اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹

توصیه‌هایی برای داوطلبان اهدای خون

توصیه‌هایی برای داوطلبان اهدای خون

اهدای خون به کسانی که در شرایط تهدید کننده زندگی مانند بیماری، جراحی یا خونریزی قرار می گیرند که ممکن است نیاز به خون داشته باشند، کمک می کند تا زندگی طولانی تر و با کیفیت بالاتری داشته باشند.

روز ۱۴ ژوئن، به عنوان روز جهانی اهدای خون نام گذاری شده است تا  بهانه ای باشد برای برای قدردانی از داوطلبان اهدای خون که بدون هیچ چشم داشتی موجب نجات جان افراد دیگر می شوند.

مینا کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور با بیان اینکه انتقال خون و فرآورده های آن هر ساله به نجات زندگی میلیونها انسان کمک می کند، اظهار کرد: اهدای خون به کسانی که در شرایط تهدید کننده زندگی مانند بیماری، جراحی یا خونریزی قرار می گیرند که ممکن است نیاز به خون داشته باشند، کمک می کند تا زندگی طولانی تر و با کیفیت بالاتری داشته باشند و همچنین زمینه درمان‌های پزشکی و به ویژه جراحی‌های پیچیده را نیز فراهم می کند.

وی ادامه داد:. اهدای خون علاوه بر حفظ ارزشهای بنیادین انسانی همچون احترام، همدلی و مهربانی، باعث پایداری و حمایت از سیستم های اهدای داوطلبانه رایگان می شود.

وی در ادامه به اهدا کنندگان خون توصیه کرد: پیش از اهدا خون شب را خوب بخوابید، صبحانه یا ناهار کافی بخورید، قبل از اهدای خون یک وعده غذای مناسب بخورید و آب بیشتری نسبت به روزهای گذشته بنوشید، بهتر است پیش از اهدای خون ۵۰۰ سی سی آب ( حدودا ۲ لیوان ) بنوشید، از خوردن قرص آسپرین به مدت ۴۸ ساعت قبل از اهدا ( زیر نظر پزشک خود ) خودداری کنید، از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار که ادرار آور هستند، پرهیز کنید، غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ ، ماهی و جگر بخورید،  لوبیا، غلات غنی‌شده با آهن، کشمش، آجیل و برگه میوه ها مثل آلو مناسب هستند واز مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید.

کاویانی در مورد نکات ضروری پس از اهدای خون گفت: پس از اهدای خون از جای خود بلند نشوید چرا که بدن شما به زمان استراحت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای نیاز دارد تا خود را با حجم خون اهدایی تطبیق دهد.
وی افزود: برای جبران خونی که اهدا کرده اید، مقدار بیشتری آب و نوشیدنی (طی ۲۴ ساعت آینده و به ویژه ۴ ساعت اول ) میل کرده و غذای کاملی بخورید. سعی کنید از غذاهای مغذی و غنی از آهن (مانند انواع گوشت قرمز، جگر، مرغ، تخم مرغ، ماهی وحبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس) بیشتر استفاده کنید.

کاویانی با بیان اینکه برخی از میوه ها مانند مرکبات ( پرتقال و لیمو ترش )، کیوی و سبزیجات، گوجه فرنگی و فلفل سرشار از ویتامین ث هستند، افزود: ویتامین ث در جذب بیشتر آهن غذا موثر است و به همین خاطر بلافاصله پس از صرف غذا، برای جذب بهتر آهن، از میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ث استفاده کنید.

وی با بیان اینکه برخی مواد غذایی مانند چای، قهوه و لبنیات جذب آهن را کاهش می دهند، تاکید کرد: باید حداقل یک ساعت بین مصرف این اقلام غذایی و وعده غذایی فاصله زمانی باشد./ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 

اهدای بی‌خطر خون در همه‌گیری کرونا
 

 

کپی