اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹

سال 1347(نیمه دوم)/ به استناد امضای ناصرالدین شاه عملیات شهرداری در خط آهن تهران - ری متوقف شد

شرکت بلژیکی«ماشین دودی» به دیوان لاهه شکایت کرد!

شرکت بلژیکی«ماشین دودی» به دیوان لاهه شکایت کرد!
حسن مجیدی

اجازه احداث اولین خط آهن ایران را در سال 1261 موسیو فابیوس بواتال فرانسوی از ناصرالدین شاه دریافت کرد و امتیاز خود را به یک شرکت بلژیکی به نام «آتلیرز د توبیز» فروخت.

  این شرکت طبق قرارداد، برنامه های خود را در زمینه احداث خط آهن و تراموا در سراسر ایران اجرا نکرد و بجز خط آهن تهران- شهر ری خط آهن دیگری نساخت، تراموا نیز جای خود را به واگن اسبی داد! و در نهایت شرکت در اویل دهه چهل ورشکسته و تعطیل شد. اینک پس از گذشت چند سال، طرح احداث خط اتوبوس برقی بین تهران - شهر ری توسط دولت و روی مسیر خط آهن ری، باردیگر دعوای بین شهرداری تهران و شرکت بلژیکی را پیش آورد و شرکت بلژیکی به استناد امضای ناصرالدین شاه عملیات عمرانی شهرداری تهران را در اراضی خط آهن تهران - ری متوقف ساخت.طرح شهرداری برای احداث خط اتوبوس برقی میان تهران و شهرری آماده شده و این طرح به دستور شهرداری در اداره طرح و بررسی‌های شهرداری تنظیم و آماده اجرا گردیده است. نظر شهرداری این است که روی خط آهن تهران - ری را که راه مستقیمی است، آسفالت کرده و در آنجا اتوبوس‌های برقی حرکت دهد. این امر مستلزم پایان دعوی بین شهرداری و وزارت دارایی از یک طرف و شرکت راه‌آهن بلژیک از طرف دیگر است.
شرکت راه‌آهن بلژیک که در ایران تعهدات خود را انجام نداده و نسبت به مرمت و نوسازی خطوط آهن و ساختمان‌های ایستگاه‌ها و ایجاد ایمنی برای نیروی محرکه و واگن‌ها اقدامی نکرده به سبب اینکه ادامه کارش برای مسافران و مردم شهر ایجاد خطر می‌کرد به دستور دولت چند سال پیش از فعالیتش جلوگیری شد.در این مدت مسئولان شرکت به‌طمع افزایش قیمت زمین در مسیر راه‌آهن واستفاده سرشاری که از این بابت عایدشان می‌گردد در تجدید سازمان راه‌آهن اهمال کردند. شرکت بلژیکی در حال حاضر بر اثرافزایش قیمت اراضی زیر راه‌آهن خود را صاحب چند هزار برابر سرمایه‌ای که در آغاز کار در این راه به کار انداخته می‌داند و چون در این مدت مالیات دولت و عوارض شهرداری را پرداخت نکرده و نسبت به نوسازی ابزار کار خود نیز اقدامی انجام نداده موردی به دست دولت داده تا در محاکم ایران علیه شرکت اقامه دعوی نماید. از طرفی شرکت بلژیکی به دیوان بین‌المللی لاهه نیز عرض حال داده و تقاضا کرده است که به وی اجازه داده شود تا اراضی زیرراه‌آهن را به قیمت امروزی به فروش برساند.
شهرداری طی نامه‌ای از سازمان مسکن درخواست کرد تا این اراضی را با استفاده از قانون تملک اراضی تصرف و نسبت به جمع‌آوری ابزار‌آلات خط اقدام و مقدمات اجرای طرح اتوبوس برقی را در این مسیر فراهم نماید.
مساحت زیربنای ایستگاه گار ماشین [ایستگاه خط آهن] حدود 40 هزار متر مربع است و شهرداری در نظر دارد این قطعه زمین را به‌صورت پارک و گردشگاه و همچنین ایستگاه حرکت اتوبوسرانی برقی در آورد. در این مورد وکیل کمپانی بلژیک با استفاده از امضای ناصرالدین شاه و طرح آن در محکمه اقدامات شهرداری را در زمینه آسفالت قسمتی از مسیر خیابانی که در مسیر اتوبوس برقی واقع می‌شود توقیف کرد ولی این امضا در برابر قانون تملک اراضی نافذ نیست و شهرداری با استفاده از مقررات این قانون سراسر مسیر خط آهن را تصرف خواهد کرد.
شهرداری اعلام داشت که پس ازتصرف اراضی زیر راه‌آهن ری با همکاری کارخانه‌های اتوبوس‌سازی شرکت برق منطقه‌ای تهران و وزارت راه، زیر‌سازی و کابل کشی مسیر حرکت اتوبوس‌های برقی شروع خواهد شد.
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 22 مهر 1347
کپی
پیشنهاد سردبیر