اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹

چگونه و از چند ماهگی کودک را به «مهدکودک» بسپاریم؟

چگونه و از چند ماهگی کودک را به «مهدکودک» بسپاریم؟

حضور در مهدهای کودک توان اجتماعی کودک را افزایش می‌دهد و چگونگی برقراری یک ارتباط موثر با بزرگتر ها را به او یاد می‌دهد؛ تعدد بازی‌هایی که در مهدهای کودک وجود دارد هم باعث می‌شود سیستم حسی کودک رشد و کودک شکوفا شود.

یک روانشناس با بیان اینکه مهد کودک در عصر حاضر یکی از ملزومات رشد اساسی کودک محسوب می‌شود اظهار کرد: باید توجه کرد که شخصیت اصلی کودک تنها در محیط خانواده شکل می‌گیرد و حضور در محیط‌های دیگر مانند مهد کودک به این شکل گیری کمک می‌کند.

شبنم طلوعی با تاکید بر اینکه برای حضور کودکان در مهدهای کودک باید شرایط کرونا را مد نظر قرار داد، به تبیین ضرورت حضور کودکان در مهد کودک پرداخت و اظهار کرد: حضور در مهدهای کودک توان اجتماعی کودک را افزایش می‌دهد و چگونگی برقراری یک ارتباط موثر با بزرگتر ها را به او یاد می‌دهد، همچنین تعدد بازی‌هایی که در مهدهای کودک وجود دارد باعث می‌شود سیستم حسی کودک رشد و کودک شکوفا شود.

این روانشناس ادامه داد: همچنین بسیاری از اختلالات رفتاری کودک که بر اثر نا آگاهی والدین در خانه به وجود آمده است، با حضور کودک در مهدهای کودک تعدیل می‌شود.

به گفته‌ی وی، یکی از مزایای حضور کودکان در مهدهای کودک، برقراری ارتباط با کودکان هم‌سن خود است چراکه کودکی که همیشه بزرگ‌ترها در کنارش بوده‌اند و با بچه‌ها در ارتباط نبوده است؛ قادر به برقراری ارتباط درست با هم‌سالان خود نیست و مستعد خشم نسبت به هم‌سالان خود است.

طلوعی معتقد است که والدین می‌توانند پس از دو سالگی فرزند اول، کودک خود را به مهدهای کودک ببرند اما برای فرزند دوم این اقدام می‌تواند دیر تر انجام شود چراکه نیاز ارتباط با هم‌سالان و بازی کردن کودکان دوم می‌تواند از طریق کودک اول برطرف شود، همچنین والدین می‌توانند کودکان خود را ابتدا دو تا سه روز در هفته در مهدهای کودک بگذارند و سپس به مرور زمان مدت آن را به سه ساعت در روز افزایش دهند.

این روانشناس همچنین معتقد است که رفتن فرزندان اول به مهد کودک نباید با به دنیا آمدن فرزندان دوم هم‌زمان باشد چراکه می‌تواند آسیب‌هایی را برای فرزند اول به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه والدین باید قبل از حضور کودک در مهد کودک از اینکه کودک دچار اضطراب جدایی نیست مطمئن شوند، ادامه داد: اضطراب جدایی بین ۶ تا ۱۸ ماهگی می‌تواند در بین کودکان ایجاد شود و به موجب آن زمانی که کودک در محیطی حاضر می‌شود که مادرش آنجا نیست، احساس ناامنی می‌کند و عدم حضور موقتی مادر را به نبود همیشگی مادر تلقی می‌کند.

این روانشناس بازی قایم با شک را به عنوان یکی از روش‌ها و بازی‌ها برای درمان اضطراب جدایی دانست و اظهار کرد: اگر والدی شاغل است و می‌خواهد کودک زیر دو سال خود را  در مهد کودک بگذارد، باید تا قبل از ۱۸ ماهگی کودک، در حضور مادر با مراقبی که در مهد قرار است از او نگهداری کند آشنا شود و ارتباط بگیرد.

طلوعی با تاکید بر اینکه کودک باید آمادگی حضور در مهد کودک را داشته باشد تا والدین او را در محیط مهد کودک بگذارند، افزود: پس از ۱۸ ماهگی کودک به راحتی می‌تواند در محیط‌ بیرون خانه بدون حضور مادر و به تنهایی حاضر شود چرا که تصویر مادر در ذهن او شکل گرفته است.

به گفته طلوعی، کودکان تا قبل از حضور در مهد کودک باید با کودکی دیگر که هم‌سن خودشان است ارتباطی موثر و خوب برقرار کرده باشند چراکه برخوردهای اولیه و ارتباطات اولیه با سایر کودکان باید خوب و موثر شکل بگیرد تا کودک آمادگی حضور در مهد کودک را بدست آورد.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش‌های مهد کودک باید دربرگیرنده چه محتوایی باشد، اظهار کرد: باید یادمان باشد که کودک بین دو تا پنج سالگی باید در محیط‌هایی حاضر شود که بازی، هم‌بازی و اسباب بازی در اولیت باشد، بنابراین مهد کودک جای آموختن علم و دانش نیست. محیطی که کودک در آن قرار می‌گیرد باید محیطی امن برای بازی، شادی و خنده باشد.

این روانشناس ادامه داد: کودک با حضور در مهد کودک، مهارت ‌های آموزشی، ارتباطی، اجتماعی و نظم، همکاری و سازش با کودکان دیگر را یاد می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه جای علم و دانش در مهد کودک نیست، اظهار کرد: کودک در مهدهای کودک، از طریق بازی با هم‌سالان رابطه برابر را می‌آموزد که در نهایت تقویت مهارت‌های حرکتی، اجتماعی و افزایش هوش و اعتماد به نفس کودک را به همراه دارد.

طلوعی با بیان اینکه باید از مناسب بودن محیط مهد کودک از نظر والدین و از نظر کودک اطمینان حاصل کنیم، گفت: گفتگو و محاوره با کودک در کسب اطمینان از مناسب بودن محیط مهد بسیار کمک کننده است، چه والدین در کنار کودک حضور داشته باشند و چه حضور نداشته باشند باید از کودک بخواهند که به تفسیر و بیان اتفاقاتی که در مهد رخ داده است بپردازد.

به گفته‌ وی، والدین می‌توانند در این راستا، از کودک خود پرسش‌هایی نظیر چه اتفاقاتی در مهد افتاد؟ چه بازی‌هایی انجام دادی؟ با چه کسانی دوست شدی؟ چه گفت‌وگوهایی در مهد انجام شد؟ و... بپرسند چراکه اینگونه فرصتی برای کودکان ایجاد می‌شود تا مطالب را یادآوری و به میل و خواسته خود بازگو کنند، همچنین به نوعی تمرین تقویت حافظه برای آنها است.

طلوعی گفت‌وگو میان والدین و کودکان درباره محیط مهد کودک را عاملی موثر در کسب اطمینان از مهد کودک دانست چراکه از طریق این فرصت والدین می‌توانند نسبت به محیطی که بدان اطمینان کرده‌اند، نسبت به خواسته‌های کودک و همچنین نسبت به خطرات احتمالی آگاه شوند./ ایسنا 

کودکان را به مهد کودک بفرستیم یا نه ؟

 

 

کپی