اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹
پاسخ شرکت کیسون به گزارش «ایران» درباره فسخ قرارداد مترو اهواز:

ساخت مترو اهواز با روند فعلی 500 سال طول می‌کشد

ساخت مترو اهواز با روند فعلی 500 سال طول می‌کشد
زهره افشار خبرنگار

شرکت کیسون پیمانکار مترو اهواز اعلام کرد: فسخ قرارداد از سوی شهرداری اهواز قانونی نیست و با ادامه روند فعلی تأمین مالی این پروژه از سوی شهرداری، ساخت مترو اهواز 500 سال طول می‌کشد.

در پی‌گزارش روز چهارشنبه هفته گذشته روزنامه ایران درباره سرنوشت مترو اهواز و اعلام فسخ قرارداد مترو اهواز به‌ نقل از شهردار این شهر، شرکت کیسون پیمانکار این طرح به مصاحبه ایران با شهردار اهواز در خصوص فسخ قرارداد مترو پاسخ داد.
 «محمد انصاری»، رئیس هیأت مدیره شرکت «کیسون» در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: شهرداری اهواز برای تکمیل مترو این شهر سالانه 30 میلیارد تومان هزینه می‌کند و این در حالی است که این پروژه برای اجرای بموقع نیاز به سالانه حداقل 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.
رئیس هیأت مدیره شرکت کیسون می‌گوید: مشکل از طرف این شرکت نبوده بلکه بانک عامل برای گشایش اعتباری (ال سی) تضمین شهرداری اهواز را نپذیرفته و مشکل دقیقاً از همین جا شروع شده است.
به گفته وی طبق روال قراردادهای فاینانس یا تأمین مالی با منشأ تسهیلات ارزی خارجی، باید شهرداری اهواز برای اعتباردهنده چینی توسط یک بانک عامل اعتبار اسنادی باز می‌کرد و وجوه لازم را از آنها دریافت می‌کرد و طبق صورت وضعیت به پیمانکار کیسون –نورینکو پرداخت می‌کرد.
وی تأکید کرد: کیسون موافقت فاینانس را از چین گرفت که سند آن موجود است ولی کارفرما که شهرداری اهواز بود نتوانست (ال سی) بازکند در واقع بانک عامل تضمین کارفرما را نپذیرفت. انصاری تصریح کرد: بر اساس قرارداد ما با شهرداری اهواز مقررشده بود اگر فاینانس به تأخیر افتاد، بخشی را به‌صورت ریالی تأمین کند.
وی افزود: درست است که این قرارداد 4 ساله بوده ولی شهرداری می‌بایست حداقل سالی 200 میلیارد تومان به پروژه تزریق می‌کرد تا این 23 کیلومتر خط مترو بموقع ساخته شود که این کار اتفاق نیفتاد و هنوز هم شهرداری گرفتار همین مسأله تأمین منابع است.
 وی همچنین در خصوص تغییرات ایجاد شده از سوی شهرداری نسبت به قرارداد اولیه گفت: افزایش 3 هزار متر مربعی ایستگاه‌ها، افزایش 40 سانتیمتری قطر تونل و به زیرزمین رفتن دو سرخط از جمله این موارد بود. این تغییرات به قیمت اولیه 75 میلیارد تومان می‌شود که اگر آن را به قیمت روز تعدیل کنیم به 600 میلیارد تومان می‌رسد.
انصاری خاطرنشان کرد: در مقابل هر یک تومان که کیسون در مترو اهواز هزینه کرده شهرداری تنها 5 ریال به آن داده است.
وی در پایان تأکید کرد: از آنجا که ما خواهان بررسی این قرارداد در خارج از استان خوزستان بودیم قرارداد مترو اهواز در حال حاضر در شورایعالی فنی که بالاترین مقام رسیدگی به قراردادهای پیمانکاری کشور است در دست بررسی است و ما انتظار داریم نتیجه بررسی‌ها تا دو هفته دیگر اعلام شود و قاعدتاً شهرداری باید تا اعلام رأی شورا که داور رسمی قرارداد است صبر می‌کرد.
به‌گزارش «ایران»، شهرداری اهواز هفته گذشته خبر از فسخ قرارداد مترو اهواز به‌دلیل خلف وعده کیسون داد. به گفته موسی شاعری، شهردار اهواز اجرای این طرح در سال 85 در قالب قرارداد EPCF و به شرط تأمین مالی 85 درصد هزینه اجرای این طرح به‌صورت فاینانس از چین بوده است ولی کیسون با انجام 240میلیارد تومان کارکرد، پروژه را معطل گذاشته است.
 

کپی