اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران: مشکلات بزرگی در جهان با تمرکز یک مستندساز حل شده است

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران: مشکلات بزرگی در جهان با تمرکز یک مستندساز حل شده است

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با اشاره به اهمیت مستندهای اجتماعی گفت: سینمای مستند می‌تواند به جامعه نقشه راه ارائه کند و نورافکنی باشد که بر نقاط کور جامعه می‌تابد و گره‌گشای مشکلات و آسیب‌های جامعه می‌شود.

کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به عنوان فرصتی برای نمایش مستندهای اجتماعی، گفت: سینما زبان گویای جامعه است و به نورافکنی می‌ماند که بر نقاط تاریک و دور از دسترس جامعه نورافشانی می‌کند. اما در میان گونه‌های مختلف تولیدات سینمایی، مستندسازی می‌تواند این نقش را قوی‌تر ایفا کند به این دلیل که ملموس‌تر و واقعی‌تر است و واقعیت‌های اجتماعی را به طور مستقیم عرضه می‌کند.
به گزارش ایران آنلاین ،محمدی با اشاره به دستاوردهایی که یک مستند می‌تواند به دنبال داشته باشد، گفت: فیلم مستند می‌تواند به ایجاد پیوندهای محکم و قوی بین مشکلات با ریشه و منابع تولید آن و همچنین ظرفیت‌های برطرف کردنش، منجر شود. بنابراین سینمای مستند می‌تواند به جامعه نقشه راه ارائه کند و نورافکنی باشد که بر نقاط کور جامعه می‌تابد و گره‌گشای مشکلات و آسیب‌های جامعه می‌شود.
این آسیب‌شناس مسائل اجتماعی با تاکید بر اینکه «سینما هنری دشوار، اما مستندسازی کاری سنگین‌تر است» گفت: مستندسازی کار خطیری است چون مستقیم با واقعیات روبه‌روست و در عین حال تهیه گزارش و اطلاعات در آن پروسه‌ای حساس‌تر و مهم‌تر است. اینکه یک مستندساز مخاطراتی را به جان می‌خرد و تلاش می‌کند تا جامعه را قانع کند که مستقیم جلوی دوربین بیایند و مطالب را بیان می‌کند، هنری است که نیازمند استقامت و پیگیری است.
محمدی ادامه داد: بسیار مشکلات بزرگی در جهان امروز بوده اند، که تنها با نور تابانیدن یک مستندساز باز و حل شده یا جهان را متوجه آن آسیب کرده است.
او با اشاره به ضرورت ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به مستندسازی و مستندهای سینمایی گفت: طبیعی است جامعه آنچنان که باید، با مستندسازی همراهی نکند اما اگر ما در آموزش و اطلاع‌رسانی بتوانیم جامعه را نسبت به مستندساز، مستندسازی و اطلاعاتی که به دست می‌آورد حساس کنیم، می‌توانیم شاهد تاثیر بیشتر و شگرف‌تر این مستندها در جامعه باشیم.
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت: مستندسازی باید با دنیای علم و عرصه آکادمیک و دانشگاه پیوند برقرار کند و متخصصان و کارشناسان حوزه‌های دانشگاهی ما باید به عرصه تولید مستند ورود پیدا کنند.
محمدی تشریح کرد: فکر می‌کنم یکی از کارهایی که مستندسازان سینمایی می‌توانند در دستور کار قرار دهند و جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند رسالتی را در این زمینه عهده‌دار شود، این است که با بخش کارشناسی جامعه ارتباط بگیرند و نقد و نظر را از حوزه کارشناسی عبور دهند. یعنی کارشناسان را درگیر مستندهای اجتماعی کنند و از دیدگاه آنها برای راهبردها و برنامه‌ریزی در جامعه کمک بگیرند. این بخشی از ماموریتی است که سینمای مستند و مهم‌تر، جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند به آن توجه کند.
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران تصریح کرد: مستندسازی نه فقط یک هنر، که رسانه‌ای جامع و نافذ است و باید در تمام بخش‌های جامعه دیده شود. به نظرم داوری‌های جشنواره «سینماحقیقت»، در کنار جنبه‌های هنری، تکنیک و نکات فنی، می‌تواند اثربخشی و کارآمدی یک مستند را هم در جامعه ارزیابی کند، در این بخش جامعه‌شناسان بهترین داوران هستند.
محمدی ادامه داد: اگر با استناد و بر پایه اطلاعات و دستاوردهایی که از دل مستندهای اجتماعی برگزیده در جشنواره به دست می‌آید، بتوانیم کارگاه‌های کاربردی برای کارشناسان و متولیان و مسئولان کشور برگزار کنیم، خروجی و دستاوردی بسیار خوب برای جشنواره‌ای موثر خواهد بود. از دستاوردهای جشنواره «سینماحقیقت» و تلاش مستندسازان می‌توان برای بهبود وضعیت کشور استفاده کرد.
‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، از 25 آذر تا 2 دی ماه بصورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

کپی