اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹

کلمات کلیدی

رنگی از گرته روشنی مرده نور بر نمایشگاه «تا روز»

رنگی از گرته روشنی مرده نور بر نمایشگاه «تا روز»

گرته‌ روشنی مرده نوری، بیشتر نقاشی‌های نمایشگاه «تا روز» را به رنگ خود درآورده تا زمانی معلق میان روشنایی و تاریکی ماهیت بیرونی اشیا را به‌سختی قابل دیدن کند و راه برای ماهیت درونی اشیا در ذهن مخاطب گشوده شود.

نمایشگاه انفرادی نقاشی فتانه فروغی با عنوان تا روز عصر جمعه ۹ آبان در تالار این/جا آغاز به کار کرد و تا جمعه ۲۳ آبان ادامه خواهد داشت.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: ثانیه‌ها، دقیقه‌ها و ساعت‌ها تصور ما از زمان را می‌سازند. این سنجه‌های زمان‌اند که گرد کهولت بر همه چیز می‌نشاند. اما اکتفا کردن به مرتبۀ کمّی زمان، زندگی را به زنده بودن می‌کاهد و فراموش می‌شود که زندگی امری تجربی-معنایی است. آنچه کیفی‌ست معنای زمان است؛ چیزی که می‌توان «وقت» نامید. طلوع و غروب خورشید زمان نیستند؛ لحظه دیدار، لحظه­ انتظار و لحظه­ وداع وقت‌اند. هرقدر که زمان عامل فراموشی‌ست، وقت مایه‌ تذکر است.

می‌توان زمانِ تقویمی و بی‌فراز و نشیب جهان بیرون را به موازات ماجراهای جهان خود زندگی کرد و دست‌مایه‌های نقاشی‌مان لحظاتی باشند که در زندگی روزمره‌مان حضوری مداوم و بامعنا دارند. این نقاشی‌ها نه با شور، شیدایی و ضرب‌قلم‌های حسی، بلکه آرام و با مکث، نشاندن رنگ بر روی رنگ، سعی کرده‌اند اوقات و لحظاتی را ثبت کنند.

«تا روز» هم‌پیاله­ وقت است، هماهنگ با سکوت و طمأنینه­ ی شب، لحظه‌ای بی‌صدا و در انتظار آفتاب.

همانطور که از بیانیه این نمایشگاه پیداست آثار روی عنصر زمان استوار است و هنرمند با انتخاب تونالیته های رنگی و نوری، وحدت فرمی را در آثار پدید آورده است که به زمانی معلق میان روشنایی و تاریکی منتهی می شود.

قاب هایی از روزمرگی و نماهایی که تنها می تواند در یک تجربه شخصی برای هنرمند به تقویم خاطرات بدل شود و مخاطب شاید از انتزاع بی زمانی قادر باشد لحظاتی زمان‌مند را از حافظه خود استخراج کند.

گرته روشنی مرده نوری تمام نقاشی ها را به رنگ خود درآورده است تا ماهیت بیرونی اشیا به سختی قابل دیدن شود. انتخاب گلدانی در تاریکی، انتظار نور را معنا ببخشد و یا گنگی تصویر پشت پنجره ای که می تواند انتظاری را رقم بزند. و پرده ای که هنوز نیفتاده است.

گیاهان در آثار فروغی همواره نقش مهمی دارند و به کارکترهایی بدل می شوند که در ظلمات نیز باز به حیات خود ادامه می دهند و گاها به صورت سمبلیک می توانند از چهارچوب قاب نقاشی به روایت های اجتماعی بیرون زنند.

فتانه فروغی متولد ۱۳۶۵ و کارشناسی ارشد نقاشی است."تا روز" سومین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است. پیش از این نمایشگاه "جایی که گل ها هوا را مطبوع می کنند" را در گالری ۲۶ و "هرچه با من اینجاست" را در گالری اینجا برگزار کرده است.

نمایشگاه انفرادی نقاشی فتانه فروغی با عنوان تا روز تا جمعه ۲۳ آبان به نشانی ﺧﯾﺎﺑﺎن کریمخان‌زند، خیابان میرزای‌شیرازی، شماره ۹۵ میزبان علاقه مندان خواهد بود.

تیتر برگرفته از شعر نیما یوشیچ است: گرته روشنی مرده برفی، همه کارش آشوب/ بر سر شیشه هر پنجره بگرفته قرار./ایرنا

کپی