اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹

ایجاد فضای کار توسط شهرداری و روزنامه‌ها

ایجاد فضای کار توسط شهرداری و روزنامه‌ها
عبدالحمید پازوکی نقاش و استاد دانشگاه

جهان کنونی در این شرایط خطرناک متحمل پرداخت هزینه غیرقابل جبران و بالایی است که تعادل ذهنی هر فردی را به هم می‌زند و برای هنرمند سونامی بزرگ ذهنی ایجاد می‌کند. و او نمی‌تواند متأثر از این واقعه هولناک نباشد. بی‌مناسبت نیست که بگویم موضوع، ابعاد، متریال، تکنیک همه تحت‌الشعاع این سونامی جهانی قرار می‌گیرد.

 کاغذ و زغال از مدیوم‌های پایه و آکادمیک هستند که ساز کار من را در این موقعیت بسیار کوک می‌کنند و مشغول به نواختن مرثیه‌ای تجسمی با امید به آینده‌ای پر از سلامتی برای مخاطبان نشانه گرفته است. روزهای قرنطینه برای هنرمندان غنیمت بود. در حقیقت فرصتی بود برای پرورش ایده‌های نو یا آن دست ایده‌هایی که جزو آرزوها شده‌اند تا در فرصت مناسب به آنها پرداخته شود. هنرمند همیشه از فرصت‌ها به خوبی بهره می‌برد حتی اگر در قرنطینه هم باشد، تولید اثر می‌کند. برای او روزهای قرنطینه با روزهای دیگر فرقی ندارد. چرا که باید در گوشه خلوت خود احساسات غلیان شده‌اش را در یک اثر نمایان کند. اما شاید موضوعی که در این روزهای قرنطینه بیشتر اهمیت پیدا کند فروش آثار برای جوانترها باشد. یقیناً آن دسته از هنرمندان شناخته شده که همیشه آثارشان توسط گالری‌ها و مجموعه‌داران خریداری می‌شود دغدغه فروش اثر ندارند. حتی اگر در قرنطینه هم باشند بالاخره آثارشان به واسطه شهرت و اعتبارشان خریداری می‌شود. اما در این بین جوانان، آنهایی که استعداد بسیار دارند با یک سری مشکلات مواجه می‌شوند. بیشتر آنها از پس هزینه‌های بالای ورودی گالری‌ها بر نمی‌آیند. و چون کارشان شناخته شده نیست مشتری برای خرید آثار ندارند. بهتر است برای ورود جوان‌ترها به بازار کار شهرداری در سرای محله یا فرهنگسراها یا هر جایی که صلاح می‌داند به‌صورت آنلاین فضایی در اختیار جوان‌ها قرار دهد تا آثارشان را با قیمت مناسب در فضای مجازی به نمایش بگذارند. این کار دو حسن دارد. اول اینکه بازار کار برای جوان‌تر‌ها مهیا می‌شود و آنها می‌توانند اثرشان را در معرض نمایش قرار دهند و دوم اینکه مردم هم آثار هنری را با قیمت مناسب می‌خرند و فرهنگ خرید اثر هنری باز هم به خانه‌ها برمی‌گردد. از طرفی روزنامه‌ها و مجلات هم می‌توانند با انتشار آثار خوب و مورد قبول جامعه هنری از جوان‌ترها آنها را به مردم معرفی کنند. همین که روزی مشخص از هفته به این امر اختصاص یابد هم آثار خوب جوان‌ها مطرح می‌شود و هم ممکن است خریدارانی برای این آثار پیدا شوند. اگر اثر فروش رفت روزنامه یا مجله می‌تواند یا سود حاصل از فروش اثر را کاملاً به هنرمند بدهد تا او را هم تشویق کرده باشد و هم کمکی برای هزینه‌های آثار بعدی او باشد یا اینکه درصدی از سود را به هنرمند بدهد. به هر حال این راه بهترین گزینه برای کمک به هنرمندان جوان‌تر در ایران است.

کپی