اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

چگونه در گرمای شدید ایمن بمانیم؟

چگونه در گرمای شدید ایمن بمانیم؟

داده‌ها نشان می‌دهند میانگین دمای زمین سال به سال در حال افزایش است؛ در واقع کره زمین دچار پدیده گرمایش جهانی شده است. پدیده‌ای که علاوه بر داغ‌تر شدن هوا و افزایش احتمال مواجهه با گرمای شدید منجر به افزایش رخداد بلایای طبیعی و پدیده‌های طبیعی غیر قابل کنترلی چون سیل‌ها، گردبادها و طوفان‌ها، انفجارات گازها، باران‌های غیر قابل پیش بینی، رانش زمین، خشکسالی‌ها و... می‌شود.

بالا رفتن درجه حرارت هوا و گرمای بیش از حد سبب مختل شدن تبادلات حرارتی بدن با محیط اطراف می‌شود.

گرمای شدید بدن انسان را در وضعیت نامناسبی قرارداده و حتی ممکن است موجب مرگ شود. در گرمای شدید و رطوبت بالا، روند تبخیر در بدن اشکال می‌شود. در چنین وضعی بدن انسان برای حفظ دمای طبیعی تحت فشار قرار گرفته و دچار اختلال در عملکرد می‌شود. طی گرمای شدید، دهیدراسیون( کم آبی) یا بیش از حد گرم شدن بدن بسیار راحت صورت می گیرد. چنانچه چنین اتفاقی بیافتد، شما ممکن است گرفتگی عضلانی ناشی از گرما، خستگی و ضعف مفرط ناشی از گرما ، گرمازدگی یا حمله گرمایی را تجربه کنید.

گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و اگر سریعاً درمان نشود، می‌تواند موجب آسیب دیدن دائم اندام‌های داخلی اصلی، یا حتی مرگ شود.

بنابر اعلام دفتر خطر بلایا و حوادث وزارت بهداشت؛ گرمای شدید همچنین می‌تواند مشکلات پزشکی موجود را بدتر کند. سالمندان، خردسالان و افردای که بیمار هستند یا اضافه وزن دارند چنانچه در معرض گرمای شدید قرار گیرند زودتر از پای در می‌آیند.

پیشگیری از آثار نامطلوب گرمای شدید

- طبق نقشه خطر خانوار در برابر بلایا نقاط خطر مربوط به پدیده گرمای شدید در منزل خود را مشخص کنید (نقاطی که منجر به ورود گرما و خروج هوای خنک از ساختمان شما می شود)و اقدامات ارتقای ایمنی ساختمان در نقاط خطر را انجام دهید: دوجداره کردن شیشه‌ها، عایق بندی مجاری تهویه، استفاده از بازتابنده‌هایی مثل آلومینیویم برای پنجره ها به منظور بازتاباندن نور و گرما به خارج، استفاده از درب های اتوماتیک و حفاظ مناسب به منظور پیشگیری از خروج هوای خنک، پوشاندن پنجره‌ها با کمک پرده، کشیدن کرکره‌ها و نصب سایه بان در ساعات گرم روز را انجام دهید.

_تا آنجا که ممکن است در معرض آفتاب قرار نگیرید و در خانه بمانید. گرم ترین ساعات روز را در خانه و اگر در بیرون از منزل هستید، در مکان‌های عمومی مانند کتابخانه، دانشگاه، مدرسه، سالن نمایش، پاساژ و مانند آن سپری کنید.

_لباس آزاد و گشاد، سبک و رنگ روشن و از جنس الیاف طبیعی مانند نخ یا کتان بپوشید، طوری که سطح بیشتری از پوست و بدنتان را پوشش دهد.

_ برای محافظت از صورت و سرخود از کلاه لبه دار استفاده کنید.

_ هرگز کودک خود را به تنهایی در وسیله نقلیه‌ای که درهایش قفل است، رها نکنید. دمای داخل خودروی پارک شده طی چند دقیقه دو برابر می‌شود.

_ به مقادیر زیاد آب بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید (چنانچه پزشک شما مصرف مایعات را برایتان محدود کرده است، با او در مورد میزان آب مصرفی در هوای گرم صحبت کنید).

_ از فعالیت و کار شدید مانند ورزش، بازسازی خانه یا باغبانی در هوای گرم بپرهیزید و اگر در گرمای شدید به طور مستمر کار می کنید، از دستگاه‌های خنک کننده استفاده کنید و محلول ors بنوشید.

_ خود را با استفاده از حوله های خیس، گذاشتن پاها در آب سرد و گرفتن دوش آب خنک و نه سرد، خنک نگه دارید.

_ گردش‌های تفریحی را لغو کرده یا به عقب بیاندازید. چنانچه مجبور باشید به بیرون بروید، در سایه بمانید و آب زیاد به همراه داشته باشید./ ایسنا

 

 

کپی