اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹

انزوای روستاها با بیراهه‌ها

راه‌های روستایی در لرستان و ایلام نگهداری نمی‌شوند

راه‌های روستایی در لرستان و ایلام نگهداری نمی‌شوند
زهره افشار خبرنگار

ساخت راه‌های روستایی بویژه در استان‌های کم برخوردار نه تنها می‌تواند زمینه توسعه اجتماعی و اقتصادی روستاها را فراهم کند بلکه به‌دلیل تسهیل در حمل‌ونقل محصولات کشاورزی می‌تواند سبب افزایش درآمد کشاورزان و کاهش قیمت تمام شده محصولات در کانون‌های تولید کشاورزی شود هرچند در57 هزار روستای کشور سعی شده عقب ماندگی تاریخی در بحث توسعه روستایی جبران شود اما هنوز بزرگترین مشکل پیش روی توسعه روستا‌ها راه‌های ارتباطی ناکافی روستا‌ها و نگهداری پس از ساخت است.

 راه‌هایی که همواره محل تردد تراکتور، دستگاه‌ها و تجهیزات کشاورزی وسیلاب های احتمالی است.
 مسعود باباوید، دهیار روستاهای تلوری سفلی و علیا از توابع شهر خرم آباد لرستان به «ایران» گفت:ما در این دو روستا 15 هزار نفر ساکن داریم و راهی که برای ما ساخته شده پس از روستای ما به پنج روستای دیگر می‌رسد. وی افزود: اسمش این است که راه روستای ما آسفالت است ولی متأسفانه نه روی اصول ساخته شده نه تابلوی راهنمایی دارد ما هر دوهفته حداقل یک تصادف یا پرت شدن ماشین را داریم. ما در زمستان با برف سنگین مواجه هستیم و به هرجهت راه با یخبندان مواجه است و از سوی دیگر چه در زمستان و چه در تابستان تراکتور و ماشین‌های سنگین از این راه تردد می‌کند و جاهایی از آسفالت خراب می‌شود. ولی متأسفانه با وجود درخواست‌های مکرر از بخشداری کسی برای تعمیرات راه مراجعه نکرده فقط یکبار به ما یک کامیون آسفالت سرد دادند که آن هم راهگشا نبود. راه روستایی مانند بچه یتیمی است که هر چند یکبار متولی اش عوض می‌شود به همین دلیل هر کس تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد.
 به گفته وی در حال حاضر خود روستاییان در بخش هایی از راه که کنده شده اقدام به ریختن ماسه کرده‌اند. وی تصریح کرد: در مسیر راه روستایی ما یک پل کوچک زده شده که حتی جوابگوی ردشدن حجم آب یک باران ساده نیست و با بارش‌های متوسط و سنگین راهمان برای یکی، دو روز زیر آب می‌رود. وی خاطرنشان کرد: فقط بالابردن آمار ساخت راه‌های روستایی کافی نیست باید این راه ها کارایی لازم را داشته باشد و مسئولان حداقل پنج سال یکبار بیایند و به تعمیرات آن کمک کنند. وی تأکید کرد: عرض راه روستایی پنج و نیم متر است که اگر دوتراکتور همزمان بخواهند رد شوند مشکل بزرگی به‌ وجود می آید.
 90 درصد راه‌های روستایی لرستان آسفالته است
 در همین حال حسن شرفی، مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان به «ایران» گفت: از هدفگذاری 110 کیلومتری برای آسفالت راه‌های روستایی لرستان در سال 99 تاکنون 65 کیلومتر آسفالت شده و ما با توجه به نزدیک شدن فصل سرما در استان بشدت پیگیر کار هستیم. وی درصد برخورداری روستاهای استان لرستان از راه های آسفالته را بالای 90 درصد اعلام کرد و افزود: در روستاهای شهرهایی مانند بروجرد ما بیش از 97 درصد راه روستایی آسفالته داریم و در حال حاضر مشکل ما بیشتر در روستاهای شهرهای دلفان و الیگودرز است که به‌دلیل صعب العبور بودن راه‌های روستایی، ساخت راه روستایی با مشکلاتی روبه‌رو است. وی تصریح کرد: علاوه بر ساخت راه‌های روستایی، نگهداری و نصب علائم رانندگی نیز برعهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است ولی اولویت سازمان در وهله اول ساخت خود راه روستایی است.
وی در خصوص گلایه روستاییان درخصوص توجه نکردن به نگهداری راه‌های روستایی تصریح کرد: در سال های گذشته اعتبارات این بخش از منابع استانی تأمین می‌شد که به هر جهت اعتبارات استانی کافی نبود ولی خوشبختانه چند سالی است هزینه این بخش از اعتبارات ملی تأمین می‌شود. شرفی گفت: تا پایان امسال حدود 100 کیلومتر از راه‌های روستایی استان مرمت، خط کشی و ایمن‌سازی می‌شود.
وضعیت راه‌های روستایی لرستان مناسب نیست
 مجید آذر بختی، مدیر کل امور روستایی استانداری لرستان هم به «ایران» گفت: واقعیت این است که وضعیت زیر ساخت‌ها و راه‌های روستایی استان مناسب نیست. به گفته وی لرستان در حال حاضر یکهزارو 569 روستای با جمعیت بالای 20 خانوار دارد که متأسفانه هنوز 194 روستای با جمعیت بالای 20 خانوار ما با جمعیت 28 هزارو 493 نفر راه آسفالته ندارند.  وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بسیاری از راه‌های روستایی ما به‌دلیل سیل‌های مکرر سال 98 به‌صورت موقت ترمیم شده‌اند. آذربختی تصریح کرد: درست است که ما در منابع اعتباری با مشکلاتی روبه‌رو هستیم ولی می‌توانیم از امکاناتمان برای زیر ساخت‌های جاده‌ای لرستان استفاده کنیم. وی گفت: در جریان سیلاب لرستان 30 استان به کمک‌مان آمدند ولی نتوانستیم از ماشین آلاتی که با خود آورده بودند نهایت استفاده را ببریم. بسیاری از ماشین‌آلات حتی از روی تریلی‌ها پایین آورده نشد و این یعنی اینکه ما در مدیریت مشکل داریم. وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من متولی راه روستایی باید وزارت راه و شهرسازی باشد نه دستگاهی دیگر!
 راه روستایی زمینه ساز توسعه است
 از سوی دیگر احمد کرمی، معاون عمرانی استانداری ایلام هم به «ایران» گفت: استان ما حدود یکهزارو 800 کیلومتر راه روستایی دارد که 80 درصد آنها آسفالته است. وی افزود: توسعه روستاها از اولویت‌های استانداری ایلام است و شکی نیست که ساخت راه‌های روستایی زمینه ساز توسعه روستا‌ها خواهد بود. وی تصریح کرد: در دوسال و نیم گذشته در استان ایلام 126 کیلومتر راه روستایی بهسازی و آسفالت شده است. وی با اشاره به اینکه استان ایلام 590 روستا دارد، گفت: بیش از 93 درصد این روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند. وی خاطرنشان کرد: با ایجاد راه روستایی تأمین آب و دیگر امکانات زیربنایی در روستا‌های ایلام ما در در چندین نقطه روستایی مانند بخش «مهران» و روستای چرداول» شاهد مهاجرت معکوس بوده‌ایم.
 هزینه ساخت یک کیلومتر راه روستایی یک میلیارد تومان است
 در همین حال شعبانعلی خاوری، معاون راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به «ایران» گفت: ما در کشور در مجموع 216 هزار کیلومتر راه روستایی شامل آسفالته، شوسه و خاکی داریم که از این میزان 111هزار کیلومتر راه آسفالته است. در واقع ضریب راه های روستایی آسفالته 53.8 درصد است. وی با اشاره به اینکه راه‌های روستایی از مهرماه سال گذشته به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داده شده است، افزود: در سال های قبل از انقلاب در مجموع 9 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود داشته که تنها 200 کیلومتر آن آسفالته بوده است. در کشور ایران حدود 57 هزار روستا وجود دارد که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور روستاهای با جمعیت بالای 20 خانوار در اولویت ساخت راه آسفالته هستند. به گفته خاوری از این تعداد 38 هزارو 800 روستای با جمعیت بالای 20 خانوار دارای راه روستایی آسفالته هستند.
 وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 85 درصد راه‌های روستاهای با جمعیت بالای 20 خانوار حداقل یکبار آسفالت شده‌اند. معاون راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساخت یک کیلومتر راه روستایی با عرض5.5 متر برای زیر ساخت و آسفالت بالای یک میلیارد تومان هزینه در بردارد که 700 میلیون تومان آن مربوط به هزینه آسفالت می‌شود.

نیم نگاه

مدیر کل امور روستایی استانداری لرستان : واقعیت این است که وضعیت زیر ساخت ها و راه های روستایی استان مناسب نیست .  لرستان در حال حاضر یکهزارو 569 روستای با جمعیت بالای 20 خانوار دارد که متأسفانه هنوز 194 روستای با جمعیت بالای 20 خانوار ما با جمعیت 28 هزارو 493 نفر راه آسفالته ندارند .  از سوی دیگر بسیاری از راه های روستایی به دلیل سیل های مکرر سال 98 به صورت موقت ترمیم شده اند

کپی