اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹

روستاییان جنوب سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب‌های «مونسون»

راه‌های روستایی «دشتیاری» تابستان امسال هم ناپدید شدند

راه‌های روستایی «دشتیاری» تابستان امسال هم ناپدید شدند
زهره افشار خبرنگار

4 هزار و 500 روستا با 900 هوتک در پهنه دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارند. روستاییان این منطقه هر سال در تابستان چشم انتظار بارش‌های مونسون می‌نشینند تا شاید کمی دشت‌ها را سیراب کند و آبی برای هوتک‌هایشان به ارمغان آورد.

 بارش‌های مونسون البته در کنار نعمت‌هایی که برای مردم منطقه دارد، راه‌ها و مزارع‌شان را هم به زیر آب می‌برد. همین هفته پیش بود که مونسون راه  ارتباطی بیش از 4 هزار روستایی را به زیر آب برد و حالا پس از گذشت یک هفته تنها تردد با ماشین شاسی‌بلند امکانپذیر است. مشکلی که تنها با ساخت یک پل می‌توانست اصلاً بوجود نیاید. چرخه‌ای که روستاییان را گرفتار کرده، گویی راه خروج ندارد؛ باران‌های مونسونی شروع به بارش می‌کنند، هوتک‌ها و سدها پر آب می‌شوند، برای کنترل سدها دریچه‌ها باز می‌شود و راه‌ها و مزارع کشاورزی زیر آب می‌رود!  این ماجرا با مونسونی دیگر تکرار می‌شود.                  
«محسن حیدری» مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به «ایران» گفت: بارش‌های مونسونی که امسال در منطقه دشتیاری آمده بسیار عالی بوده و در 10 سال گذشته سابقه نداشته است. به گفته وی، مونسون بارش‌هایی است که با جریان‌های هوایی که در شمال اقیانوس هند تشکیل می‌شود به سوی کشور ما می‌آید. این بارش‌ها معمولاً از اول تیرماه تا پانزدهم شهریور در منطقه دشتیاری رخ می‌دهند. وی افزود: وجود بارش‌های مونسون برای استان سیستان و بلوچستان نعمت بزرگی است و علاوه بر افزایش سطح آ‌ب‌های زیرزمینی، هوتک‌ها را نیز پر آب می‌کند که در برخی موارد، منبع تأمین کننده آب شرب روستاییان نیز هستند. ولی این بارش‌ها چون ماهیت‌شان به گونه‌ای است که رگباری فرو می‌ریزند و از سوی دیگر دشت خشک و نفوذ آب در آن کم است، روان آب حاصل از مونسون به شکل سیلاب درمی‌آید. فرضاً در بارش مونسون اخیر در نیکشهر در عرض 45 دقیقه حدود 50 میلیمتر بارش به ثبت رسیده است.
«عادل عفتی» فرماندار دشتیاری به «ایران» گفت:  بارش‌های مونسونی که هفته گذشته در منطقه دشتیاری رخ  داد موجب به زیر آب رفتن راه ارتباطی  5 روستا شده بود که حدود 4 هزار روستایی در این مسیر تردد دارند. به گفته وی، این پنج روستا شامل گرمبیت بالا و پایین، کهنانکش بالا، جغربیت و کریم آباد می‌شود.  وی افزود: تا صبح روز گذشته (جمعه) سیلاب تا حدی فروکش کرده بود و امکان تردد با ماشین شاسی بلند فراهم شده بود. وی افزود: هرچند برای کنترل سیلاب با هماهنگی آب منطقه‌ای اقدام به رهاسازی آب از سد پیشین کردیم اما احتمال بارش دیگر وجود دارد. وی تأکید کرد: برای رفع مشکل روستاییان این منطقه احتیاج به ساخت یک پل با کمترین هزینه است تا در این گونه مواقع مشکلی برای تردد روستاییان پیش نیاید. عفتی خاطرنشان کرد: فرمانداری بشدت پیگیر ساخت  این پل است.  
وعده ساخت 20 پل
پس از شنیدن صحبت‌های فرماندار دشتیاری با معاون وزیر راه و شهرسازی تماس گرفتیم تا شاید گره این مشکل روستاییان منطقه دشتیاری حل شود.
«عبدالهاشم حسن‌نیا» رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در گفت‌وگو با «ایران» خبر خوشی برای روستاییان دشتیاری داشت. وی اعلام کرد:  با توجه به مشکلات زیرساختی منطقه دشتیاری و البته با پای کار آمدن خیرین طی 2 سال آینده بیش از یکهزار کیلومتر از راه‌های روستایی این منطقه آسفالته خواهند شد. وی  خاطرنشان کرد:همچنین از نیمه دوم سال جاری ساخت عرشه 20 پل بزرگ در منطقه دشتیاری از سوی سازمان حمل و نقل جاده‌ای آغاز می‌شود که  استانداری نیز با اعتبارات استانی آنها را تکمیل خواهد کرد. وی اظهار امیدواری کرد: با ساخت این پل‌ها مشکلات روستاییان دشتیاری در بخش حمل و نقل کاهش یابد.    
بلاتکلیفی 7 ساله ساخت یک پل
«وحید برم» دهیار روستای «گرمبید بالا» در  منطقه دشتیاری  که راه ارتباطی آن نیز  به دنبال بارش‌های مونسون به زیر آب رفته به «ایران» گفت : این بارش‌ها موجب شده  راه ارتباطی بیش از 20 روستا در منطقه از جمله گرمبیدبالاو پایین و کهنانی کش بالا و پایین به زیر آب برود.  در حال حاضر از شدت سیلاب کم شده اما تنها می‌توان به وسیله تراکتور از روستایی به روستایی دیگر یا شهر رفت. وی افزود: روستاهای ما در مسیر رودخانه‌های «سرباز» و «باهو کلات» است که به دنبال بارش‌های مونسون طغیان کرده‌اند. برم تصریح کرد: این منطقه احتیاج به ساخت یک پل ارتباطی دارد که من به عنوان دهیار یکی از این روستاها از سال 92 پیگیر ساخت یک پل هستم که هنوز با گذشت 7 سال به جایی نرسیده‌ایم. وی تصریح کرد: در سال گذشته پس از پیگیری‌های مکرر از بخشداری و استانداری نماینده‌ای از وزارت راه و شهرسازی به منطقه آمد و پس از بررسی  اینکه آیا اصولاً ساخت پل در اینجا لازم است یا خیر؟ گفت اگر نیمی از هزینه ساخت پل را استانداری از محل اعتبارات استانی بدهد، نیمی دیگر را هم ما تقبل کرده و پل را می‌سازیم که هنوز پیگیر این مسأله هستیم. به گفته وی، بر اساس برآوردهای وزارت راه و شهرسازی ساخت پل به قیمت سال گذشته 17میلیارد تومان اعتبار لازم داشته است. دهیار گرمبید خاطرنشان کرد: ساخت پل از همه جهت برای ما ضروری است زیرا ما در منطقه انواع میوه‌های گرمسیری را تولید می‌کنیم که برای انتقال آن به بازار با مشکلاتی مواجه هستیم که اگر این پل ساخته شود کشاورزان می‌توانند به راحتی محصول را به شهر برسانند از سوی دیگر ما برای  رساندن بیماران  خود به شهر با مشکلات بزرگی مواجه هستیم به عنوان مثال در  چند هفته گذشته یک مادر باردار  در روستا برای به دنیا آوردن فرزندش با مشکلی روبه‌رو شده بود که چون راه مناسب نبود و امکان انتقال سریع این بیمار فراهم نبود مجبور شدیم از اورژانس هوایی کمک بگیریم. به گفته وی، این منطقه در 10 سال گذشته با خشکسالی شدیدی مواجه بوده و هر چند سال یک بار بارش داشته اما از پایان سال 97 بارش‌ها مطلوب شده است. وی تأکید کرد: روستا‌های «گرمبید» بالا و پایین، «کهنانی کش»  بالا و پایین و دو روستای دیگر در پایین دست سد پیشین هستند که بارش‌های مونسون پس از سر ریز از این سد به سمت روستاها می‌آید در واقع این 6 روستا و 14 روستای دیگر  در مسیر رودخانه‌های سرباز و باهو کلات هستند که به دنبال بارش‌های مونسون در معرض تهدید سیل قرار می‌گیرند.
در همین حال «عباس سارانی» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به «ایران» گفت: سدهای پیشین و زیردان به دنبال بارش‌های مونسون سر ریز و کنترل شده ‌اند. وی افزود: در حال حاضر بیشتر مشکل مربوط به رودخانه فصلی «کاجو» است که با سرریز سد زیردان، آورد آب آن بالا رفته است. وی با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر در برخی سال‌ها بارش مونسونی در منطقه رخ نمی‌داد، افزود: امسال این بارش‌ها وضعیت مطلوبی داشت و می‌توان گفت حدود 6 بارش مونسون مؤثر داشته‌ایم. وی تصریح کرد: رهاسازی آب سد پیشین بر اساس پیش‌بینی بارش‌های مونسون از سوی سازمان هواشناسی محاسبه و انجام می‌شود. این رهاسازی برنامه‌ریزی شده در منطقه دشتیاری 42 کیلومتر پایین‌تر به بند «شیرگواز» هدایت می‌شود. در چند روز گذشته دریچه‌های بند شیرگواز برای کنترل سیلاب احتمالی باز شده بود. به گفته سارانی، بند شیرگواز آب حدود 6 هزار هکتار اراضی کشاورزی را با کانال‌های آبیاری تحت پوشش دارد.

نیم نگاه

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور: با توجه به مشکلات زیرساختی منطقه دشتیاری و البته با پای کار آمدن خیرین طی 2 سال آینده بیش از یکهزار کیلومتر از راه های روستایی این منطقه آسفالته خواهند شد .    همچنین از نیمه دوم سال جاری ساخت عرشه 20 پل بزرگ در منطقه دشتیاری از سوی سازمان حمل و نقل جاده‌ای آغاز می شود که  استانداری نیز با اعتبارات استانی، آنها را تکمیل خواهد کرد

کپی