اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹

آژیر زرد آلودگی هوا در کلانشهرها به صدا در آمد

آژیر زرد آلودگی هوا در کلانشهرها به صدا در آمد

گروه ایران زمین: کرونا همه راهکارهایی را که پیش از این مسئولان برای کاهش آلودگی در کلانشهرها به‌کار می‌بستند، اجرایی کرد. هم مدارس را تعطیل کرد، هم بخشی از کارمندان را دورکار کرد اما آلودگی نه تنها کاهش نیافت که به هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌ها در شش کلانشهر تهران، اراک، کرج، اهواز، تبریز و اصفهان انجامید.

 این سازمان آژیر زرد آلودگی‌ هوا را به صدا درآورد و از پایداری هوا از صبح امروز تا ۱۱ آبان خبر داد که به افزایش غلظت آلاینده‌ها در کلانشهرها می‌‌انجامد. سازمان هواشناسی وقتی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند که پدیده‌ای جوی رخ داده، در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد می‌کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند. چون آلودگی از حالت معمول، شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. البته این بار کرونا تمهیدات مسئولان را روی میز اجرا برد.
با‌ وجود این «صادق ضیائیان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» کاهش بار ترافیکی در کلانشهر‌ها را نکته مثبت دورکاری‌ها و برگزاری کلاس‌های آنلاین مدارس و دانشگاه‌ها می‌داند و می‌گوید: «اگر در شرایط جوی موجود بار ترافیک در کلانشهر‌ها بالا می‌رفت شرایط جوی برای همه افراد ناسالم بود و شاخص آلایندگی‌ها از۱۵۰ بالاتر می‌رفت اما الان ترافیک کم است و هوا تنها برای گروه‌های حساس ناسالم است.» او می‌گوید: «البته آلودگی هوا در مناطق پرتردد برای تمام گروه‌ها در حد ناسالم است. بنابراین توصیه می‌شود افراد مسن، بیماران قلبی و تنفسی، بویژه کودکان از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.»
ضیائیان در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود تعطیلی مدارس و دورکاری نیمی از کارمندان دولتی باز هم کلانشهر‌ها با آلودگی هوا رو‌به‌رو شده‌اند؟ می‌گوید: «شرایط جوی به‌گونه‌ای است که پایداری شدید هوا، روی جو کشور حاکم شده و این موضوع سبب شده است تا میزان پایداری آلایندگی‌ها بالا باشد، بنابراین کوچک‌ترین آلودگی، انباشت پیدا می‌کند و افزایش آلایندگی‌ها پیش می‌آید.»
او درباره تأثیر بلندمرتبه‌سازی‌ها در افزایش انباشت آلایندگی‌‌ها در کلانشهری مثل تهران نیز می‌گوید: «تهران به‌دلیل شرایط توپوگرافی دارای یک جریان نسیم دائمی از شمال به شرق است. این جریان هوایی از سمت کوه به‌دشت و از دشت به‌کوه می‌وزد. اما بلندمرتبه‌سازی‌ها باعث شده‌اند تا این جریان بی‌تأثیر شود و تا دو متری زمین تهویه هوا صورت نگیرد.» این بلندمرتبه سازی‌ها و عدم تهویه هوا بیش از هر کسی شهروندانی را که در روزهای آلوده پیاده روی می‌کنند در معرض خطر قرار می‌دهد. او بلندمرتبه‌سازی در کلانشهرها را یکی از دلایل پایداری تراکم آلودگی هوا می‌داند ولی متهم ردیف اول آلودگی‌ها را خودروها معرفی می‌کند.
محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌ زیست تهران هم درباره آلودگی پایتخت با‌ وجود تعطیلی‌ها و دورکاری‌ها به «ایران» می‌گوید: «درست است که مدارس تعطیل شده است و بخشی از کارمندان دورکار هستند اما وضعیت زیستی تهران بویژه شهر تهران پاسخگوی جمعیت آن نیست. میزان منابع ایجاد کننده آلودگی‌ها از جمله خودروها و صنایع همچنان بیشتر از تحمل شهر است. تردد‌ها همچنان در شهر ادامه دارد و پایداری هوا وضعیت را بدتر می‌کند.»
او آلودگی کلانشهرها را نتیجه عدم رعایت اصول آمایش سرزمین در کشور بویژه در تهران می‌داند و می‌گوید‌:«نزدیک به ۱۶ درصد از جمعیت کشور در کمتر از یک درصد از وسعت کشور زیست می‌کنند که به ایجاد این ناپایداری جوی می‌انجامد.» او این وضعیت را هم باعث آلودگی هوا می داند و هم باعث آلایندگی منابع آبی و خاکی. رستگاری می‌گوید: «تهران در موضوع پسماندها نیز به همین دلیل مشکلات زیادی را تحمل می‌کند.»
به‌گفته رستگاری استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حمل‌ونقل می‌تواند تبعات زیست محیطی را کم کند ولی به معنای آن نیست که می‌توان مشکلات آلودگی هوا، آب و خاک را در کلانشهرها به همین راحتی حل کرد. او حل معضل آلودگی‌ها در کلانشهرها را نیازمند یک برنامه‌ریزی بلندمدت می‌داند و می‌گوید: «در ابتدا باید جلوی بارگذاری بیشتر جمعیت را در کلانشهرها از جمله تهران گرفت و بعد هم برای مدیریت وضعیت موجود برنامه‌ریزی بلند مدت کرد.»

 

کپی