اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹

کلمات کلیدی

«آن شب»؛ از نگاه منتقد ورایتی / تکرار متمایز ماندن در یک اقامتگاه شیطانی

«آن شب»؛ از نگاه منتقد ورایتی / تکرار متمایز ماندن در یک اقامتگاه شیطانی

مقایسه فیلم «آن شب» ساخته کورش آهاری با فیلم «درخشش» استنلی کوبریک توسط منتقد ورایتی مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

ریچارد کویپرس منتقد سایت ورایتی بعد از تماشای آن شب این فیلم را فیلمی ترسناک و خوش ساخت با جنبه های روانشناختی دانست و نوشت: در فیلم آن شب پلیدی های ذهن در هتلی غار مانند در لس آنجلس به واقعیت تبدیل می شوند. فیلمی ترسناک و خوش ساخت با جنبه های روانشناختی، ساخته کارگردان ایرانی-آمریکایی کوروش آهاری.

با بازی درخشان شهاب حسینی (جدایی نادر از سیمین، فروشنده) و نیوشا جعفریان که در نقش زوجی به همراه دختر کوچک شان ظاهر می شوند که رابطه شکننده ای دارند؛ این فیلم که عمدتا به زبان فارسی است تماشاچی را به وحشت می اندازد و پایانی جذاب را به نمایش می گذارد. نخستین فیلم بلند تحسین برانگیز آهاری مطمئنا رضایت طرفداران این ژانر را جلب کرده و بار احساسی و مؤلفه های جذاب تولید را برای جلب نظر مخاطبان عمومی نیز دارد.

مقایسه این اثر یا هر فیلم دیگری با موضوع گرفتار شدن یک خانواده در ساختمان هتلی قدیمی و تسخیر شده با فیلم درخشش ساخته استنلی کوبریک اجتناب ناپذیر است. کورش آهاری و نویسنده مشترک فیلم میلاد جرموز با اشاره هایی جزئی به ساخته کلاسیک کوبریک بخوبی از تشابه این دو اثر اجتناب کرده بطوری که داستان آنها در این اقامتگاه شیطانی شخصیت متمایز و مستقل خود را دارد.

آهاری و عوامل فنی مستعد فیلمش این صحنه ها را از رابطه آشفته بین یک زوج که به زیبایی با وحشت و دلهره همراه شده به نمایش در می آورند و به شکلی چشم نواز به سمت فضایی سورئال می برند. تصویربرداری باشکوه و آرایش دقیق نور و سایه مدیر فیلم برداری این اثر مازیار مکانی، فضایی عمیقا مضطرب کننده ایجاد می کند. جلوه های بصری این فیلم با طراحی صدای عالی و موسیقی متن ساخته نیما فخرآرا تکمیل شده که پر از اصوات لو-فای و درون و افکت های صوتی رامبل و فیدبک است.

موسیقی فخرآرا وقتی چنان با فرکانس پایین میکس شده که تقریبا قابل شنیدن نیست، حتی ترسناک تر نیز می شود. از اجرای مشهور آهنگ I Want to Be Loved By You توسط هلن کین نیز برای القای ترس استفاده شده است. در حالی که آن شب بطور کلی رویکردی روانی به اتفاقات ماوراء طبیعی دارد، اما هوشمندانه از ابزار قدیمی ایجاد ترس مانند گربه سیاه و مرد بی خانمان (الستر لاتام) که با بیانی نامفهوم هشدار می دهد، و یک افسر پلیس مشکوک (مایکل گراهام) استفاده کرده تا جنبه های رازآلود و وحشت آور خودرا تقویت کند. تماشاگران صحنه خیره کننده پایانی فیلم را خیلی زود فراموش نخواهند کرد./ایرنا

کارگردان «آن شب» : خودم را فیلمساز ایرانی می دانم نه هالیوودی

کپی