اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹
گفت‌و‌گو با مدیرعامل «ودیو» نخستین سامانه نمایش فیلم کوتاه:

به دنبال ایجاد جریانی تازه در سینمای کوتاه هستیم

به دنبال ایجاد جریانی تازه در سینمای کوتاه هستیم
ترمه راد

نخستین سامانه نمایش فیلم کوتاه با نام «ودیو» مدتی است فعالیت خود را آغاز کرده و به این واسطه فرصتی تازه برای احیای سینمای کوتاه و پیوند بیشتر مخاطب با آن ایجاد شده است. پویان صدقی مدیرعامل «ودیو» درباره شکل‌گیری این پلتفرم تخصصی، اهداف و برنامه‌های این مجموعه با روزنامه ایران گفت‌و‌گویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

چندسالی است که در ایران صنعت vod رشد قابل توجهی پیدا کرده و این روزها پلتفرم‌های متعددی در حال ارائه محتوا به مخاطب و رقابت با یکدیگر هستند، اما این پلتفرم‌ها عموماً محتوای تخصصی منتشر نمی‌کنند، چه دغدغه‌ای شما را بر آن داشت تا پلتفرمی برای نمایش آثار کوتاه راه‌اندازی کنید؟
از ابتدای ایجاد بازار vod در ایران دغدغه این حوزه را داشتم، طبیعتاً زمانی که به‌صورت طولانی با صنعتی درگیر باشی نیازهای آن را دقیق‌تر می‌دانی. فعالیت این صنعت در ایران به شکلی است که وی او دی ها عموماً محتوای تخصصی منتشر نمی‌کنند، پلتفرم‌ها بیشتر به ارائه آثار سینمای بدنه و مثلاً فیلم‌های کمدی گرایش نشان می‌دهند تا اینکه بخواهند انرژی و هزینه خود را صرف توزیع فیلم کوتاه کنند البته چنین نگرشی طبیعی بوده چرا که برآیند مادی آن نیز بیشتر است. اواسط دهه 90 زمانی که به‌صورت جدی به این حوزه ورود کردیم قصد راه‌اندازی یک vod جامع را داشتیم اما در نهایت شرایط را مساعد ندیدیم چرا که به نوعی ورود به بازی بزرگان بود و آن طرف رقبایی داشتیم که به لحاظ منابع مالی و اعتباری پشتوانه محکم تری داشتند. اما ما چند جوان بودیم که باید با توجه به پتانسیل و ظرفیت خود قدم برمی داشتیم در نتیجه به سراغ ایده تأسیس vod تخصصی رفتیم. ما در پلتفرم خود آثار مستقل و در کنار آن فیلم‌های کوتاه و مستند را ارائه کردیم و بعد دیدیم مردم از تماشای فیلم کوتاه استقبال می‌کنند و این یک قدم رو به جلو بود. همین شد که رویکرد اصلی‌مان ارائه فیلم‌های کوتاه شد.
یعنی استقبال مخاطب از نمایش فیلم‌های کوتاه انگیزه شما را مضاعف کرد؟
باید این نکته را به صراحت بگویم که بازاریابی فیلم کوتاه بسیار سخت است و اتفاقاً مخاطب خیلی دغدغه آن را ندارد، البته ما از ابتدا به این مسأله آگاه بودیم اما ایجاد جریانی تازه در سینمای کوتاه و ارائه آثار کوتاه که معمولاً مجال نمایش عمومی آن وجود ندارد و به نوعی نایاب است برایمان اهمیت بیشتری داشت.
با راه‌اندازی پلتفرمی چون «ودیو» فیلمسازان کوتاه بواسطه نمایش آثارو کسب درآمدی محدود، مخاطب به‌خاطر دسترسی به آرشیویی که تا به حال به این شکل در اختیار نداشته و خود شما نیزبه‌عنوان متولی «ودیو» هر یک به نوعی بهره می‌برید، در این مدت محدود تأثیر «ودیو» در عرصه فیلم کوتاه را چطور دیدید؟
از ابتدا این دغدغه را داشتیم که اکوسیستمی درست در حوزه فیلم کوتاه شکل پیدا کند تا فیلمسازان با اعتماد کامل فیلم‌های خود را از کمد درآورده و پخش کنند. ما نیزسعی کردیم نسبت به اعداد و ارقام قرارداد‌های رایج