اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹

چرایی تعویق بزرگترین آزمون علمی کشور

چرایی تعویق بزرگترین  آزمون علمی کشور
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر اسبق آموزش و پرورش

درخصوص تصمیم اضطراری وزرای بهداشت و علوم مبنی بر تعویق برگزاری کنکور لازم است به چند نکته مهم در این زمینه اشاره کنم. نکته اول درباره شکل مطالعه داوطلبان درسال دوازدهم است، همه ما اذعان داریم که برگزاری کنکور به شکل کنونی دارای ایرادات و اشکالات زیادی است، اما تا زمانی که این شیوه رایج ادامه دارد، مطالعه داوطلبان مبتنی بر محفوظات بوده و از این منظر از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

براین اساس مشاوران به داوطلبان توصیه می‌کنند تا در هفته‌های منتهی به آزمون، مروری سریع و اجمالی بر همه مطالب داشته باشند تا در ذهنشان باقی بماند. بنابراین وقتی زمان آزمون به یکباره تغییر می‌کند، تمام این برنامه‌ریزی به هم می‌ریزد. ما باید توجه داشته باشیم که کنکور یک امتحان ساده سال‌های تحصیلی نیست. آزمونی است که با کوچکترین تغییر، روح و روان دانش‌آموزان را به‌هم می‌ریزد. داوطلبان کنکور در شرایط عادی هم دچار استرس زیادی هستند که حتی تا بعد از قبولی در دانشگاه هم ادامه می‌یابد. مشاوران نیز همواره آنها را به آرامش و طمأنینه دعوت می‌کنند، بنابراین با کوچکترین تغییری، شوک شدیدی به آنها وارد می‌شود. مسئولان قطعاً برای حفظ سلامت جسمی داوطلبان، تصمیم به تعویق کنکور امسال گرفته‌اند و این بر کسی پوشیده نیست، اما باید به سلامت و روان داوطلبان هم توجه کرد، چرا که در آینده تبعاتی به‌دنبال دارد. بهتر بود از زمانی که کرونا در کشورمان مطرح شد، درباره برگزاری آزمون مهم کنکور و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نحوه برگزاری آزمون هم پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌گرفت، این نشان‌دهنده ضعف در برنامه‌ریزی است. ما نباید در تصمیم‌گیری فقط یک بعد مسأله را در نظر داشته باشیم. سردرگمی، بلاتکلیفی، یأس و ناامیدی داوطلبان از تبعات روانی منفی این تصمیم است. البته ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به افزایش تعداد حوزه‌ها گرفت اما همان‌طور که می‌دانیم فرآیند برگزاری چنین آزمونی در سازمان سنجش از مدت‌ها قبل انجام می‌شود و طبیعی است زمانی که حوزه‌های جدید و رعایت پروتکل‌های ویژه را هم به فرآیندهای گذشته اضافه می‌کنیم، سازمان سنجش نمی‌تواند کار را در زمان محدود مدیریت کند و قطعاً رعایت این موارد، زمان بیشتری می‌طلبد. بنابراین بهتر بود تصمیم‌گیری بر مبنای همه این ابعاد انجام می‌شد. نکته دومی که از سوی داوطلبان زیادی در این چند روز مطرح شده است، بحث برگزاری کنکور در پایان شهریور ماه است. چرا که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در این بازه زمانی وضعیت به چه صورت خواهد بود و ممکن است آمار سه رقمی تلفات همچنان ادامه یابد، چه آن‌که در تیرماه وضعیت به مراتب بهتر از مرداد ماه بود. بنابراین باید به این نگرانی هم پاسخ درستی داده شود، وگرنه فشار مضاعفی به داوطلبان وارد می‌شود. نکته سوم درباره آغاز سال تحصیلی دانشجویان ترم اولی است. اگر کنکور در پایان شهریور برگزار شود، اعلام نتایج، انتخاب رشته و ثبت نام در دانشگاه قطعاً به تأخیر خواهد افتاد و این درحالی است که دانشگاه‌ها برای شروع سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی کرده‌اند، در نتیجه خسارت‌های مالی هم از این ناحیه متوجه دانشگاه‌ها خواهد شد. نکته آخر درباره برگزاری کنکور ارشد دانشگاه‌هاست که بر مبنای ارزیابی‌ها، تا 94 درصد اجرای پروتکل‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. سازمان سنجش می‌توانست از تجربه این آزمون در برگزاری کنکور پایان مرداد ماه هم استفاده کند، اگرچه ابعاد کنکور سراسری بسیار بزرگتر و رعایت پروتکل‌ها نیز به مراتب سخت‌تر است، ولی با تمهیداتی می‌توانست در همان تاریخ برگزار شود.

کپی