اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹

درخواست ۴۰۰۰ میلیاردی شهرداری از دولت برای اورهال کردن قطارهای مترو

درخواست ۴۰۰۰ میلیاردی شهرداری از دولت برای اورهال کردن قطارهای مترو

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که ۱۵۰۰ دستگاه واگن کسری داریم که اگر تامین شود تعداد جابجایی مسافران از دو میلیون نفر به ۶ الی ۷ میلیون سفر می‌رسد، افزود: ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که سن عمده آنها بالای ۱۲ سال است و فرسوده هستند و ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیز کسری داریم.

سید مناف هاشمی عصر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ۷ مترو با بیان این که امیدواریم برنامه احداث خط ۱۰ مترو و همچنین تامین مالی آن براساس برنامه دنبال شود، گفت:  خط ۱۰ مترو به عنوان یکی از طولانی ترین خطوط مترو شناخته می‌شود که از نظر تامین بار مالی نیز یکی از بزرگترین پروژه‌ها محسوب می‌شود و کار سختی است.

وی با بیان این که ۷ ایستگاه تبادلی در خط ۱۰ مترو وجود دارد که تعداد سفرها را افزایش می‌دهد، ادامه داد: ما به مردم قول دادیم که تا پایان سال ۱۲ الی ۱۴ ایستگاه  مترو در خط شش و هفت را تکمیل کنیم و می‌دانید که با قیمت دلار امروز هر ایستگاه مترو بین ۴۰۰  تا ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی در مورد برآورد مالی خط هفت مترو با بیان این که برآورد مالی هفت ماه پیش ما نشان می‌دهد که خط ۱۰ مترو به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع مالی احتیاج دارد، اظهارکرد: اما حالا به نظر می‌رسد که بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داشته باشیم.

وی خطاب به نوبخت که در جلسه حضور داشت گفت: حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از طریق اوراق مشارکت برای سال ۹۷ و ۹۸ تامین شد، اما عنقریب است که نامه شهردار تهران در خصوص اجازه انتشار۴۰۰۰  میلیارد تومان برای اورهال کردن ۴۴ قطار متروی فرسوده به دست شما برسد.

---

وی با بیان این که از محل تبصره ۱۸ و ۱۹ بابت اتوبوس به شهرداری کمک کردید و امیدواریم برای قطارها نیز به ما کمک کنید، ادامه داد:  قرارداد ۶۳۰ واگن با طرف چینی بسته شده و نماینده بانک مرکزی نیز اعزام شده است اما لازم است که دولت وارد عمل شود چرا که در مرحله‌ای هستیم که بیشتر از این اختیارات شهرداری جوابگو نیست.

به گزارش ایسنا ،هاشمی با بیان این که ۱۵۰۰ دستگاه واگن کسری داریم که اگر تامین شود تعداد جابجایی مسافران از دو میلیون نفر به ۶  الی ۷ میلیون سفر می‌رسد، افزود: ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که سن عمده آنها بالای ۱۲ سال است و فرسوده هستند و ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیز کسری داریم.

وی اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته هیچ اتوبوسی وارد کشور نشده و ما مجبوریم از اتوبوس‌های گاها آلوده استفاده کنیم. هر چند که تلاش‌های خوبی صورت گرفته و توانستیم با ایران خودرو قرارداد تولید اتوبوس امضا کنیم، اما از آن جایی که پرداخت صد درصد بهای اتوبوس بر عهده شهرداری‌ها است از توان ما این مسئله خارج است.

وی با بیان این که شرکت واگن سازی تهران در حال تعطیلی است، گفت: آقای نوبخت در خودرو به من گفتند که چرا واگن سازی تعطیل شده و من به شوخی گفتم که شما جلو بیایید تا دوباره فعال شود و باید بگویم هر قراردادی که برای اورهال یا ساخت قطارهای جدید بسته شود می‌تواند شرکت واگن سازی را نجات دهد و ما باید بتوانیم قرارداد ببندیم و دولت نیز باید کمک کند.

هاشمی افزود: ما در شرایط کرونایی درآمد ناچیزمان از مترو و اتوبوس کمتر شده و به یک سوم رسیده است به گونه‌ای که در گذشته ما ماهانه به طور متوسط ۸۰ میلیارد تومان از شهرداری کمک می‌گرفتیم اما حالا این رقم به ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان این که  ۴۰ هزار تاکسی فرسوده در شهر داریم که سعی کردیم از محل وجوه اداره شده شهرداری به آنها وام دهیم، ادامه داد: امیدواریم ایران خودرو نیز به ما کمک کند و دولت هم نیم نگاهی به این مسئله داشته باشند تا بتوانیم ۱۵ هزار تاکسی فرسوده را نوسازی کنیم.

نوبخت :دولت امسال 8500 میلیارد تومان به مترو اختصاص داده است

 «محمدباقر نوبخت» در مراسم کلنگ زنی خط ۱۰ مترو تهران با اشاره به دلیل حضور خود در این آیین گفت: تکمیل توسعه خط هفت مترو و آغاز خط ۱۰ با طول ۴۳ کیلومتری، می ارزید که از سوی دولت برای تشکر از اینکه به مردم خوب و بزرگ تهران خدمت ارایه می شود، کسی حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: حضور من به عنوان عامل مشارکت در فعالیت قطار شهری تهران و مترو هست.

نوبخت افزود: دولت خود را موظف می داند برای رفاه حال مردم شهرها به ویژه در حمل و نقل برون شهری از طریق ریل و خطوط مترو مشارکت داشته باشد.

وی گفت: خاطرم هست که سال گذشته درخواست این بود که ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت از  طریق اوراق مشارکت، تسهیل صورت گیرد که با همه مشکلاتی که دولت از نظر مالی داشت به تعهد خود عمل کرده ایم.

وی افزود: اعلام کردیم که از محل تبصره ۱۸ هم آمادگی داریم که شهرداری تهران برخوردار شود، سهم خود را عمل کردیم وباز هم آمادگی داریم.

به گزارش ایرنا ،نوبخت با بیان اینکه دلسوزی و دغدغه رییس شورا را برای خدمت بیشتر مردم تحسین می کنم، گفت: با استعاره از مولانا باید بگویم، «چون که گل رفت و گلستان شد خراب بوی گل را از که جوییم از گلاب». 

وی خطاب به محسن هاشمی ادامه داد: هر چند نماد سازندگی کشور حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمع ما رفتند اما آرمان، اراده و نگاه بلند وی، به توسعه کشور هست و خوشحالم که شما این مسیر را ادامه می دهید و ما باید این مسیر را دنبال کنیم.

نوبخت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وظیفه دولت فقط تهران به عنوان مرکز تردد نیست، اظهارداشت: در شهرهای دیگر مثل تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان و البرز هم مشارکت را ادامه می دهیم و تا آخرین ریال تعهد خود را تا کنون انجام دادیم و باز هم انجام می دهیم.

معاون رییس جمهوری افزود: برای سال ۹۹ مبلغ ۸۵۰۰ میلیارد تومان دولت برای مترو به شهرداری ها اختصاص داده و سهم تهران متناسب با برنامه ای است که شهرداری خواهد آورد.

نوبخت در ادامه با اشاره به بازدید از مترو تبریز گفت: وقتی تبریز را بازدید می کردم، احساس می کردم شهری دیگری زیر تبریز قرار دارد و سایر استانها هم به همین وضع است.

وی افزود: دولت آقای روحانی به عنوان دولت ریل نامیده شد، این نامی نیست که دولت انتخاب کرده باشد بلکه این می تواند صفتی باشد برای دولت.

---

نوبخت در ادامه تاکید کرد: باید بگویم دولت مرکز استان همدان، و کرمانشاه، مرکز آذربایجان غربی و سپس رشت  را به شبکه سراسری وصل کرد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در حوزه حمل و نقل ریلی  گفت:  بین میانه تا بستان آباد ۱۳۲ کیلومتر دوخطه شد و اکنون بستان آباد به تبریز و قزوین به زنجان و امسال کردستان هم به شبکه سراسری وصل می شود.

نوبخت افزود: مثلث کردشگری اصفهان، شیراز و یزد، هم از مسیر خط اقلید به یزد کامل می شود.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ کیلومتر را  تا پایان دولت اجرا می شود، افزود: با ریل گذاری از چابهار به خاش، چابهار به عنوان بندر اقیانوسی غیر تحریمی به زاهدان وصل می شود.

وی گفت: این اقدامات گوشه ای از دولت ریلی است و حداقل ۱۹۰۰ کیلومتر انجام شده که فقط ۲۰ درصد حمل و نقل ریلی را امسال تحویل می دهیم.

نوبخت افزود: افتخار خود را خدمتگزاری به مردم می دانیم،   همه نیک می دانید که در عرصه تحریم هستیم اما تحریم را به تمسخر گرفته ایم و امیدوارم به سمت سازندگی پیش رویم.
وی ادامه داد: برای اعتبار در خط هفت و ده اعلام کنید تا از ۸۵۰۰ میلیارد تومان، با اولویت دو پروژه شما تخصیص می دهیم.
نوبخت درباره فعالیت کارخانه واگن سازی هم افزود: برای واگن سازی هم اگر سفارشی باید بدهیم آمادگی داریم که در راستای جهش تولید، از همه ظرفیت دولت استفاده کنیم.

عملیات ساخت خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ٧ مترو پایتخت عصر امروز سه شنبه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، پیروز حناچی شهردار و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران آغاز شد.

 به گزارش ایرنا، احداث خط ۱۰ مترو به ۳ فاز تقسیم بندی می‌شود که فاز یک آن با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء اجرایی خواهد شد. 
براساس این گزارش، خط ۱۰ مترو بطول ۴۳ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه در شرقی‌ترین نقطه از مترو تهران (قنات کوثر) آغاز شده و در مسیر غربی‌ترین نقطه از پایتخت (وردآورد) امتداد خواهد داشت و فاز نخست این خط از نمایشگاه بین‌المللی آغاز خواهد شد. 
همچنین آغاز پروژه توسعه شمالی خط ۷ متروی تهران از میدان کتاب به سمت جنت آباد می رود و این مسیر شامل ۵ کیلومتر و ۳ ایستگاه با نام‌های اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد و جنت‌آباد شمالی خواهد داشت و در انتهای آن نیز پارکینگ شمالی خط ۷ قرار گرفته است.

کپی