اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۱ آبان ۱۳۹۹

سکوت نمایندگان در توئیتر درباره دناپلاس قسطی

سکوت نمایندگان در توئیتر درباره دناپلاس قسطی
رضوانه رضایی‌پور خبرنگار پارلمانی «ایران»

کمتر کسی انتظار داشت نمایندگان مجلس یازدهم به فضای مجازی آن هم توئیتر اقبال ویژه‌ای نشان دهند؛ اما برخلاف تصورات از رئیس مجلس صدرنشین گرفته تا نمایندگان صحن‌نشین در همین چندماه که از عمر مجلس جدید می‌گذرد، حضور پررنگی در توئیتر داشته‌اند.

  نمایندگان مجلس یازدهم خیلی زود دریافته‌اند تریبون مجلس با تمام شأن و رسمیتش، تام و تمام در اختیار آنها نیست و چه بسا در صف نطق ایستادن، فرصت طلایی موضع‌گیری و تغییر ریل یک تصمیم را از آنها می‌گیرد و در این میان شبکه‌های اجتماعی بویژه توئیتر تریبون 24 ساعته‌ای است که آنها را در رسیدن به مقاصدشان یاری می‌کند. مؤلفه بعدی که شاید در اقبال نمایندگان مجلس به توئیتر مؤثر است، فرصت بیان نکاتی است که در چارچوب آیین‌نامه داخلی مجلس نمی‌گنجد؛ برای نمونه انتشار برگ آرای پارلمان‌نشینان به حکم قوانین داخلی مخفیانه است اما چه بسا مواردی که نمایندگان برای نشان دادن همراهی یا عدم همراهی خود با یک تصمیم یا رویداد، اقدام به انتشار آرای خود در توئیتر می‌کنند. به این ترتیب دیگر کمتر نماینده‌ای منتظر می‌ماند یک خبرنگار با او تماس بگیرد بلکه سؤال دلخواه او را بپرسد یا بعد از روزها و هفته‌ها به او نوبت نطق برسد. اصلاً حالا چه کسی می‌تواند مدعی شود اثر یک توئیت، از یک نطق و گاهی از یک تصمیم فراکسیونی بیشتر نیست. 

خودروی 600 میلیونی برای نمایندگان مجلس یمن نداشت؛ البته نه اینکه 600 میلیون وجه نقد مثل ما مردم عادی پرداخت کنند که حالا ناراحت اتفاق پیش‌آمده و از دست رفتن همزمان پول و شانس‌شان باشند. آنان نگران از این هستند که همان نصف قیمتی هم که برای خودروی دنا پلاس با آنان حساب شد تا در اقساط سه ساله پرداخت شود، چنان سر و صدایی به راه انداخته که دیگر دست و دل هیچ‌کدام به توئیت زدن هم نمی‌رود. مگر اینکه در مواجهه با خبرنگاران قرار بگیرند و مجبور باشند یا خود را با مقامات دولتی مقایسه کرده و داشتن خودروی لوکس و حتی شاسی‌بلند را حق مسلم شان بدانند و یا اینکه اعلام انصراف کنند.
ماجرای دریافت خودروی دنا پلاس با شرایط ویژه برای اولین بار از فضای مجازی آغاز شد. این موضوع را روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پست اینستاگرامی خود منتشر کرد که حکایت از این خبر داشت: «مجلس برای خودروی نمایندگان سه گزینه دارد؛ استفاده از خودروی مجلس با راننده با هزینه روزی 500 هزار تومان، تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی و در نهایت فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده.»
همین گزینه سوم با توئیت سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان بلوایی به پا کرد. او نوشت: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دنا پلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که ۳ ساله از حقوق آنان کم می‌شود یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و 300 هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟ خب می‌خواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟»
از این‌پس تعدادی از نمایندگان انصراف خود را از دریافت خودرو اعلام کردند و تعدادی دیگر اما همچنان آن را حق مسلم خود می‌دانستند و بهتر دانستند که هیچ واکنشی نشان ندهند تا اینکه خبرنگاران به سراغ آنان رفتند. پاسخ‌های نمایندگان به سؤالات خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا حرف از دغدغه مردم می‌زنید و خود سوار ماشین لوکس با قیمت نصف بازار می‌شوید، جالب توجه است.
علی جدی نماینده شیروان در این باره می‌گوید: بنده خودروی دنا پلاس را تحویل گرفته‌ام، زیرا نماینده را محق این امکان می‌دانم. در حال حاضر امکانات یک بخشدار از یک نماینده به‌مراتب بیشتر است، ولی عده‌ای حالا که خودرویی به نماینده تحویل شده است روی به فضاسازی‌های منفی آورده‌اند که من معتقدم برخی از این فضاسازی‌ها از سوی دولت است، چون می‌خواهد با این کار نقش ضعیف مدیریتی خود را مخفی کند. بنده به‌دنبال این بودم که ماشین را بفروشم و تبدیل به دو ماشین کنم و یک ماشین را در اختیار دفتر تهران و ماشین دیگر را در اختیار دفتر شهرستان بگذارم که امور را بهتر اداره کنم که فعلاً با به‌نام خوردن خودرو به اسم مجلس این کار امکان‌پذیر نیست.
اقبال شاکری، نماینده تهران با بیان اینکه من خودرو داشتم و ماشین دنا پلاس را از مجلس تحویل نگرفتم گفت: بعد از این حاشیه‌ها قرار شد شخص آقای قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس اظهارنظر کنند، اما باید بگویم که، چون من نماینده تهران هستم و محدوده بازدیدهایم کوچک است، استفاده از ماشین شخصی که داشتم برای این کار کافی است، ولی بحث نمایندگان شهرستان کاملاً متفاوت است، زیرا آنها در طول شبانه‌روز ضرورت دارد در حوزه انتخابیه خود به جا‌های مختلف بروند و نیاز به خودرو دارند.
احمد علیرضابیگی نماینده تبریز معتقد است که صحبت از تحویل خودرو به نمایندگان، خط جدیدی برای تخریب مجلس است. او می‌گوید: در دوره‌های قبل مجلس هم برای تأمین ایاب و ذهاب نمایندگان خودرو می‌دادند که هیچ‌وقت محل حساسیت نبود، اما اکنون برای زیر سؤال بردن مجلس این صحبت‌ها مطرح شده است. چون بنده در مجلس دهم نماینده بودم و خودرو تحویل گرفتم دیگر خودرویی به من تعلق نمی‌گرفت.
حسن لطفی نماینده رزن می‌گوید: براساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان هم‌تراز وزرا هستند، یعنی هم باید حقوق و هم امکانات آن‌‎ها را دریافت کنند. از این‌رو از رسانه‌ها خواهش دارم امکانات یک وزیر را به تصویر بکشید و سپس حقوق و مزایای نماینده را هم علنی کنند تا همه ببینند آیا ما هم‌تراز یکدیگر هستیم یا نه؟ در مجلس دهم پژو پرشیا تحویل گرفتم، اما از کیفیت لازم برخوردار نبوده است، این دوره هنوز دنا پلاس را تحویل نگرفتم، اما، چون سالی ۵۰ هزار کیلومتر تردد دارم گرفتن خودرو برایم نیاز است.
بهروز محبی‌نجم‌آبادی نماینده سبزوار گفت که جزو نماینده‌هایی بوده است که پژوپرشیا را برای تحویل انتخاب کرده است. او می‌گوید نماینده دائماً در رفت و آمد است و نیاز مبرم به خودرو دارد. اگر مجلس یک خودرو با راننده به من می‌داد، اصلاً به‌دنبال گرفتن خودروی قسطی نمی‌رفتم. به‌هرحال خودروی پژو پرشیا را تحویل گرفتم و از این بعد هزینه‌های خودرو با خود ما هست و از طرفی هم به‌نظرم باید بین ۳ تا ۳.۵ میلیون بابت خودرو از حقوقم قسط دهم. این درخواست به سه ماه پیش برمی‌گردد و در کل، خودرو برای من حدود ۱۵۵ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.
محمدرضا صباغیان‌بافقی نماینده مهریز و بافق گفت: من در روز‌های گذشته خودرویی تحویل نگرفتم، چون از قبل، خودرو داشتم. چون وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست، طبیعتاً آنها روی این موضوعات حساس هستند و می‌گویند چرا ما نتوانیم از این امکانات برخوردار شویم، ولی نماینده‌ها بتوانند خودروی قسطی بگیرند؟
 
کپی