اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

افزایش سندروم پنیک کرونا پس از پاندمی

افزایش سندروم پنیک کرونا پس از پاندمی
آرزوکیهان

اضطراب ناشی از یک بیماری پاندمی می‌تواند گاهی اوقات خطرناک تراز خود بیماری باشد زیرا راهکار مقابله با آن در یک جامعه سخت‌تر است.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از هلث، در بیماری «سندروم پنیک کرونا» همچون خود بیماری کرونا فرد دچار مشکلات تنفسی، لرزش در اندام و تنفس خود می‌شود و همواره گمان می‌کند که به بیماری مبتلا شده و به زودی مرگش فرا می‌رسد.
بنا بر آخرین آمار انستیوی ملی بهداشت روانی آمریکا حدود ۴.۷ درصد بزرگسالان ایالات متحده آمریکا پس از اوج گرفتن بیماری کرونا از بیماری اختلال هراس یا پنیک کرونا رنج می‌برند.
متخصصان روان شناسی آمریکا اعلام کردند که همه گیری ویروس کووید – ۱۹ تاثیر بسیار منفی بر سلامت روان بسیاری از آمریکایی گذاشته و با افزایش آمار روزانه مبتلایان این وضعیت نگران کننده‌تر نیز می‌شود.
اختلال هراس نوعی اختلال اضطرابی است که با اپیزودهای غیرمنتظره و مکرر ترس شدید همراه با علائم جسمی شامل درد قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس، سرگیجه یا پریشانی و دردهای شکمی، خشکی دهان همراه خواهد بود.
می‌توان گفت این علائم در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌‌ای چون فشار خون، بیماری قلبی و دیابت هستند و از آن آگاهی دارند بیشتر است.
احساس ترس بیش از حد از ابتلا به بیماری می‌تواند تاثیر مخربی بر کل سیستم بدن فرد داشته و عوارض آن تا مدت‌ها باقی بماند. در کنار این موارد افرادی که به تنهایی به زندگی می‌کنند و از حمایت خانواده برخوردار نیستند بیشتر دچار چنین پنیک‌های عصبی خواهند شد.
در دوره بیماری‌های پاندمی سازگاری با شرایط و تغییر در شیوه زندگی و پذیرش این رویه می‌تواند برای همه دشوار باشد بخصوص افرادی که شرایط بهداشت روانی خاص دارند و نیازشان به مراقبت و حمایت بیشتر است.
روش‌های مختلفی برای مقابله با این پنیک عصبی پیشنهاد شده است.
۱- روال عادی کارهای روزمره را در پیش بگیرید و به توصیه‌های بهداشتی دقت کنید.
۲- به اخبار بد روزانه توجه زیادی نکنید زیرا اخبار بد می‌تواند میزان اضطراب را افزایش داده و در نهایت تعداد حمله‌های پنیک را بالا ببرد.
۳- تماس‌های اجتماعی تان را افزایش دهید. اگر مجبورید در خانه بمانید از طریق تلفن و کانال‌های آنلاین به صورت مرتب با افراد نزدیک و دوستان خود ارتباط بگیرید.
۴- مصرف الکل و مواد مخدر و سیگار را کاهش دهید.
۵- با وجود فعالیت در شبکه‌های اجتماعی زمان استراحت کافی داشته باشید. بازی‌های ویدئویی می‌تواند راهی برای استراحت و دوری افکار منفی باشد.
۶- با استفاده از شبکه‌های اجتماعی از کارکنان مراکز بهداشتی در شبکه‌های اجتماعی قدردانی کنید زیرا این کار می‌تواند احساس بهتری به ذهن انسان بدهد.
ترس همواره یک واکنش طبیعی به عدم شرایط اطمینان در محیط زندگی است اما گاهی اوقات این ترس تبدیل به بیماری هولناکی می‌شود که کنترلش از دست شما خارج است. یکی از راهکارهای دیگر مقابله با این ترس انجام حرکات ورزشی ساده هنگام قرنطینه است. دم و بازدم در تمرینات یوگا می‌تواند آرامش ذهنی را نیز برای فرد به همراه داشته باشد.
روانشناسان می‌گویند بیماران نجات یافته از کرونا همواره از اختلال ترس از ابتلای دوباره به سر می‌برند. به گفته کارشناسان افزایش مرگ و میر، نرخ بیکاری، انزوای جسمی، از بین رفتن اهداف زندگی بر ابتلا به پنیک کرونا تاثیر گذار بوده است از سوی دیگر ناشناخته بودن بیماری نیز این روند را تشدید می‌کند.
تردیدهایی که همواره در ذهن ایجاد می‌شود که آیا از این بیماری جان سالم بدر می‌برید یا می‌میرید؟ فرد را به سمت ترس بیشتر سوق می‌دهد.
پس بهتر است برای مقابله با «پنیک کرونا» از توصیه‌های بهداشتی استفاده کنید تا بتوانید به خوبی این چالش را پشت سر بگذارید.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

 
کپی