اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹

اسرار همدلی

اسرار همدلی

روانشناس بالینی گفت: درک درست از شناخت و عاطفه دیگران در گرو مجهز بودن به مهارت همدلی و ناتوانی در فهم احساسات دیگران نشان‌‌دهنده کمبود هوش هیجانی در افراد است.

ریحانه عابدینی با بیان اینکه هوش هیجانی به معنای شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود و دیگران است، اظهارداشت: هنگامی که بتوان در موقعیت های مختلف جمله احساسات اعم از ترس و نگرانی، ‌خشم عصبانیت و غم و شادی دیگران را تشخیص داد در این صورت می توان اذعان کرد در مهارت همدلی که یکی از راه های ارتباط برقرارکردن با دیگران در زندگی است،‌ گام گذاشته ایم. 

وی برای نمونه گفت: در حالی که چند ماهی است که ویروس کووید 19 با توجه به سرعت شیوع آن زندگی بیشتر افراد جامعه را سرشار از استرس و اضطراب و هیجانات کاذب کرده،‌ نیاز به کسب مهارت همدلی در برقراری ارتباط موثر با دیگران و از طرفی کمک به هم نوع لازم و ضروری به نظر می رسد.

این متخصص روانشناس تصریح کرد: درک احساسات دیگران یک توانایی اکتسابی است که لازمه آن آموزش و بهره برداری از روش های مناسب است و از این رو فرد یا افرادی که با دیگران ابراز همدلی می‌کنند علاوه بر کسب احترام و محبوبیت در اجتماع، اعتماد به نفس بیشتری نیز نسبت به دیگران بدست می آورند.

عابدینی، برای شناخت عاطفی و احساس دیگران،‌ خودآگاهی را شرط لازم همدلی عنوان کرد و افزود: فردی که احساسات و روحیات خود را نشناسد در همدلی با دیگران ناتوان و منفعل عمل خواهد کرد زیرا ناتوانی در درک احساسات دیگران یک کمبود در هوش هیجانی یا هوش احساسی به شمار می رود.

وی افزود: برای تقویت همدلی در میان افراد جامعه باید به سخنان دیگران گوش دادن،‌ سخنان و احساسات آنان را منعکس کرد، به سرعت نباید به ‌نصیحت و یا قضاوت دیگران پرداخت، بر روی یک موضوع یا قشر خاص نباید تمرکز یا تعصب داشت و تعادل را در همدلی با تمام افراد جامعه رعایت کرد.

این روان درمانگر گفت: همدلی یک مهارت ارتباطی بسیار مهم است که همه افراد جامعه حتی کودکان نیز باید آن را بیاموزند. فردی که در دوره کودکی شخصیت آن با همدلی و کمک به دیگران شکل نگرفته بطور حتمی در بزرگسالی به سختی می ‌تواند خود را جای دیگران قرار دهد.

عابدینی با بیان اینکه از طریق کسب احساسات اعضای خانواده و راههای کمک به دیگران می توان مهارت همدلی را در میان کودکان تقویت و به نوعی آنان را بطور غیرمستقیم آموزش داد، اظهارداشت: فرد یا افرادی که نیازمند همدلی با دیگران هستند اما توان بیان یا ابراز آن را ندارند می توانند با مراجعه به مشاور و بهره مندی از روانشناس مجرب، ضمن بیان سخن و احساسات خود، راه‌های مهارت همدلی را که یک روش ارتباطی بسیار مهم است، بیاموزند./ ایرنا 

 

مهارت‌های همدلی
مهارت‌های همدلی
تهران - ایرنا - روانشناس بالینی گفت: درک صحیح و درست از شناخت و عاطفه دیگران به نوعی مهارت همدلی و در مقابل ناتوانی در فهم احساسات دیگران، کمبود در هوش هیجانی است.

ریحانه عابدینی با بیان اینکه هوش هیجانی به معنای شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود و دیگران است، اظهارداشت: هنگامی که بتوان در موقعیت های مختلف جمله احساسات اعم از ترس و نگرانی، ‌خشم عصبانیت و غم و شادی دیگران را تشخیص داد در این صورت می توان اذعان کرد در مهارت همدلی که یکی از راه های ارتباط برقرارکردن با دیگران در زندگی است،‌ گام گذاشته ایم. 

وی برای نمونه گفت: در حالی که چند ماهی است که ویروس کووید 19 با توجه به سرعت شیوع آن زندگی بیشتر افراد جامعه را سرشار از استرس و اضطراب و هیجانات کاذب کرده،‌ نیاز به کسب مهارت همدلی در برقراری ارتباط موثر با دیگران و از طرفی کمک به هم نوع لازم و ضروری به نظر می رسد.

این متخصص روانشناس تصریح کرد: درک احساسات دیگران یک توانایی اکتسابی است که لازمه آن آموزش و بهره برداری از روش های مناسب است و از این رو فرد یا افرادی که با دیگران ابراز همدلی می‌کنند علاوه بر کسب احترام و محبوبیت در اجتماع، اعتماد به نفس بیشتری نیز نسبت به دیگران بدست می آورند.

عابدینی، برای شناخت عاطفی و احساس دیگران،‌ خودآگاهی را شرط لازم همدلی عنوان کرد و افزود: فرد یا افرادی که احساسات و روحیات خود را نشناسد در همدلی با دیگران ناتوان و منفعل عمل خواهند کرد زیرا ناتوانی در درک احساسات دیگران یک کمبود در هوش هیجانی یا هوش احساسی به شمار می رود.

وی افزود: برای تقویت همدلی در میان افراد جامعه باید به سخنان دیگران گوش دادن،‌ سخنان و احساسات آنان را منعکس کرد، به سرعت نباید به ‌نصیحت و یا قضاوت دیگران پرداخت، بر روی یک موضوع یا قشر خاص نباید تمرکز یا تعصب داشت و تعادل را در همدلی با تمام افراد جامعه رعایت کرد.

این روان درمانگر گفت: همدلی یک مهارت ارتباطی بسیار مهم است که همه افراد جامعه حتی کودکان نیز باید آن را بیاموزند. فردی که در دوره کودکی شخصیت آن با همدلی و کمک به دیگران شکل نگرفته بطور حتمی در بزرگسالی به سختی می ‌تواند خود را جای دیگران قرار دهد.

عابدینی با بیان اینکه از طریق کسب احساسات اعضای خانواده و راههای کمک به دیگران می توان مهارت همدلی را در میان کودکان تقویت و به نوعی آنان را بطور غیرمستقیم آموزش داد، اظهارداشت: فرد یا افرادی که نیازمند همدلی با دیگران هستند اما توان بیان یا ابراز آن را ندارند می توانند با مراجعه به مشاور و بهره مندی از روانشناس مجرب، ضمن بیان سخن و احساسات خود، راههای مهارت همدلی را که یک روش ارتباطی بسیار مهم است، بیاموزند./ ایرنا 

 

کپی