شنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left فرهنگ mdi-chevron-left هنر و ادبیات حماسی، لنگرهای تمدنی ایران اسلامی هستند بازگشت

در نشست رسانه‌ای سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی عنوان شد

هنر و ادبیات حماسی، لنگرهای تمدنی ایران اسلامی هستند

جزئیاتی از چگونگی برگزاری سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی از سوی مسئولان برگزاری این رویداد ادبی اعلام شد.
دانلود

روزنامه ایران: محمدرضا شرفی خبوشان، دبیر علمی این جایزه کشوری، یکی از مهم‌ترین اهداف برپایی آن را تلاش برای جریان‌سازی‌ ادبی خواند.

تلاش برای خلق آثاری امیدآفرین
به‌گـــزارش‌ خبرنگار‌ «ایران» مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در نشست خبری «فراخوان سومین جایزه ملی داستان حماسی» درباره دبیرخانه هنر حماسی در خراسان رضوی گفت: «حوزه هنری خراسان رضوی از حدود ۵ سال پیش دبیرخانه هنر حماسی را راه‌اندازی کرده است. این دبیرخانه بنا دارد با استفاده از این زیرساخت‌های مؤثر و کهن بیش از پیش مفهوم حماسه، امید، ساختن ایران و آینده تمدنی کشورمان را در میان هنرمندان ترویج کند.دبیرخانه هنر حماسی سه محور فعالیتی دارد که محور نخست و اصلی آن درباره مفهوم هنر حماسی و پژوهش پیرامون این مفهوم است.»
عسگری با اشاره به اینکه محور دوم مربوط به تولیداتی است که کم و بیش به آنها ورود پیدا کرده‌ایم، افزود: «کار‌هایی مانند به‌روز کردن پرده‌های نقالی را با مضامین نو در کنار بهره‌مندی از ادبیات کهن انجام داده‌ایم. محور سوم، مهمترین و جدی‌ترین فعالیت این دبیرخانه است، حساس‌سازی و فعالیت‌های ترویجی است که در آن‌خصوص دو دوره رویداد «سینما حماسه» و «داستان حماسی» را برگزار کرده‌ایم که زنده‌یاد سعید تشکری دبیر علمی آنها را بر عهده داشت.»
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: «در داستان حماسی، اصلی‌ترین هدف‌گذاری ما این بوده است که رمان و داستان‌هایی با مضامین حماسی و امیدآفرین تولید شود. در دور اول داستان نویسان طرح می‌فرستادند که از بین آنها طرح‌ برگزیده انتخاب شده و تحت نظر مشاوران به رمان تبدیل می‌شد. در دور اول 200 طرح به دبیرخانه رسید که در نتیجه‌اش چهار کتاب منتشر شد و دردسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. در دور دوم، ۲۵۰ اثر به دستمان رسید که از آن میان سه اثر در حوزه رمان و چهار اثر در حوزه داستان انتخاب شدند که داستان‌های آن بزودی منتشر می‌شود.»

هنر حماسی، هویت تاریخی و دینی‌مان را به یکدیگر نزدیک می‌کند
وی با اشاره به اینکه سعی کردیم دور سوم رویداد داستان حماسی، تلفیقی از دوره‌های قبلی باشد، افزود: «در بخش فراخوان رمان و داستان کوتاه تلاش شده برای انگیزه‌بخشی بیشتر به نویسندگان، مبالغ جوایز نسبت به دوره‌های قبل بیشتر شود، در بخش داستان کوتاه پنج جایزه 10میلیون تومانی اهدا می‌شود و در بخش رمان، نفر اول تندیس، دیپلم افتخار و یک جایزه صد میلیون تومانی، نفر دوم ۵۰ میلیون تومان و به نفر سوم هم ۳۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در پایان گفته‌های خود بر این تأکید کرد که حماسه و هنر حماسی آن‌چیزی است که هویت تاریخی و دینی‌مان را به یکدیگر نزدیک می‌کند.
در ادامه این نشست، محمدرضا شرفی خبوشان دبیر علمی جایزه «فراخوان سومین جایزه ملی داستان حماسی» هم گفت: «اگر جایزه ملی داستان حماسی منجر به جریان‌سازی شود، موفق خواهد بود که در برگزاری دو دوره قبل هم شاهد انجام این جریان‌سازی بودیم چراکه در روند جایزه هم تولید و هم معرفی اثر رخ داد. جایزه ملی داستان حماسی در تلاش است که داستان حماسی را به عنوان یک گونه در جریان ادبیات داستانی کشور مطرح می‌کند.»
وی افزود: «پس از انقلاب جایزه‌ای که به عنوان یک گونه بتواند ماحصل کنش‌های تاریخی و فرهنگی باشد، نداشتیم. این جایزه ملی مدعی پرداخت به گونه‌ای است که برآمده از تاریخ، تمدن، فرهنگ و کنش‌‌های جمعی مردم ما به شمار می‌آید، شکلی که در مقاطع تاریخی مختلف شکل گرفته است. آنچه ادبیات داستانی یک ملت را قوی می‌کند پرداختن به همین کنش‌های جمعی در جهت کمک به خودآگاهی جمعی است و این جایزه چنین هدفی دارد. »
خبوشان با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم حماسه مطلع شدن از سرشت خویشتن است، افزود: «در تاریخ هر ملتی حماسه شکل می‌گیرد تا ضمن دفاع از دستاورد‌های ملت، نسبت به ظرفیت‌های موجود هم آگاهی بدهد. از سوی دیگر در بستر آگاهی از دستاورد‌ها هویت شکل می‌گیرد و مسأله ملت، ملیت و امت برآمده از این دیدگاه‌های جدی به داشته‌ها و کنش‌های جمعی در حیطه‌های مختلف تاریخی، بومی و دینی است. »

تلاش‌مان جریان‌سازی ادبی است
وی ادامه داد: «آنچه تمدن ما را می‌سازد، مفهوم تاریخ، بوم و دین است و این مقدمه، سرآغاز آگاهی از این موضوع است که در حوزه داستان می‌توانیم گونه‌ای را پدید بیاوریم که متعلق به ایران ما باشد. بنابراین این‌جایزه ملی هم رویدادی جریان ساز است و اثرگذاری آن در سطوح مختلف هویدا می‌شود.»
دبیر علمی این جایزه خاطرنشان کرد: «این جایزه شرایطی را فراهم کرده تا نویسندگان جوان تحت نظر یک استاد باتجربه، رمان خود را بنویسند؛ اقدامی که در هر استانی می‌تواند با همراهی نویسندگان پیشکسوت صورت پذیرد. محور‌های جایزه گویای این هستند که دنبال چه چیزی هستیم. محورهایی که به طور کلی شامل تمام حماسه‌های ما از دوران گذشته تا زمان حال می‌شوند. وظیفه حماسه ایجاد هویت برای دفاع از مرز‌های فرهنگی و جغرافیایی است. این جایزه نگاهی به فراتر از مرزها نیز دارد.»
علی فروزان فر، معاون هنری حوزه هنری هم گفت: «هیچ فرهنگ یا تمدنی استوار نشده مگر آن که پایه‌های خود را بر یک ادبیات صحیح بنا گذاشته باشد، در همین رابطه وقتی بحث ایران در میان باشد نمی‌توان از موضوع مهمی همچون حماسه فاصله گرفت.هنر حماسی به شکل عام و ادبیات حماسی به شکل خاص لنگرگاه‌های تمدنی ایران اسلامی هستند.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «هرچه به عمق تمدنی ایران اضافه می‌شود، قهرمانان ما از اسطوره فاصله می‌گیرند و قهرمان‌های حقیقی مانند حاج قاسم سلیمانی، علی لندی، آرمان علی وردی را داریم که با وجود فشار‌های متعدد راهشان را گم نمی‌کنند و تا آخر عمر تصمیم می‌گیرند مسیر خود را درست انتخاب کنند.»

انتهای پیام/

mdi-tag برگزاری سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی mdi-tag محمدرضا شرفی خبوشان mdi-tag ادبیات حماسی mdi-tag جریان‌سازی ادبی mdi-tag هنر حماسی
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۲۷

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۵:۵۱

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۴۰

«ایران آنلاین» بررسی می‌کند؛

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۶:۳۹
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
6300
mdi-shape سرویس
فرهنگ
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۴:۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های فرهنگ آرشیو

انتسار ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)»

دست باز مخاطب برای اکران نوروزی ۱۴۰۳

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان»

«مهمونی» به آنتن نوروزی می‌رسد؟

فصل سوم «پدرخوانده» ساخته شد

«سطرهای ناخوانده» به کیوسک‌های مطبوعاتی رسید

لزوم تصویب قانون کپی‌رایت بازی‌های رایانه‌ای در برنامه هفتم توسعه

کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان

بارگذاری اطلاعات ۴۰۰۰ دانشجوی شهید در فضای دیجیتال

پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

چند پیشنهاد نوروزی برای کتاب‌دوستان

جواد مانی درگذشت + سوابق

استفاده از «جلوه‌های فرهنگی» نقطه قوت صنعت انیمیشن در ایران

پخش ویژه‌برنامه ادبی «بهار آینه» از شبکه کتاب

فرش «تخت جمشید» در معرض نمایش برای عموم قرار گرفت

انتخاب هیئت رئیسه و مدیرعامل جدید انجمن سواد رسانه‌ای ایران

رونمایی از پوستر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

بازدید میلیونی زائران راهیان نور از یادمان‌های دفاع مقدس

آیین‌های رمضان در سفرنامه‌های سیاحان جهان

نگاهی به برترین فیلم‌های سال سینمای جهان در گزارش امروز ایران

رهاورد همایش تالش در آیینه تاریخ و فرهنگ ایران

آخرین وضعیت رضا داودنژاد از زبان پدرش

علی رغم تفاوت سلیقه، اصحاب رسانه در انتخابات دست به دست هم دادند

پخش ۶۳ فیلم سینمایی و تلویزیونی در روزهای پایانی سال

اخطار جدی به سایت‌های فروش خدمات سفر

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو