اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹

نحوه نمره دهی و جلوگیری از تقلب در سال تحصیلی جدید

نحوه نمره دهی و جلوگیری از تقلب در سال تحصیلی جدید

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: در سال کرونایی به دانشگاه ها اجازه دادیم به هر نسبت که می خواهند برای امتحان نمره در نظر بگیرند.

محمد رضا آهنچیان درباره برگزاری شیوه امتحان در سال تحصیلی جدید و جلوگیری از تقلب گفت: برای جلوگیری از تقلب از شیوه های سنتی امتحان به اصطلاح فرهنگ دانشجویی، شب امتحانی، فاصله گرفتیم و از سال گذشته با بخشنامه معاونت آموزشی از دانشگاه ها خواستیم اساتید از روش های ارزشیابی مستمر استفاده کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال استاد با اجرای ارزشیابی مستمر در طول نیمسال می داند که دانشجو از هفته اول ترم تا آخر ترم چطور عمل کرده است و در زمان امتحان که بعد از ۱۶ هفته آموزش برگزار می شود، اگر نمره دانشجو از یک سطح متوسط که در ذهن استاد با ارزشیابی مستمر در طول ترم ایجاد شده است، خیلی بالا تر شود، استاد می تواند متوجه تقلب شود.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: راه حل این موضوع ارزشیابی مستمر است این موضوع بسته به عملکرد استادان دارد که دانشجو را در طول نیمسال هر جلسه ارزیابی و در نهایت نمره ارائه کنند.

وی با اشاره به شیوه قبلی برگزاری امتحانات پایان ترم ادامه داد: قبل از شیوع کرونا استاد می توانست از ۲۰ نمره یک درس، ۴۰ درصد آن را به موارد غیرامتحان مانند فعالیت های کلاسی دانشجو اختصاص داده و ۶۰ درصد نمره درس را که شامل ۱۲ نمره می شود را حتما به امتحان اختصاص دهد.

آهنچیان گفت: در سال کرونایی نیمسال دوم سال ۹۹-۹۸ به دانشگاه ها و اساتید این اجازه داده شد که به هر نسبت که می خواهند برای امتحان و فعالیت غیر امتحانی دانشجو نمره در نظر بگیرند به عنوان مثال شاید یک استاد  ۱۵ نمره امتحان را به ارزشیابی مستمر اختصاص داده و ۵ نمره را به امتحان آخر ترم اختصاص دهد.

علی خاکی صدیق پیش از این عنوان کرده بود، نیاز است ارزیابی دانشجویان در طول ترم انجام شود که در ترم گذشته به این موضوع کمتر توجه شد./مهز

کپی