاز و راهکارهایی که در این حوزه می‌توان پیشنهاد کرد، به تفاهم و زبان مشترک برسند.

آنگونه که کارشناسان وزارت صمت عنوان کردند یکی از واحدهای صنعتی که مصرف گاز آن بسیار بالا است، کارخانجات فولادی است. این واحدها اگر با قطعی گاز مواجه شوند تولیدشان بشدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و این امر به سرعت تأثیر خود را بر بازار مصرف خواهد گذاشت. دو حوزه مسکن و خودرو بیشترین اثرپذیری را از کاهش تولید فولاد می‌بینند. در دولت‌های گذشته واحدهای صنعتی در دو فصل تابستان و زمستان با خسارت‌های مالی سنگینی مواجه می‌شدند. طی این سال‌ها به جای آنکه زیرساخت‌ها اصلاح شود و دولت وقت به فکر ایجاد نیروگاه باشد و از سویی واحدهای فولادی که جزو مصرف‌کنندگان بزرگ گاز هستند به سمت استفاده از سوخت‌های جایگزین بروند، مرتب با قطع گاز و برق مواجه می‌شدند، اما در تابستان امسال قطع برق به حداقل رسید. برای جلوگیری از خاموشی‌ها وزارتخانه‌های صمت و نیرو همکاری بسیار خوبی داشتند و نتیجه آن افزایش تولید شد. حال در مورد گاز نیز قرار شده است سیاستی مشابه اتخاذ شود. بر این اساس وزارت صمت در حال مذاکره با وزارت نفت و بقیه مراجع است تا قطع گاز با کمترین استهلاک انجام شود، به طوری که سیدرضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: وزارت صمت به دنبال راه‌حلی است که در سه ماه فصل زمستان مشکلات متأثر از محدودیت اعمالی بر مصرف گاز صنایع را کاهش دهد و این مسأله را مدیریت کند تا صنعت فولاد دچار ضرر و زیان نشود.

او ادامه داد: اکنون پیشنهاداتی ارائه شده که در صورت اجرایی شدن آن، شاهد وضعیتی بهتر در تولید صنعت فولاد برای فصل زمستان خواهیم بود.
عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به تغییر میزان تولید فولاد در کشور در یک سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: برقی که به شرکت‌های فولادی خصولتی‌ داده شد موجب بهبود وضعیت تولید در صنعت فولاد شد، به طوری که در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش ١٠ درصدی در تولید فولاد همراه بودیم.

گفته می شود روزانه حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب توزیع گاز در شبکه داریم. این مقدار در قسمت‌های مختلف از جمله نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی در کشور توزیع می شود. وقتی هوا سرد می شود، سهم مصرف خانگی بشدت افزایش می‌یابد به شکلی که وزارت نفت مجبور به قطع گاز پتروشیمی‌ها، صنایع، نیروگاه‌ها و… می شود.

در این خصوص عباس آرگون، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: زیان قطع گاز و برق برای صنایع بسیار جدی است. با قطع انرژی مورد نیاز صنایع بزرگ، صدمه شدیدی به آنها وارد می‌شود که جبران‌نشدنی است. در سال گذشته به خاطر قطع گاز کارخانجات میزان زیادی از تولید سیمان خود را از دست دادیم و اینها به معنی لطمه به اقتصاد ملی است.

با مصرف بی‌رویه گاز در بخش خانگی و کمبود آن در ماه‌های سرد سال مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع کنیم که این امر هزینه‌های هنگفتی برای کشور دارد. برای حل مشکل در زمینه کسری تراز گاز باید کارهای زیرساختی، فرهنگ‌سازی برای مصرف صحیح انرژی و واقعی‌سازی قیمت‌ها در دستور کار قرار گیرد.
این عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: باید مصرف گاز در بخش خانگی مدیریت شود چراکه قطع گاز صنایع خسارت جبران‌ناپذیری به اقتصاد ملی وارد می کند و یارانه‌های پنهانی که در حوزه انرژی پرداخت می‌کنیم نیز هدفمند شوند تا از طریق واقعی‌سازی قیمت انرژی به سمت مدیریت مصرف گام برداریم.
در بودجه سال گذشته دولت سیزدهم سیاستی را اتخاذ کرد تا جلوی قطع گاز واحدهای صنعتی گرفته شود.

در قانون بودجه امسال بهای گاز برای نیروگاه‌های واحدهای تولیدی کاهش یافته و معادل قیمت گاز برای نیروگاه‌های وزارت نیرو در نظر گرفته شده و از هفته اول فروردین سال جاری این برنامه آغاز شده است.
سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: تأکید داریم واحدهای تولیدی که نیازمند برق اضطراری هستند و قصد ایجاد نیروگاه در این بخش دارند به سرعت کنتورهایشان را تفکیک کنند و بدین‌ ترتیب قیمت گاز ۵۰۰ تومانی برای واحدهای تولیدی و سه هزار تومانی برای واحدهای فولادی به قیمت مترمکعبی ۱۰۰ ریال در اختیار این واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

mdi-tag وزارت صمت mdi-tag سازمان صنایع کوچک mdi-tag قطع گاز صنایع mdi-tag وزارت نفت
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
6950
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۰:۲۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو