اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹

کلمات کلیدی

نمونه‌هایی شاخص از ادبیات جنگ

نمونه‌هایی شاخص از ادبیات جنگ
مهدی کاموس داستان نویس و پژوهشگر ادبیات

بـــــــــه‌نــــــــظـــــرم سیاستگذاری درباره ادبیات دفاع مقدس برای رسیدن به «ژانر» یا «مکتب ادبی» و تلقی «ایده یابی» ازنوشتن درباره جنگ عراق با ایران و دفاع مقدسی که هنوز ادامه دارد نوعی تحول‌گرایی و فروکاستن بزرگترین دفاع ملی و مذهبی در تاریخ ایران باشد. جریان ادبیات و نوشتن از دفاع مقدس، وقتی نهضتی فراگیر در ارتباط با اسطوره‌های دینی و ملی ایران باشد، امر فرهنگی و معناساز برای نسل‌ها می‌شود و در تاریخ اجتماعی ملت ایران جان می‌گیرد و می‌تواند خضروار بزید.

 اما اگر بخواهیم تجلی انسان دفاع مقدس و انسان انقلاب اسلامی ایرانی را در ژانرهای ادبی داستانی بجوییم و بکاویم رمان‌های علی مؤذنی نمونه‌هایی برجسته و قابل توجهند، مانند رمان «نه آبی نه خاکی» که حدیث تقابل‌ عقل و دل انسان ایرانی در دوران دفاع مقدس و تبلور امر قدسی در جبهه‌هاست؛ چنانکه در رمان «ظهور» برگرفته از زندگی شهید یونس زنگی آبادی راوی، روح است.
و اگر بخواهیم انسان زیسته در فضای جبهه‌ها و واکنش اجتماعی انسان ایرانی از طبقه متوسط به پایین و جنوب شهری را دوران دفاع مقدس ببینیم ،شخصیت ناصر در رمان‌های احمد دهقان مانند «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» و «بچه‌های کارون» نمونه‌‌ای برجسته‌ از انسان ایرانی زیسته در دوران دفاع مقدس است.
و اگر بخواهم از رمان‌ها، داستان‌کوتاه‌ها و زندگینامه‌های ماندگار در ذهنم بگویم، فی‌المجلس عبارتند از: «ریشه در اعماق» از ابراهیم حسن بیگی، «نخل‌های بی‌سر» از قاسمعلی فراست، «نه آبی نه خاکی» از علی مؤذنی، «پل معلق »از محمدرضا بایرامی، «غروب آبی رود»از جهانگیر خسروشاهی و «نفر سوم از سمت چپ» از مجید قیصری.
 
کپی