اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹

مقدمات رتبه بندی آماده شد/لایحه به زودی راهی دولت می شود

مقدمات رتبه بندی آماده شد/لایحه به زودی راهی دولت می شود

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش نه یک مدرسه بلکه مجموعه ای از مدارس غیردولتی دارند، آیا آموزش و پرورش که چنین اقدام شجاعانه ای را آغاز کرده است، بنا دارد که به مردم شفاف اعلام کند؟ گفت: آموزش و پرورش چیزی برای از دست دادن ندارد که شفاف نباشد.

قاسم احمدی لاشکی در برنامه پرسشگر درباره «تعارض منافع در نظام آموزشی»، گفت: اجلاس سی و چهارم مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور در ۱۱ شهریور یعنی یک ماه گذشته برگزار شد و برای اولین بار بعد از ۴۱ سال، از بیانات مقام معظم رهبری در این اجلاس بهره‌مند شدیم. رهبر معظم انقلاب از طریق ویدئو کنفرانس برای همه رؤسای آموزش و پرورش کشور نکاتی را فرمودند که بسیار ریز، دقیق و کارشناسی بود.

وی افزود: دقت مقام معظم رهبری به مدارس دولتی است و اینکه نباید دچار آسیب و خدشه شوند. رهبر معظم انقلاب عنوان کردند کسی که در دورترین نقطه کشور هست و آن فردی که در یکی از محله‌های تهران هست باید به یک اندازه از نصیب آموزشی برخوردار شود. این واژه نصیب آموزشی، خیلی حرف‌ها دارد یعنی می‌تواند از مسائل مجازی، device، موبایل، اینترنت و امثالهم گرفته تا یک معلم خوب و نظم کاری باشد.

احمدی لاشکی با بیان اینکه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که بیان کردند صرفا باید پذیرش و جذب نیروی انسانی و معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد، امسال دولت کار بسیار خوب و درستی را انجام داد گفت: بر این اساس ۷۳ هزار نفر از طریق دانشگاه رجایی و فرهنگیان جذب خواهند شد.

مربیان پیش‌دبستانی، حق‌التدریسی ها آموزش‌دهنده و آموزشیاران نهضتی تا پایان آذر وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در این باره توضیح داد که ۲۰ هزار نفر از طریق کنکور سراسری، حدود ۳۳ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ و حدود ۲۵ هزار و ۳۰۰ نفر هم از طریق تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون که نیروهای چهارگانه آموزش‌دهنده، آموزشیار، پیش‌دبستانی و نیروهای حق‌التدریس هستند، جذب می‌شوند.

وی ادامه داد: تا کنون منتظر بودیم که نیروهای پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی و شرکتی هم به این جمع اضافه شوند. دولت پنجم مهر، آیین‌نامه را تصویب کرد و یک ماه فرصت داد که شیوه‌نامه آماده شود و ما شیوه‌نامه را زودتر آماده می‌کنیم و فکر کنم یک هفته بیشتر طول نکشد.

احمدی با بیان اینکه با مدیران کل آموزش و پرورش استان ها هم هماهنگ کردیم و امتیازات این چهار گروه را بر اساس شاخص‌هایی که اعلام شد، مشخص می‌کنیم عنوان کرد: امید است برای آبان یا نهایتا آذر ماه این افراد بر اساس امتیاز کسب شده وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و این دغدغه رهبر معظم انقلاب که باید در مدارس دولتی، معلمان خوب را گسیل کنیم که خروجی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد، محقق شود.

طراحی و سطح سوالات کنکور سراسری دست آموزش و پرورش نیست

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره سطح طراحی سوالات کنکور و درصدهای پایین کسب نمرات در برخی دروس گفت: متولی کنکور ما نیستیم بلکه وزارت علوم و تحقیقات است. اگر سوالی طراحی می‌شود و غیراستاندارد باشد با آنهاست. البته بنده این موضوع را خیلی هم قبول ندارم. بالاخره آنجا یک تیم کارشناسی قوی هستند. اینکه از قصد، سخت‌گیری می‌شود تا خانواده‌ها هدایت شوند، شاید یک علت کوچک باشد اما به نظر بنده یک علت اساسی نیست اما می‌شود این موارد را بررسی کرد که اگر هم هست با جدیت تمام برخورد شود.

وی ادامه داد: یک جلسه در مجلس دهم داشتیم و بحث تخصصی صورت گرفت که دروس علوم پایه، ۱۰ سالی است که در کشور رو به افول است یعنی افراد انگیزه ندارند؛ در آن جلسه بحث خانم میرزاخانی هم بود که وی الگو بود و چرا مثل او کمتر داریم، این خودش یک بحث دیگر است که در علوم پایه ضعیف شدیم و انگیزه بچه‎ها را گرفتیم اما اینکه  در درس‌های دیگر هم چنین باشد، جای بحث دارد.

۸۷.۵ درصد از کسانی که در کنکور شرکت می‌کنند، نیاز به کنکور ندارند

معاون حقوقی و امور مجلس وزرت آموزش و پرورش در واکنش به سخنان میدری، معاون وزارت رفاه درباره نبود کلاس کنکور و کتاب کمک آموزشی در سال ۷۲، گفت: ما نمی توانیم سال ۷۲ را با الان مقایسه کنیم. در حال حاضر درست است که مؤسسات فراوان شده اند، دخل و تصرفات است، نفی نمی کنیم اما ۸۷.۵ درصد از کسانی که در کنکور شرکت می‌کنند، نیاز به کنکور ندارند یعنی با سابقه تحصیل، جذب دانشگاه می شوند و همین موضوع باعث شده که انگیزه برای شرکت در کنکور کمتر شود بنابراین نمی‌توان مطلق در این خصوص صحبت کرد.

وی درباره تعارض منافع آموزشی گفت: اول یادمان باشد که آموزش و پرورش پاک ترین است و همه خوبند و اعتماد مردم به آموزش و پرورش بسیار جدی است؛ در شرایط کرونا، درهای مدارس باز است و تعدادی از دانش‌آموزان هم حضور دارند  و البته تا زمانی که ستاد کرونا اعلام نکرده است که حضور در مدارس ممنوع است، ما هر دو حالت آموزش حضوری و مجازی را داریم.

میانگین سالانه پرونده های تخلفات

احمدی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش بهترین ها و پاکترین ها هستند، اظهار کرد: با در نظر گرفتن حق التدریس‌ها، قریب یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر  در آموزش و پرورش کار می‌کنند.  ۴۳ هیئت تخلفات بدوی و سه هیئت تجدیدنظر داریم؛ بر اساس آمار سال ۹۰ تا ۹۸، میانگین سالانه پرونده هایی که بررسی می‌شود حدود ۴۲۰۰ نفر است.

وی افزود: یعنی ۳۶ صدم درصد پرونده به هیات تخلفات وارد می شود که ۹۵ درصد از این موارد، غیبت غیرموجه، نقض قوانین و مقررات و یا رفتاری که نباید صورت می گرفت، است. ۹۳.۵ درصد از این افراد هم همان یکبار بعد از اینکه به هیئت رفتند و تذکر گرفتند، پرونده ای ندارند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره تعارض منافع گفت: مجلس، قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد را در سال ۱۳۸۷ تصویب کرد. اما درباره تعارض منافع، وزیر آموزش و پرورش خواست که با جدیت فراوان ورود کنیم و اگر کسی در واقع منفعت شخصی می برد، مدرسه یا موسسه  خصوص دارد، کنار گذاشته شود.

۲۲۵ نفر مشمول قانون تعارض منافع

احمدی ادامه داد: برای این موضوع دو حالت پیش بینی کردیم که توقف موسسه یا مرکز و یا استعفای مسئول صورت گیرد. در این مدت افراد را شناسایی کردیم. ۲۲۵ نفر بودند که در دو طبقه درجه یک و دو تقسیم شدند. درجه یک خود فرد، پدر و مادر، فرزندان و همسر هستند که ۱۳۹ نفر را شامل می شدند و مابقی گروه طبقه دوم هستند که شامل پدر و مادر همسر، برادرو  خواهر همسر و برادر و خواهر خود مسؤول هستند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: اولویت مان را گروه یک گذاشتیم؛ چهار مدیرکل آموزش و پرورش استان داشتیم که سه نفر در شورای سیاستگذاری رسما اعلام کردند که یک سال توقف فعالیت دادند و یک نفر باقیمانده هم هفته آینده خداحافظی خواهد کرد.

احمدی افزود: ۳۱ معاون آموزشی استان ها و شهرستان ها، ۱۱ معاون پرورشی استان و شهرستان، ۳۲ مدیر مناطق، ۴۲ نفر شاغل در پست های مشارکت های مردمی و ۱۸ نفر شاغل در حوزه حقوقی از دیگر افراد این گروه هستند که همه این افراد را نامه زدیم و اعلام کردیم که موظف هستید تکلیفتان را تا تاریخ مشخص شده نهایی کنید.

وی ادامه داد: فرم های تعهدنامه دادیم و گفتیم اگر نشود و خلاف این موضوع اثبات شود، عواقب این کار را خود فرد باید بپذیرد. تا الان ۱۰ استان نهایی کرده و فرستادند و این هفته مدیران استان ها موظفند مابقی گزارش ها را بدهند. ضمن اینکه ما تنها به آدم ها بسنده نکردیم و همچنین بند دو بخشنامه تعارض منافع اعلام کردیم که افرادی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی مشغول فعالیتند هم مشمول هستند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: در بند ۲ بخشنامه تعارض منافع آمده است «بر اساس حکم لایحه قانونی منع مداخله مقامات و کارمندان دولت در معاملات دولتی، انعقاد هرگونه قرارداد مربوط به اجرای طرح‌های پژوهشی با کارمندان دولتی به ویژه کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی و اعضای کارمند شورای تحقیقات استان‌ها ممنوع است. همچنین از انعقاد هرگونه قرارداد تألیف، ترجمه کتب درسی و کمک آموزشی یاخرید اثر با کارکنانی که مشمول قانون مذکور هستند جدا خودداری شود».

احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا در این اسامی ۱۳۹ نفر، اعضای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و اعضای شورای عالی آموزش و پرورش هستند؟ گفت: ما همه اسامی را احصاء کردیم. از حوزه ستادی، یک معاون وزیر است که هماهنگی‌هایش در حال انجام است و به زودی تعیین تکلیف می شود. آقای امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم در پاسخ نامه ما اعلام کرده است که هیچکدام از بندهای بخشنامه تعارض منافع شامل حال ما نمی شود و این بخشنامه، مصداقی در دبیرخانه ندارد.

وی با بیان اینکه  در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و سازمان نوسازی مدارس کشور هم این موضوع را بررسی کردیم، افزود: لایحه تعارض منافع را آبان یا آذر سال ۹۸ بود که دولت تصویب کرد و به مجلس فرستاد اما چون همزمان با لایحه بودجه ۹۹ بود، نمایندگان مجلس درگیر شدند و نتوانستند بررسی کنند و بعد هم ماجرای کرونا پیش آمد و مجلس یازدهم هم شروع شد که امیدواریم زودتر به تصویب برسد؛ البته ما زودتر شروع کردیم.

معلمی که برای دانش آموزش در قبال پرداخت پول، کلاس خصوصی برگزار می کند می تواند مصداق تعارض منافع  باشد؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا معلمی که برای دانش آموزش در قبال پرداخت پول، کلاس خصوصی برگزار می کند می تواند مصداق تعارض منافع  باشد؟ اظهار کرد: این بحث ربطی به تعارض منافع ندارد و معلم خارج از ساعات موظفی می تواند درس می دهد. اگر درساعت موظفی سوء استفاده کند، برخورد می شود ولی خارج از ساعات اداری، در خیلی از جاهای دنیا هم اینگونه است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش نه یک مدرسه بلکه مجموعه ای از مدارس غیردولتی دارند، آیا آموزش و پرورش که چنین اقدام شجاعانه ای را آغاز کرده است، بنا دارد که به مردم شفاف اعلام کند؟ گفت: آموزش و پرورش چیزی برای از دست دادن ندارد که شفاف نباشد.

احمدی افزود: کل بودجه ای که آموزش و پرورش امسال دارد ۶۱ هزار میلیارد تومان است  و ۹۷.۵ درصد بودجه ما حقوق و مزایاست ولی اینکه بخواهیم به خاطر یک عدد کوچک، خودمان را گرفتار کنیم، بی انصافی است. ۱۲ هزار میلیارد تومان علاوه بر عددی که باید پول می گرفتیم، اعتبار دریافت کردیم یعنی ۵۴۰۰ میلیارد تومان فقط برای پاداش پایان خدمت دریافت کردیم که پاداش‌ها یکباره ماه گذشته پرداخت شد.

مقدمات رتبه بندی آماده شد/لایحه به زودی راهی دولت می شود

وی ادامه داد: حتی برای بحث نظام رتبه بندی، مقدمات لایحه آن را آماده کردیم که داریم با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی هماهنگی را انجام می دهیم و راهی دولت می شود و عدد رتبه بندی کوچک نیست. پس برای ۸ میلیارد و ۱۰ میلیارد از درآمد مؤسسات آموزشی خیلی زیبنده نیست که بخواهیم وارد شویم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بحث ما فعلا پیشگیری است  گفت: به این علت زود شروع کردیم که آن را برای ارتقای سلامت اداری، خوب تشخیص دادیم. نامه به سازمان بازرسی کل کشور هم زدیم و اعتقادمان این است که این کار انجام شود. افرادی که در شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی و نظارت مرکزی و شهرستان و نواحی هستند در دستور اول ما قرار دارند و پله پله موضوعات در گروه های دیگر بحث می شود.

احمدی در ادامه گفت: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که بحث تحول نظام آموزشی است در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد؛ نکته ای که اخیرا رهبر معظم انقلاب فرمودند این بود که مهدکودک و پیش دبستانی و دبیرستان تا رسیدن به دانشگاه را باید توسط آموزش و پرورش پیگیری شود. بند ۲ سیاست های ابلاغی قبلا به ما گفته بود ولی ما در مصوبه مجلس دهم رعایت نکردیم.

وی افزود: مرکز پژوهش های مجلس در آخرین جلسه که در کمیسیون آموزش بودند، به این موضوع اشاره کردند و رئیس سازمان بهزیستی هم در این جلسه حاضر بود.

/ایسنا

کپی