پنج‌شنبه، ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left بین‌الملل mdi-chevron-left سوناک، سومین نخست وزیر انگلیس در یک سال بازگشت

پس از ماه‌ها بی‌ثباتی سیاسی در لندن، وزیر دارایی اسبق با شعار نجات وارد میدان شد

سوناک، سومین نخست وزیر انگلیس در یک سال

دانلود

روزنامه ایران: ریشی سوناک، وزیر دارایی بوریس جانسون که حدود 6 هفته قبل رقابت انتخاباتی برای نخست‌وزیری را به لیز تراس باخته بود، ابتدا با کناره‌گیری بوریس جانسون و جلب آرای بیش از نیمی از محافظه‌کاران و سرانجام با انصراف پنی موردانت، تنها رقیبش، سومین نخست‌وزیر بریتانیا در سال‌جاری و نخستین رئیس رنگین‌پوست دولت این کشور شد.
به گزارش نیویورک تایمز سوناک در حالی حمایت عمومی 193 نماینده محافظه‌کار را از آن خود کرد که بسیاری از حامیان بوریس جانسون و حتی موردانت نیز در آخرین دقایق ضرب‌الاجل رأی‌گیری دیروز از حمایت نامزدهای محبوب خود دست کشیده و به سمت سوناک متمایل شدند. آمارها از صبح دیروز تا آخرین دقایق رأی‌گیری، وضعیت حمایت از پنی موردانت، وزیر دفاع سابق بریتانیا را 26 نفر نشان می‌داد اما به نوشته گاردین این آمار به گفته کریستوفر هوپ از روزنامه تلگراف 10 دقیقه مانده به پایان رأی‌گیری به 96 نفر نیز رسیده بود که این زن سیاستمدار حاضر به ادامه رقابت نشد و با پیامی توئیتری انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام کرد.
اعضای حزب محافظه‌کار دیروز در حالی برای انتخاب پنجمین نخست‌وزیر خود در 6 سال اخیر به فهرست محدود نامزدهایشان رأی دادند که تا 31 اکتبر؛ زمان تعیین بودجه سالانه این کشور حدود یک هفته زمان باقی بود و این کشور فرصتی برای تعلل در انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت جدید نداشت.

تقلای بی‌نتیجه جانسون
بوریس جانسون که سه ماه قبل با رسوایی‌های متعدد از جمله پارتی گیت مجبور به استعفا از سمت نخست‌وزیری شد و با رأی محافظه‌کاران، جای خود را به لیز تراس، وزیر خارجه کابینه‌اش سپرد، برای بازگشت به خانه شماره 10 داونینگ استریت، تعطیلاتش در کارائیب را نیمه‌کاره گذاشت و برای جلب نظر نمایندگان محافظه‌کار و همچنین مذاکره با دو رقیبش سوناک و موردانت دیدارهایی را تدارک دید. به نوشته رویترز، او ادعا کرده بود که حمایت دست‌کم 102 نماینده پارلمان را برای کسب نخست‌وزیری و بازگشت به قدرت دارد اما در عین حال در مذاکراتش با سوناک و موردانت به نتیجه‌ای نرسید. این در حالی بود که واقعیت خلاف نظر او بود و تنها حدود 60 نماینده محافظه کار بر سر حمایت از جانسون ثابت‌قدم مانده بودند.
همین واقعیت نیز سبب شد، جانسون واگذاری میدان رقابت به رقبا را به ماندن ترجیح دهد و در بیانیه‌ای برای توجیه این کناره‌گیری گفت: «در این برهه کارهای زیادی می‌توانم انجام دهم اما متأسفانه زمان مناسبی برای بازگشت نیست.»
این عقب‌نشینی نگرانی‌ها برای دو پاره شدن پارلمان را نیز برطرف کرد. برخی از حامیان جانسون ابتدا به سمت موردانت متمایل شده بودند اما بعدتر به سوناک چراغ سبز نشان دادند. در عین حال منابع نزدیک به کمپین موردانت اعلام کرده‌اند که وزیر دفاع سابق همچنان برای یکدست کردن محافظه‌کاران تلاش خواهد داشت.
ناظم زهاوی، وزیر سابق آموزش بریتانیا نیز که پیش‌تر با انتشار مقاله‌ای، حمایت خود را از بازگشت جانسون اعلام کرده بود، با تغییر موضعی آشکار اعلام کرد: «ریشی بسیار بااستعداد است و می‌تواند رأی اکثریت نمایندگان محافظه‌کار پارلمان را از آن خود کند. بنابراین او حمایت کامل را خواهد داشت و به او وفادار خواهم ماند.» کارشناسان این تغییر موضع محافظه کاران را طبیعی اعلام کردند چراکه انگلیس پس از ماه‌ها تلاطم نیاز به دوران ثبات دارد. چراکه تداوم سوژه شدن بریتانیا در جهان، تبعات زیادی برای این کشور خواهد داشت.

سوناک برای برقراری ثبات می‌آید
ریشی سوناک 42 ساله نخستین بار در اوج شیوع کرونا و در سن 39 سالگی با نشستن بر کرسی وزارت دارایی بریتانیا و تبیین سیاست حمایتی از میلیون‌ها بریتانیایی در چند دوره پیاپی قرنطینه مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت. او یک روز پیش از پایان ضرب‌الاجل نمایندگان محافظه کار برای انتخاب نخست‌وزیر پیامی برای حامیانش فرستاد و گفت: «من به‌عنوان وزیر دارایی، در سخت‌ترین دوران به حرکت اقتصادی کمک کردم. اما چالش فعلی بسیار بزرگتر است اما اگر انتخاب درستی شود این فرصت‌ها می‌تواند شگفتی آفرین شود.» سوناک با تقدیر از بریتانیا افزود: «بریتانیا کشور بزرگی است اما گرفتار بحران اقتصادی شده است اما من می‌خواهم اقتصاد را به ثبات برسانم.» پس از اعلام پیروزی ریشی سوناک، دیوید کامرون؛ نخست‌وزیر سابق بریتانیا از نخستین سیاستمدارانی بود که این موفقیت را با این عبارات تبریک گفت: «این پیروزی را به ریشی و خودم تبریک می‌گویم.» سوناک نیم ساعت پس از انتخابش، در جلسه‌ای خصوصی سخنرانی کرد.
به نوشته رویترز، خانواده سوناک در دهه 1960 از هند به بریتانیا مهاجرت کرده بودند و او در سال 1980 در این کشور متولد شد. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آکسفورد، در دانشگاه استنفورد با همسرش که دختر یکی از میلیاردرهای هندی است، ملاقات کرد. در حال حاضر به نوشته نیویورک تایمز، تنها انتقادی که به سوناک وارد است، روش زندگی متمولانه او و نوع پوشش و ریخت و پاش‌های سنگین او است. با این حال جرمی هانت، وزیر اقتصاد دولت مستعفی لیز تراس حمایت خود را از سوناک اعلام کرد. اما به باور کارشناسان او حتی در صورت ابقا در کابینه کار آسانی نخواهد داشت چراکه سیاست کاهش مالیات پیشنهادی تراس به بن‌بست خورده و بریتانیا برای نجات خود ملزم به افزایش مالیات ها نیز هست؛ موضوعی که به مذاق احزاب راست و چپ بریتانیا چندان خوشایند نیست.

انتهای پیام/

زهره صفاری
mdi-tag ریشی سوناک، وزیر دارایی بوریس جانسون mdi-tag بوریس جانسون mdi-tag سومین نخست وزیر انگلیس
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۲:۳۰

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۴۴

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۰۸

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۱۶
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
5830
mdi-shape سرویس
بین‌الملل
mdi-calendar تاریخ انتشار
۰۹:۳۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های بین‌الملل آرشیو

سفیر پاکستان در ایران بر تسریع روند امضای توافق تجارت آزاد تاکید کرد

توقف فعالیت نهاد کمک‌رسان سوئدی فعالیت در افغانستان

مصر: اجازه کوچ اجباری فلسطینی‌ها از غزه را نمی‌دهیم

نگرانی مقام ارتش اسرائیل از گسترش تهدیدات امنیتی علیه این رژیم

روسیه تا سال ۲۰۲۶ آماده جنگ با ناتو می‌شود

آمریکا شریک جرم اسرائیل است

درخواست دیده‌بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

سرنگونی پهپاد صهیونیستها توسط رزمندگان گردان‌های قدس در غزه

عصبانیت رژیم صهیونیستی از کاهش توان آمریکا در برابر ایران

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در اجلاس شورای حقوق بشر ژنو حاضر شدند

شیوع بحران گرسنگی در سراسر غزه /کودکان غزه تبدیل به اسکلت شده‌اند

چالش فقدان رهبری در اسرائیل

تل‌آویو آماده پرداخت بهای آزادی اسرایش در غزه است

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران آغاز شد

بن سلمان پس از ماه رمضان به پاکستان می‌رود

رژیم صهیونیستی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با حماس شد

مسلح بودن بیش ازحد آمریکایی‌ها/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی است

آتشفشان در ایسلند هزاران نفر را از خانه‌هایشان فراری داد

شمار شهدا به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن افرایش یافت

نماینده ایران در مراسم سالروز حمله شیمیایی حلبچه شرکت کرد

«آیت الله اختری» رییس انجمن دوستی ایران و سوریه شد

نتانیاهو می‌داند قدرت نابودی حماس را ندارد

تلاش کی‌یف برای تاثیرگذاری بر انتخابات در روسیه

نبرد یمن برای حمایت از غزه «نامحدود» است

ممکن است عملیات زمینی غرب در اوکراین ضروری باشد

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو