اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹

وزیر میراث ‌فرهنگی از ضرورت تقویت «گردشگری مجازی» در پساکرونا سخن گفت

خسارات کرونا به گردشگری روزی 100میلیارد تومان

خسارات کرونا به گردشگری روزی 100میلیارد تومان
زهرا کشوری خبرنگار

صنعت گردشگری در سال آخر دولت روحانی با ویروس جهانی کرونا درگیر شد و برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای میزبانی از گردشگران کشورهای همسایه تحت تأثیر قرار داد.

صنعت گردشگری در ماه‌های واپسین سال ۹۸ ونیمه اول  سال ۹۹ با کرونا وارد شرایط ویژه و اورژانس شد. همین موضوع بهانه گفت‌و‌گوی روزنامه ایران با علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد. او در این گفت‌و‌گو از خسارت ۱۱۸ هزار میلیارد ریالی کرونا (تا پنج ماه بعد از ظهور آن) به صنعت گردشگری خبر می‌دهد و می‌گوید معلوم نیست کرونا چه زمانی سایه سنگین اش را از روی صنعت گردشگری بر می‌دارد.
ویروس کرونا چه تأثیری روی اقتصاد صنعت گردشگری ایران داشته است؟
آمار نشانگر این موضوع است که شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون خسارت‌های زیادی را به کسب وکارهای حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی وارد کرده است. جمع کل خسارت ناشی از کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی 118 هزار و 298 میلیارد ریال برآورد شده است. بیشترین برآورد خسارت مربوط به خراسان رضوی  و کمترین برآورد خسارت هم به استان خوزستان  تعلق دارد.در ایران کرونا ویروس بلافاصله پس از ماه‌هایی پرتنش در عرصه منطقه‌ای، شیوع یافته است؛ علاوه براین به‌ لحاظ اقتصادی کشوردر سال‌جاری سطح بالایی از مشکلات را تجربه کرده است. در این وضعیت پس از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا مجموعه‌ای از سیاست‌ها و اقدامات در دستور کار نهادهای مختلف قرار گرفت. شیوع ویروس کرونا در ایران نیز تأثیر بسیاری بر اقتصاد داخلی داشته و خواهد داشت.‌ به باور کارشناسان اقتصادی، علاوه بر آسیب‌‌های اقتصاد جهانی، اقتصاد ایران به‌دلیل تحریم‌‌های بین‌المللی، آسیب‌های بیشتری را شاهد بوده است.
به‌دنبال شروع کرونا بسیاری از کشورهای جهان به ‌سمت گردشگری مجازی رفتند. آیا به نظر شما گردشگری مجازی می‌تواند به درآمدزایی و جلوگیری از ورشکستگی مراکز گردشگری منجر شود. برنامه وزارت میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری مجازی در زمان همه‌گیری این بیماری چیست؟ البته وزارت میراث فرهنگی تجربه‌هایی از این دست را هم داشته است، آیا این تجربه‌ها به درآمدزایی برای مراکز گردشگری به عنوان مثال موزه ملی منجر شده است؟
نخستین راهکار موجود توسعه «گردشگری مجازی» است. ظرفیتی که در جهان جدی گرفته شده و رو به توسعه است. توسعه گردشگری مجازی می‌تواند بازدهی بسیار بالایی داشته باشد چرا که غیر از اینترنت و تهیه یک محتوای سه بعدی به هیچ زیرساخت دیگری نیاز ندارد. وقتی کاربر با استفاده از این محتواها با اماکن تاریخی و گردشگری ما آشنا شد، حاضر است برای حضور و استفاده از این مراکز به ایران سفر کرده و با جزئیات بیشتری از این بناها آشنا شود. تورهای مجازی صرفاً به اماکن گردشگری و میراث فرهنگی محدود نشده و قابلیت استفاده در نمایشگاه‌ها را دارد. جهان از ظرفیت تورهای مجازی بشدت استفاده می‌کند.
وزارت میراث فرهنگی با پیشنهاد راه‌اندازی سفرهای آسان برنامه‌ریزی شده (سایت ساب) در نظر دارد تا گردشگران به آسانی بتوانند مسیرهای گردشگری را رصد کرده و از کلیه امکانات جاذبه‌های گردشگری و تأسیسات گردشگری، تفریحی و مجتمع‌های اقامتی و بوم گردی و سایر مراکز اقامتی باخبر شده و بهترین سفر را برای خود و خانواده برنامه‌ریزی کنند. همچنین فضای مجازی این اختیار را به کاربران می‌دهد که در هرزمینه‌‌ای اعم از آموزشی و... تحقیق کرده و از فرصت‌های پیش رو در بخش گردشگری بهره‌مند شوند. همچنینvisitiran یکی دیگر از سامانه‌هایی که هدفش معرفی جاذبه‌های گردشگری، اماکن تاریخی، معرفی تأسیسات گردشگری قابل استفاده و سایر محصولات گردشگری است با هدف دسترسی آسان و انتخابی مطمئن برای سفر، در اختیار گردشگران قرار گرفته تا با مراجعه به آن بهترین بسته سفر را با توجه به بودجه مالی شان انتخاب کنند.
جامعه ایرانی مدام درحال روبه‌روشدن با افزایش قیمت خدمات وکالاهای مختلف است که این موضوع شامل حال صنعت گردشگری هم می‌شود احتمال می‌دهید با پایان کرونا چقدرازگردشگرانی که پیش از این گرانی می‌توانستند به سفر بروند، به مسافرت خواهند رفت؟
پاسخ این سؤال برای برنامه‌ریزی استراتژیک فعالان صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود. کارشناسان، درباره سفرهای بعد از کرونا، پیش‌بینی می‌کنند، مردم خیلی به‌مکان‌های دور از خانه سفر نکنند. اقامت‌های کوتاه و سفر با ماشین شخصی، از هواپیما و وسایل عمومی جذابیت بیشتری خواهد داشت.مدت زمان سفرها خیلی کوتاه و سریع خواهد بود. به‌دلیل ملاحظات از کرونا و همچنین اقتصاد ضعیف‌تر مردم، سفرهای بلند‌مدت جای خود را به سفرهای کوتاه‌مدت خواهند داد.
مردم طبعا بعد از ویروس کرونا سفر خواهند کرد، اما به‌دنبال قیمت خوب خواهند بود. آنها تمامی تمرکزشان روی خدمات است. برای خرید، به ‌ارزش کلی که در خرید وجود دارد دقت می کنند و نه فقط قیمت. مشتریان به‌دنبال این هستند که ببینند این خرید چه امکاناتی را در اختیارشان قرار خواهد داد.
اکثر قریب به اتفاق مردم با ایجاد فرصت و زمان‌های به دست آمده ترجیح می‌دهند مسافرت نمایند به همین منظور پیش‌بینی می‌شود گردشگری بعد از پایان ویروس کرونا برخواهد گشت، مردم سفر خواهند کرد. لذا نوع و قیمت محصولات ارائه شده از سوی شرکت‌های گردشگری حائز اهمیت بوده و در افزایش سفر سهم عمده‌ای را به عهده دارد. با توجه به مشکلات به وجود آمده از بیماری کرونا وکم شدن نقدینگی‌های موجود در دسترس، قطع به یقین یکی از راه‌هایی که موجب سفر رفتن می‌شود کنترل قیمت محصولات یا ارائه بسته‌های حمایتی   با تخفیف به گردشگران است که پایین آمدن قیمت تمام شده سفر را با توجه به اقشار مختلف جامعه به‌دنبال دارد. از این‌رو برای اینکه بتوانیم قیمت برخی خدمات سفر را کاهش دهیم، باید با برنامه‌ریزی وهماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی و مرتبط، برخی از حامل‌های انرژی و ارزش افزوده و مالیات بر درآمد و سایر موارد را کاهش داد تا با کاهش این موارد، کاهش خدمات قابل ارائه از سوی تأسیسات را برای سفر برنامه‌ریزی کرد.
پیش ازشیوع کرونا درایران 8 میلیون گردشگر ورودی خارجی داشتیم. مطالعات نشان می‌دهد شیوع کرونا صنعت گردشگری را به عقب کشیده است فکر می‌کنید آمار ورود گردشگر خارجی بعد از پایان کرونا چه تعداد نفر است؟
  با توجه به خسارت‌های ارسال شده از سوی ادارات کل میراث فرهنگی استان‌های کشور، خسارت های وارده بسیار زیاد بوده و غیرقابل جبران است. مبلغی معادل 118 هزار و 298 میلیارد ریال به‌خاطر بیماری کرونا به بخش گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی تا پایان تیرماه 1399 خسارت وارد آمده است.
مشروح این گفت‌وگو را فردا(پنجشنبه 13 شهریور) در روزنامه ایران بخوانید.

کپی