پنج‌شنبه، ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left اقتصاد mdi-chevron-left رأی پرقدرت مجلس به وزیر صمت بازگشت

«ایران» از صحبت‌های موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش می‌دهد

رأی پرقدرت مجلس به وزیر صمت

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خیابان سمیه ماندگار شد و با رأی اعتماد دوباره نمایندگان مجلس، می‌تواند برنامه‌ای که تا سال ۱۴۰۴ در بخش‌های بازرگانی، تجارت، صنعت و معدن طراحی و تدوین کرده است را محقق کند.
دانلود

روزنامه ایران: البته باید امیدوار بود که تا آن زمان شاهد شیطنت‌های برخی از گروه‌ها و ارائه اطلاعات نادرست به نمایندگان مجلس نباشیم.
جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی برای بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان درخصوص استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این جلسه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور حضور نداشت و برخی از نمایندگان تصور کردند که همان کاری که حسن روحانی برای وزرای خود انجام داد، در این دولت تکرار خواهد شد. اما برخلاف رئیس دولت دوازدهم، ابراهیم رئیسی طی نامه‌ای به 274 نماینده مجلس که در هرم سبز حضور داشتند، ضمن قدردانی از همراهی نمایندگان مردم در مجلس با دولت مردمی و تأکید بر شأن، جایگاه و اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: تمایل داشتم برای تبیین برنامه‌ها و اقدامات فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصاً در جلسه شرکت کنم اما به جهت همزمانی جلسه با سفر رسمی و دوجانبه نخست وزیر ارمنستان به تهران و میزبانی اینجانب و اهمیت این سفر در روابط دوجانبه و منطقه‌ای، امکان حضور این جلسه فراهم نشد.
او تصریح کرد: با توجه به اقدامات مثبت دوره یک ساله و برنامه تحولی پیش بینی شده از سوی وزیر در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت، انتظار دارم نمایندگان با آرای خویش امکان ادامه خدمت این مدیر پاکدست و پرکار و تحولی را فراهم کنند تا ان‌شاءالله با برخورداری از این حمایت و اعتماد و بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی و نقدهای سازنده نمایندگان بویژه درخواست‌کنندگان استیضاح، با روحیه مضاعف بهبود و ارتقای این وزارتخانه مهم و اثرگذار را پیگیری کنند. طرح استیضاح فاطمی امین که ۲۷ مهرماه اعلام وصول شد با مخالفت شدید هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و تعداد زیادی از نمایندگان همراه بود. این در حالی است که چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی عملکرد این وزارتخانه را در یکسال اخیر مثبت و رو به رشد ارزیابی کرده بود.
در جلسه استیضاح وزیر صمت که بیش از دو ساعت زمان برد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان موافق با او و نمایندگان مخالف با فاطمی امین، صحبت کردند و در نهایت نمایندگان خانه ملت با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر در جلسه علنی، با استیضاح فاطمی امین مخالفت و بار دیگر او را در سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت ابقا کردند.

فرصتی برای تحول اساسی
پس از پایان بررسی تقاضای استیضاح وزیر صمت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این اعتماد مجدد مجلس فرصتی برای وزیر صمت است تا طرح‌ها و قول‌هایی که داده است را به نتیجه برساند تا تحول اساسی که مردم بتوانند آن را احساس کنند، ایجاد شود.
او ضمن تبریک به رأی اعتماد مجدد مجلس به فاطمی امین، اظهار داشت: وزارت صمت مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور است که در اشتغال، معیشت و ارزآوری کشور بسیار مؤثر است، بخصوص اینکه مردم از گرانی‌ها در کالاهای غیراساسی هم رنج می‌‌برند و تمامی اقلام غیراساسی که بی دلیل قیمت آنها افزایش پیدا می‌‌کند، در دست ایشان و همکاران وی در این وزارتخانه است.
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه در زمینه قانون ساماندهی خودرو با همه مسیرهایی که تا مجمع رفت، مجلس ایستاد و دولت نیز با این موضوع موافق بود، عنوان کرد: ساماندهی خودرو شامل تحول در تولید داخل و تنظیم واردات خودرو است که مردم توقع آن را دارند. امیدوارم رأی اعتماد مجلس به وزیر در شرایط فعلی منشأ خیر و برکت و حل مشکلات مردم باشد. دراین میان قالیباف در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات نمایندگان درخصوص لزوم تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی و نهایتاً به جمع‌بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده‌اند. گفتنی است پیش از این مجلس شرط عدم استیضاح وزیر صمت را تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و معرفی دو وزیر جدید اعلام کرده بود.
زمانی که فرایند قانونی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت شروع شد، سیدرضا فاطمی امین پشت تریبون رفت و همان گونه که از هفته پیش عنوان کرده بود از اقدامات مهم این وزارتخانه در جهت آرامش بازار، حمایت از تولیدکنندگان، فعال کردن صنعت خودرو و... صحبت کرد و همچنین به گفته‌هایی اشاره کرد که تماماً اتهام بود.

ما وارث مشکلات انباشته‌ای هستیم
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دفاع از عملکرد 14 ماهه خود به نمایندگان گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت در 4 سال قبل از من 5 وزیر و سرپرست مدیریت کرده‌اند که این موضوع حاوی دو پیام است؛ اولین پیام پرچالش بودن و پردردسر بودن حوزه است و دوم ثبات مدیریتی در این وزارتخانه وجود نداشته، چالش‌های انبوه که باعث تغییرات مدیریتی شده، انباشته شده‌اند و ما وارث مشکلات انباشته‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت‌بندی کنیم.
او افزود: خودرو قصه پرغصه‌ای است که نه من و نه شما و نه مقام معظم رهبری و نه مردم از آن رضایت نداریم. می‌توانستیم دو اقدام انجام دهیم؛ اول اینکه من کنار بایستم و مدام انتقاد کنم و روی سر خودروسازان بکوبم؛ دوم اینکه شانه زیر بار بدهم، مسئولیت بپذیرم، انتقاد کنم و پیگیری کنم، اینجانب مسیر دوم را انتخاب کرده‌ام و قطعاً باید خودروسازی ایران اصلاح شود.

من از وضعیت خودرو راضی نیستم
وزیر صمت ادامه داد: قطعاً خودروسازان باید به رضایت مشتریان و کیفیت توجه کنند و قطعاً باید روال ناقص کنونی را اصلاح کنند اما خبر خوش آنکه روند و حرکت مناسب است، هرچند من هنوز از وضعیت خودرو راضی نیستم اما اتفاقات خوبی افتاده است لذا از شما می‌خواهم حرکت را ببینید نه وضعیت را.
او با بیان اینکه وضعیت امروز خودرو قابل دفاع نیست، افزود: اگرچه وضعیت کنونی قابل دفاع نیست اما از سال گذشته بهتر بوده، رو به بهبود و فزاینده است. این در حالی است که در ابتدای شروع به کار مسائل خودرو را به سه مرحله تقسیم کردیم چرا که نمی‌توان مشکلات چندین ساله خودرو را طی مدت کوتاهی حل و فصل کرد. طبق اولویت‌بندی در دوره اول که از مهر پارسال و تا پایان امسال ادامه دارد تمرکز را بر ثبات تولید گذاشتیم. در این زمینه اتفاقات بزرگی افتاد و سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارشی در این خصوص تهیه کرد. وزیر صمت اضافه کرد: اگرچه انتقادات جدی وارد بود و 170 هزار خودرو کف پارکینگ مانده بودند چرا که یکی چراغ، دیگری سپر و دیگری تراشه نداشت اما اکنون این ماجرا به صفر رسیده است که به معنای مدیریت مسأله است. خودرو کالایی است که روزی 5 هزار تولید دارد و هر خودرو 3 هزار قطعه دارد و اگر فقط یک قطعه کم باشد یعنی آن خودروها باید کف پارکینگ بماند اما اکنون این مشکل حل شده است.

فروش قسطی خودرو انجام می‌شود
فاطمی امین بیان کرد: اکنون خودروسازها به دنبال فروش قسطی هستند در حالی که سال گذشته منت می‌گذاشتند. اکنون یکی از خودروسازها مذاکره با یکی از لیزینگ‌ها را آغاز کرده تا خودرو را قسطی بفروشد این یعنی تولید اضافه شده است. ما تا تولید را اصلاح نکنیم بسیاری از مسائل ما حل نخواهد شد که خوشبختانه ما در اولین هدف‌گذاری در موضوع خودرو به رشد تولید رسیدیم.
او در رابطه با موضوع کیفیت خودروها توضیح داد: همگی نسبت به کیفیت خودروها معترض هستیم اما آیا تغییر کیفیت کاری است که بتوان آن را طی یک یا 2 ماه انجام داد؟ اکنون بیش از 300 پروژه تعریف شده است و هر هفته همکاران من در وزارت صمت اتفاقات را کنترل می‌کنند، هرچند اتفاقات خوبی افتاده اما هنوز قابل دفاع نیست اما حرکت به سمت پیشرفت است. وزیر صمت درباره بحث انحصار خودرو نیز، بیان کرد: سال گذشته سهم خودروسازان به غیر از ایران خودرو و سایپا 7 درصد از تولید بود اما اکنون 15 درصد شده است این یعنی 2 برابر و ما داریم به سمت کاهش انحصار می‌رویم، در مورد بحث واردات که خود من نیز مدعی آن بودم و در مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن دفاع کرده‌ام باید بگویم کار آغاز و عملیاتی شده است.

در صورت اثبات استعفا خواهم داد
فاطمی امین تصریح کرد: موضوعی است که آن را نمی‌بخشم و خواهش می‌کنم که پیگیری قضایی شود چرا که گفته شده دوستان من در واردات نقش دارند و گفته شده در آستان قدس با شرکت من قرارداد منعقد شده است لذا می‌خواهم این موضوعات بررسی قضایی شود و در صورت اثبات من استعفا خواهم داد اما اگر اثبات نشد کسی که این حرف را زده باید پاسخگو باشد. وارد کردن این اتهامات به یک مدیر دولت مردمی در صحن علنی مجلس اصلاً جایز نیست.

روش واگذاری خودروسازان را تغییر دادیم
فاطمی امین در رابطه با بحث واگذاری خودروسازان، مطرح کرد: دوستان عزیز همه شما از هپکو و هفت تپه خاطره دارید، هفت‌تپه چند نیرو داشت؟ اگر واگذاری ایران خودرو و سایپا به همان روش هفت‌تپه و ماشین‌سازی اراک انجام می‌شد هزاران هپکو ایجاد می‌شد، بنده مسئول صنعت هستم و ما برای اینکه هیچ شائبه‌ای نباشد قیمت‌گذاری ایران خودرو و سایپا را به مرکز کانون وکلای قوه قضائیه سپردیم و قیمت‌گذاری 6 ماه طول کشید و 1700 ابلاغ کارشناسی صادر شد و تا مردادماه به دنبال موضوع قیمت‌گذاری بودیم و بلافاصله پس از مشخص شدن قیمت‌گذاری هم برای ایران خودرو و هم برای سایپا آگهی دادیم اما فقط یک مشتری برای ایران خودرو و 2 مشتری برای سایپا آمد که هر دو نیز یک منشأ داشتند.
او اضافه کرد: مگر می‌شود مناقصه را با یک پیمانکار برگزار کرد، لذا روش واگذاری را عوض کردیم و به سمت واگذاری زیرمجموعه‌ها در ابتدا رفتیم تا سازمان خصوصی‌سازی موضوع را پیگیری کند.

من هم از مردم هستم
وزیر صمت درباره کیفیت خودرو و حوادث جاده‌ای تأکید کرد: شخصاً به بهبهان رفتم و بازدید داشتم هرچند همه ما از تصادفاتی که اتفاق می‌افتد متأثر می‌شویم اما در این مسأله علاوه بر خودرو، جاده، پلیس، راننده و... نیز نقش دارند. من به سهم خودم مسئولیت را می‌پذیرم و تلاش می‌کنم که این مشکل رفع شود چرا که خود بنده نیز آسیب دیده از تصادفات هستم. من هم از مردم هستم و از کیفیت خودروها رضایت ندارم اما نمی‌توان فقط انتقاد کرد و بی‌حوصله بود. او در رابطه با موضوع معدن نیز، توضیح داد: ما در معدن عقب‌ماندگی‌های بسیاری داریم، نخستین کاری که باید در حوزه معدن اتفاق بیفتد اکتشاف است چرا که ما بشدت در حوزه اکتشاف عقب هستیم به همین دلیل نخستین اقدام ما در زمینه شناسایی و پی‌جویی است. در عرض یکسال نتایج اکتشاف در خراسان جنوبی انجام شد کاری که قبلاً سه ساله انجام می‌شد و خوشبختانه ذخایر ارزشمندی مانند طلا و مس در خراسان جنوبی پیدا شد. وزیر صمت ادامه داد: ما در بحث زمین‌شناسی و شناسایی ذخایر تمرکز کردیم ضمن آنکه 320 مصوبه داشتیم که گاه با هم متناقض بوده و سبب رانت شده لذا همه را ابطال کردیم و به 80 صفحه دستورالعمل تبدیل و کاملاً شفاف شد و دیگر هیچ رانتی وجود ندارد.

جلوی دلالی در معادن را گرفتیم
فاطمی امین عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین اقدامات صورت گرفته این است که ما در مزایده معادن الزام کردیم که صلاحیت فنی باید مورد توجه قرار گیرد در حالی که قبلاً صرفاً هر که پول داشت در این مزایده برنده می‌شد و آنقدر بالا گذاشته بود که نمی‌توانست بهره‌برداری کند و معدن معطل می‌ماند یا وارد دلالی می‌شد و تولیدکننده دستشان زیر سنگ واسطه گری می‌ماند لذا ما برای نخستین بار امتیاز فنی را در بحث مزایده معادن اضافه کردیم. این سبب شده که یک تولیدکننده کارخانه آن به لحاظ سرمایه امتیاز مالی بگیرد و اولویت پیدا کند این کار بسیار بزرگی بود.

واگذاری 10هزار معدن از بهمن ماه
فاطمی امین در رابطه با بحث ماشین‌آلات نیز، گفت: از ابتدای سال تا به امروز 100 درصد تولید ماشین‌آلات معدنی افزایش پیدا کرده و ماشین آلاتی که ساخت داخلی نداشته در 6 ماه نخست سال به اندازه تمامی سال پیش واردات تخصیص داده شده است، این یعنی فعالیت معادن، افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری، تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری (ما 30 بسته سرمایه‌گذاری در مزایده اعلام و عرضه کردیم)، مجوز بهره‌برداری 5 هزار معدن در پاییز عرضه و مزایده می‌شود. 10 هزار مزایده دیگر در بهمن امسال و خرداد سال آینده واگذار خواهد شد. فاطمی امین در ادامه افزود: سه هزار معدن داشتیم که نامعلوم بود و مشخص نبود این معادن دست چه کسانی است و چقدر از آنها برداشت می‌شود. سه هزار معدن نامعلوم به 300 معدن رسیده و این به معنی مبارزه با فساد است. همچنین روی حقوق دولتی تمرکز کردیم، سال گذشته در بودجه 10 هزار میلیارد تومان تعهد ما بود اما 19 هزار میلیارد تومان وصول کردیم و امسال این مبلغ به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است. تمام رانت‌های مطرح از 2 و 3 سال قبل را بررسی و با آنها مبارزه کردیم. محاسبه‌نامه‌ها به طور کامل الکترونیکی شدند و برداشت از معادن را با پهپاد بررسی کردیم و این را به سامانه تجارت و بارنامه‌ها متصل کردیم که حقوق ملت ضایع نشود.

سهم 3 درصدی، انحصار است؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مباحث مرتبط با فولاد گفت: فولاد یکی از محورهای استیضاح بود؛ گفته شده که انحصار دولتی در فولاد وجود دارد. ما 94 واحد فولادی داریم که از این میان وزارت صمت یا ایمیدرو تنها در یکی از این فولاد یعنی فولاد مبارکه سهام دارد. فولاد مبارکه 19 درصد ظرفیت کشور را دارد و ما 17 درصد در این بخش سهم داریم، یعنی وزارت صمت در 94 واحد فولادی که 45 میلیون تن ظرفیت دارد؛ 3 درصد سهم دارد، آیا این به معنی انحصار است.
او اظهار کرد: یکی از افتخارات ما در وزارت صمت شفافیت است، در 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماه اول سال گذشته 42 درصد عرضه فولاد، 400 درصد سنگ‌آهن و 800 درصد آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش یافته است و این به معنای شفافیت است، همه موافقند که بورس کالا شفاف‌ترین سازکار برای معاملات را دارد و ما خوشبختانه تمامی معاملات در زنجیره فولاد را وارد این بخش کردیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در فولاد افتاده است، گفت: امروز ورق 20 درصد ارزان‌تر شده و میلگرد ارزان‌تر و در برخی اقلام حداکثر معادل قیمت سال قبل فروخته می‌شود. در اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه که تحولاتی اتفاق افتاد، توانستیم کاملاً قیمت فولاد را مدیریت کنیم به گونه‌ای که در فروردین امسال قیمت میلگرد در ترکیه 50 درصد بالاتر از ایران بود، اگر بازار مدیریت نمی‌شد قیمت به راحتی جهش پیدا می‌کرد. فاطمی امین با اشاره به بحث بازار به عنوان یکی از موضوعات مورد نظر استیضاح‌کنندگان گفت: بازار مفهوم بسیار گسترده‌ای دارد و ما مسئول اقلامی مانند لبنیات، گوشت و مرغ، برنج و تخم‌مرغ نیستیم، این اقلام زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و در کالاهای زیرمجموعه وزارت صمت اتفاقات خوبی افتاده است، به عنوان مثال در مورد سیمان پشت همین تریبون در شهریور 1400 اعلام کردم که قیمت سیمان باید کاهش پیدا کند، خیلی از افراد به ما خرده گرفتند و گفتند آقای فاطمی امین در ایران زندگی نمی‌کند و نمی‌داند کالایی که گران شود دیگر ارزان نخواهد شد اما پس از گذشت یک ماه قیمت سیمان کاهش پیدا کرد و به 50 هزار تومان رسید و امروز قیمت سیمان 48 هزار تومان است. او ادامه داد: تورم تولیدکننده در تابستان سال گذشته از 58،9 درصد به 49 درصد رسیدیم، تورم صنعت نیز از 62 درصد در تابستان سال گذشته به 46 درصد در بهار سال‌جاری رسیده است؛ تورم بخش معدن از صد درصد در تابستان سال گذشته به 27 درصد در بهار امسال رسیده است، این عملکرد همه فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت است.

برای 7 میلیارد کد رهگیری صادر شد
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به مباحث مرتبط با قاچاق و تقلب گفت: قاچاق و تقلب همیشه به عنوان معضلات مطرح وجود داشته است اما امروز بیش از 800 هزار کالا شناسه گرفته‌ و 7 میلیارد کد رهگیری صادر شده است. در حوزه لوازم یدکی خودرو 30 درصد تقلب و قاچاق داریم. امسال بیش از 230 میلیون کد رهگیری فقط برای لوازم یدکی خودرو صادر شده است. ما تا امروز 5 هزار و 800 فروشگاه را به سامانه جامع تجارت متصل کردیم.

مدافع مبارزه با فساد هستم
فاطمی امین در ادامه یادآور شد: موضوعاتی مانند فساد و فامیل‌بازی عنوان شد که درست نیست، دوبار شایعه شده که آقای فاطمی امین برادر همسرش را در فولاد گماشته است اما باید بگویم که من برادر همسر ندارم و برادر همسر من در تصادف جاده‌ای فوت کرده است. بنده اولین مدافع مبارزه با فساد هستم و با آقای رئیسی عهد و پیمان بستیم، آقای دکتر رئیسی اسطوره و نماد مبارزه با فساد است، مگر می‌شود در دولت ایشان فساد وجود داشته باشد. اگر باشد من بشدت با آن برخورد خواهم کرد. او اظهار کرد: محور اقتصاد، تولید است و اگر تولید رشد داشته باشد بقیه مسائل قابل حل است. تولید را مرکز آمار گزارش می‌دهد، در سه ماه اول امسال رشد تولید 3،8 درصد بوده و رشد بخش صنعت 5،1 درصد بوده است. فولاد 10 درصد رشد داشته و در اکثر اقلام بحث قاچاق کاملاً منتفی شده است، در بحث سرمایه‌گذاری نیز در بهار سال 1400 عموماً منفی یا نزدیک به صفر بوده است اما در بهار امسال شاهد 5،8 درصد رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و ماشین‌آلات بودیم که این یعنی فعالان اقتصادی به آینده کشور امیدوار شدند.

رتبه یک اشتغالزایی را در کشور داریم
عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در طول یک سال گذشته 6 هزار هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی اضافه کردیم و این به معنای سرمایه‌گذاری و اشتغال است. با توجه به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول رصد اشتغال در کشور است، وزارت صنعت رتبه یک اشتغالزایی را در کشور دارد، ما 108 هزار شغل در کشور ایجاد کردیم.

موافقان استیضاح چه گفتند؟
موافقان استیضاح وزیر صمت
نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت افزایش قیمت خودرو و تعلل در واردات خودرو را از علل اصلی استیضاح اعلام کردند. جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین گفت: ضمن اینکه شما فردی دست‌پاک هستید، اما برای مدیریت وزارت صمت علاوه بر پاکدستی نیاز به شجاعت است تا در برابر زر و زور با شجاعت مقابله کنید. او با اشاره به موضوع خودرو گفت: از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشتیم که در برابر زیاده‌خواهی خودروسازان بایستد نه اینکه با آنها همکاری کند. این نماینده مجلس ادامه داد: در جلسه سران قوا شما قول دادید که نه‌تنها در برابر افزایش قیمت خودرو خواهید ایستاد بلکه قیمت خودرو را هم مدیریت خواهید کرد. اما به عنوان مثال قیمت پژو پارس از ۲۸۰ میلیون تومان در مهرماه به بیش از ۴۰۰ میلیون رسید و سایر قیمت‌های خودرو نیز اینچنین است.

۱۷ هزار کشته در جاده‌ها
صدیف بدری، نایب‌رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: وزیر صمت سال گذشته از برنامه خود برای اصلاح روند خودروسازی کشور سخن گفت و معتقد بود تا زمانی که تولید افزایش نیابد، تعادل در بازار خودرو ایجاد نمی‌شود اما این وعده‌ها محقق نشدند. او تأکید کرد: سالانه ۱۷ هزار نفر از هموطنان جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند و ۳۶۰ هزار نفر دچار قطع عضو و قطع نخاع می‌شوند. در این میان واردات خودرو به‌رغم قول وزیر محقق نشد و برای برندهای وارداتی بحث‌های زیادی وجود دارد.

ضعف عملکرد در صنعت خودرو
هاجر چنارانی، نماینده مردم سبزوار نیز گفت: آنچه در کف بازار در مورد تورم می‌بینیم ۳۰ درصد آن به وزارت صمت برمی‌گردد و در حوزه خودرو هم ضعف عملکرد افزایش یافته و ارابه‌های مرگ روزانه صدها نفر را به کام مرگ می‌کشانند، برای کیفیت صنعت خودرو چه تصمیمی اتخاذ کردید؟ او با بیان اینکه قرعه‌کشی خودرو توهین به شعور مردم ایران است، تصریح کرد: خودرو ایرانی با استانداردهای خودروهای جهانی تفاوت دارد، وزیر صمت باید انحصار خودرو‌سازی در ایران را بشکند، چه مافیایی در پشت واردات خودرو وجود دارد؟

قیمت خودرو در کشور واقعی نیست
همچنین حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌‌کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: فاطمی‌امین جوانی متدین و سکاندار فعلی وزارت صمت است، اما در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است. در بخش صنعت خودرو قول دادید که دو شرکت اصلی سازنده خودرو کشور سایپا و ایران‌خودرو را تحویل بخش خصوصی دهید، اما هشت ماه از آن زمان گذشته و به آن عمل نکردید. او افزود: قیمت خودرو در کشور واقعی نیست.

وعده‌ها محقق نشد
مرتضی حسینی، نماینده مردم میانه در مجلس نیز گفت: نمایندگان امید زیادی به دولت سیزدهم خصوصاً در بحث تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها و رفع مشکلات صنایع و معادن بویژه در خودروسازی و فولاد بسته بودند و انتظار داشتند، موانع تولید در بخش‌های کمی و کیفی برداشته شود اما باید گفت نه‌تنها حرکت چشمگیر و قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشد بلکه کار به جایی رسید که عده‌ای از کارآفرینان و تولیدکنندگان راه خروج از کشور را در پیش گرفتند حتی این مسأله به معدنچی‌ها و کارگران معدن هم سرایت کرد. او یادآور شد: مرور ۱۴ ماه فعالیت وزیر نشان می‌دهد که وی به هیچکدام از وعده‌های خود عمل نکرد.

توزیع رانت می‌کنید
در ادامه سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با استیضاح گفت: چرا بدون کارشناسی، چارت وزارتخانه را دگرگون کردید؟ ۷۱ نفر از منصوبان از خارج از وزارتخانه آمدند و برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند، موضوعی که منجر به انهدام فضای وزارتخانه و ناامیدی پرسنل از دولت شد. نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم ادامه داد: یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی بکارگیری متخصصان و بستن سرچشمه‌های فساد بود، اما آقای فاطمی‌امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل کرد و با میدان دادن به بانیان وضع موجود، اهانتی بزرگ به مردم، مجلس و حتی رئیس‌جمهور کرد. او گفت: فقط یکی از امضاهای طلایی را مطرح می‌کنم، از ابتدای امسال واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار را ممنوع کردید.

صادرات کاهش و واردات افزایش یافت
احمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس گفت: آقای فاطمی‌امین به جای پاسخ به سؤالات طراحان استیضاح در صحن مجلس، بیشتر شعار دادند. این در حالی است که به دلیل ضعف مدیریت در وزارت صمت، حجم صادرات ۱۲ و نیم درصد کاهش و حجم واردات ۱۴ درصد افزایش یافته که سبب منفی شدن تراز تجاری کشور به میزان ۱,۸ میلیارد دلار شد.

صنعت خودرو جان و مال مردم را گرفته است
در ادامه لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین گفت: مصرف سوخت خودرو کشور 13 درصد است و در دنیا این مصرف 4 درصد است. اگر 13 درصد را به 6 درصد کاهش دهیم 50 میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌شود و این صنعت به ساماندهی می‌رسد اما صنعت خودرو جان و مال مردم را گرفته است.

مخالفان استیضاح چه گفتند؟
​​​​​​​وزارت صمت، وزارت خودرو نیست
مخالفان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحبت‌هایشان تأکید کردند که وزارت صمت، وزارت خودرو نیست و باید به سایر حوزه‌ها که در آن کارهای بزرگی انجام شده است، توجه کرد.
مرتضی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما در دولت قبل بسیار درگیر این بودیم که بازار رانتی و فساد و دلالی در فولاد وجود دارد. علیرغم اینکه قیمت فولاد دستوری بود با اختلاف بسیار زیادی در بازار فروخته می‌شد و با تکانه‌های مختلفی تغییر می‌کرد، ما خیلی وقت گذاشتیم با دوستان پژوهشی و جاهای مختلف که در این زمینه تخصص داشتند و به این نتیجه رسیدیم که از بین راهکارهای مختلف ساده‌ترین راهکار عرضه کالاهای پایه‌ای مانند فولاد و سیمان و پتروشیمی در بورس کالا و ابزار نظارتی به نام عوارض و صادرات است. او ادامه داد: در بحث اوکراین همه دنیا را نگاه کنید و اگر تکانه‌های قیمت را با کشور خود در کالاهای پایه‌ای مقایسه کنیم متوجه فهم دقیق وزیر از نحوه کنترل کالاهای پایه‌ای می‌شویم.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در حوزه خودرو مسائلی مطرح می‌شود که باید مطرح کرد وزارت صمت، وزارت خودرو نیست، بدون شک تمرکزی که بر این صنعت صورت گرفته، اگر در حوزه ریلی و هوایی صورت می‌گرفت، می‌توانستیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم، زیرا امروزه ۸۸ درصد تجارت کشور در حوزه صنعت کشتیرانی است.

فاطمی امین خار چشم مافیای خودرو است
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال گذشته شروع شده و برای ادامه آن نیاز به همکاری و همدلی همه ارکان نظام، بویژه نمایندگان مجلس است. او اظهار داشت: مطالبی که در موافقت با استیضاح گفته شد، عمدتاً حول محور خودرو بود. این ظلم به وزارت صمت است که ما همه مأموریت‌های این وزارتخانه را منحصر به خودرو کنیم. یکی از محورهای اصلی دستور کار فاطمی امین، موضوع استانداردسازی کیفیت خودرو وکاهش قیمت خودرو است. رضایی کوچی ادامه داد: خودرو یک مشکل ۴۰ ساله دارد. در زمان حدوداً یک ساله، امکان حل مشکل خودرو وجود ندارد. حرکت جدیدی برای ارتقای کیفیت و کنترل قیمت خودرو آغاز شده است که باید اجازه بدهیم فاطمی‌امین به این موضوع مهم بپردازد و آن را حل و فصل کند. به اعتقاد من فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو است. او اضافه کرد: جلسات مستمر کمیسیون عمران با وزرای صمت و نیرو و همکاری این دو وزارتخانه باعث شد که بسیاری از واحدهایی که به دلیل بی‌ثباتی قیمت‌ها امکان تعطیلی داشتند، به فعالیت خود ادامه دادند و تولیدشان افزایش پیدا کرد.
رضایی کوچی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن و برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: در کنار تأمین زمین و ارائه تسهیلات ساخت خانه، تأمین مصالح یکی از ارکان این قانون است و من به عنوان عضوی از کمیسیون عمران به همراه همکاران جلسه ای را با وزیر صمت در این حوزه برگزار کردیم تا در ایامی که شاهد بی‌ثباتی در تأمین مصالح، قیمت فولاد، سیمان، میلگرد و سایر مصالح بودیم این معضل مرتفع شود چرا که بهبود این شرایط می‌تواند باعث تشویق انبوه‌سازان برای ورود به بازار ساخت مسکن شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: در دولت قبل شاهد افزایش قیمت‌ها به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها ناشی از کمبود سوخت و معضلات اینچنین بودیم اما امروز از رهگذر مدیریت خوب وزارتخانه و جلسات مشترک وزارت نیرو و صمت و تأمین سوخت کارخانجات فولاد و سیمان، قیمت این مصالح تأمین می شود و اگر این موضوع اتفاق نمی‌افتاد مجبور به واردات مصالح ساختمانی بودیم.
رضایی‌کوچی با بیان اینکه کشورمان امکان تأمین خدمات فنی و مهندسی برای ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه را دارد، گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی غفلت فراوانی شده و البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما فاطمی‌امین اقدامات فراوانی در این حوزه انجام داد و حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار درآمد در این حوزه برای کشور حاصل شد که به نسبت گذشته رقم مطلوبی است. همچنین در حوزه معادن نیز با مدیریت خوب وزارت صمت شاهد حذف واسطه‌ها و فرصت دادن به بخش خصوصی از طریق مزایده بودیم.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم از پاکدستی و صداقت آقای فاطمی‌امین بگوییم می‌توان به صحبت‌های مخالفان اشاره کرد که هیچ‌یک از همکاران از مشکلات مالی ایشان سخنی نگفتند و با توجه به منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های مختلف وجود وزیری پاکدست در صدر این وزارتخانه می‌تواند حائز اهمیت و مهم باشد. رویکرد انقلابی ایشان و تلاش و همراهی رئیس‌جمهور و هماهنگی ایشان با تیم اقتصادی دولت نیز یکی دیگر از نکات مثبت فاطمی‌امین است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: آقای فاطمی‌امین وزیر پرکار، سالم، پرتوان و جهادی است که همواره در حال خدمت بوده و هست و عدم اعتماد مجدد مجلس به ایشان منجر به بی‌ثباتی در اقتصاد کشور و تکرار تجربه گذشته می‌شود.

انتهای پیام/

mdi-tag استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت mdi-tag وزارت صمت mdi-tag صنعت خودرو mdi-tag فروش قسطی خودرو mdi-tag سیدرضا فاطمی امین
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۲۹

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۱۷

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۰۳

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
6373
mdi-shape سرویس
اقتصاد
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۲:۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های اقتصاد آرشیو

قیمت سکه وارد کانال ۳۸ میلیون تومان شد

متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی شد

کاهش ۱٫۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۳ هزار تاجر خارجی

تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو

توسعه میادین نفتی و ثروت‌آفرینی سالانه ۱۵ میلیارد دلار

قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳ بهبور می‌یابد

هجوم سیلاب به غرب ایران پیش‌بینی می‌شود

شاخص بورس ۱۲۰۰۰ واحد رشد کرد

نرخ حق‌الوکاله بانک پارسیان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

کاهش درآمد نفتی روسیه

بازرس کل از شرکت توزیع برق تهران بزرگ سرزده بازدید کرد

قاچاق پوشاک زیرپوست شهر به حیات خود ادامه می‌دهد

مشکل حقوق پایان سال معلمان با مجوز سران قوا حل می‌شود

ثبات قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله

قیمت بیت‌کوین سقوط کرد

جزئیات حراج امروز سکه طلا در مرکز مبادله اعلام شد

بارش گسترده باران و برف در ۱۴ استان کشور

رشد شاخص توسعه انسانی پس از ۴ سال

راه‌اندازی دو خط جدید دریایی به عراق و کویت در نوروز

حرکت رو به رشد اقتصاد نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه

نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث برای سال ۱۴۰۳ مشخص شد

۴۷۷٫۳ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه شد

معامله ۱۵۰ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران

۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی امضا می‌شود

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو