اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹

کلمات کلیدی
تکلیف خود را با اکران آنلاین مشخص کنید!

از حاشیه‌های تبلیغاتی تا شکست فیلم‌های طنز

از حاشیه‌های تبلیغاتی تا شکست فیلم‌های طنز

پرونده‌ای در باب هفت فیلمی که در حال حاضر در اکران آنلاین به سر می‌برند.

گروه فرهنگی ایران آنلاین: زمانی که فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا اکران آنلاین خود را آغاز کرد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که تعداد فیلم‌های این نوع از اکران به این سرعت افزایش پیدا کند. حالا روزی نیست که دستکم یک فیلم از دریافت مجوز اکران آنلاینش خبر ندهد و روزی نیست که حاشیه‌ای از این نوع اکران به بیرون راه پیدا نکند. در این گزارش، حاشیه‌های هر کدام از فیلم‌های اکران آنلاین را با هم مرور می‌کنیم و سری هم به اطلاعات اساسی فیلم‌ها می‌زنیم تا اگر قصد تماشای آنها را دارید، دلیل موجهی برای خرید بلیت 15 هزار تومانی‌شان داشته باشید.

نخستین حاشیه

نخستین سوژه‌ای که اکران آنلاین را سر زبان‌ها انداخت، قیمت بلیت و مدت زمانی بود که برای تماشای فیلم در نظر گرفته بودند. ابتدا قرار بود بلیت‌ها ارزان‌تر از سالن‌های سینمای درجه یک باشد، به عبارتی بلیت 12 هزارتومانی برای آن درنظر گرفته بودند و قرار بود به مدت 24 ساعت به بینندگان اجازه دسترسی داده شود. اما به محض آنکه اکران آنلاین «خروج» قطعی شد، این اعداد هم تغییر کرد. بلیت‌ها 15 هزارتومانی شدند و مدت دسترسی 6 ساعته نیز تعیین شد. با این وجود زمانی که برای خرید بلیت اقدام می‌کنید؛ 15 هزار تومان پرداخت می‌کنید و به مدت 8 ساعت فرصت تماشای فیلم دراختیار شما قرار می‌گیرد.

دومین حاشیه

دومین بحثی که هنگام نمایش «خروج» به راه افتاد، مربوط به نسخه قاچاق بود. اینکه افرادی بتوانند نسخه قاچاق فیلم را به جای نسخه اصلی بفروشند و در نتیجه سهم تهیه‌کننده و کارگردان و سایر عوامل فیلم پایمال شود. تا جایی که ابراهیم حاتمی‌کیا همزمان با اکران فیلمش در ویدیویی از مردم خواست تا به سمت نسخه قاچاق فیلم نروند و حق دست‌اندرکاران را ضایع نکنند. همین مباحث بود که باعث شد تا امکان اکران آنلاین فیلم «خروج» را به سرمایه‌گذار پولدارش نسبت دهند و بنویسند: «اگر سازمان رسانه‌ای اوج این فیلم را تهیه نکرده بود، هیچ‌وقت حاتمی‌کیا نمی‌توانست درباره اکران «خروج» صحبت کند.» اما این مسائل به سرعت و با حضور تهیه‌کننده‌هایی از بخش خصوصی زیر سوال رفت. «طلا» با تهیه‌کننده‌های خصوصی‌اش؛ رامبد جوان و محمد شایسته عنوان دومین فیلم اکران آنلاین را از آن خود کرد و در واقع بحث قاچاق فیلم به حاشیه رانده شد. نخستین خبرها درباب فروش فیلم‌ها نیز حکایت از یک اتفاق امیدوارکننده داشت. 

---

سومین حاشیه

اینترنت؛ این مسئله اصلی این روزها که یک روز با قطع و وصل شدنش مورد توجه قرار می‌گیرد و روزی دیگر با امکانات رایگانی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، تبدیل به یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به اکران آنلاین شد. سرعت اینترنت‌های خانگی برای تماشای اکران آنلاین مناسب نیست و در شرایطی دیگر عملا پهنای باند شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، امکان خدمت‌رسانی را مختل می‌کرد. هرچند این مسئله آخر، خیلی سریع از میان رفت. اما در روزهای ابتدایی اکران آنلاین، برخی از کاربران را دلزده کرد.

اما در حال حاضر و با رسمیت یافتن اکران آنلاین فیلم‌ها، عملا در مسیری قدم گذاشته‌ایم که راه بازگشتی از آن وجود ندارد.

 

خروج؛ یک داستان نسبتا سیاسی

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی‌نیا

---

نخستین فیلم اکران آنلاین که بسیار درباره آن نوشتیم و صحبت کردیم؛ «خروج» بود. فیلمی که با داستان سیاسی‌ و سرمایه‌گذار ویژه توانست طلسم اکران آنلاین را برای همیشه بشکند.

اینجا و اینجا می‌توانید حاشیه‌های فیلم را به صورت کامل بخوانید. اما اگر همچنان برای تماشای فیلم مردد هستید، باید بدانید که دیدن این فیلم بهتر از ندیدن آن است. حتی اگر ابراهیم حاتمی‌کیا و نحوه داستان‌گویی و شعارپردازی‌اش را دوست نداشته باشید، بازهم پانزده دقیقه ابتدایی «خروج» یکی از بهترین فرم‌های داستان‌گویی را به شما نشان می‌دهد و شاید دلتان برای ابراهیم حاتمی‌کیای «بوی پیراهن یوسف» هم تنگ شود.

نکته‌ای که در هنگام آغاز اکران «خروج» و حاشیه‌های نحوه اکران فیلم مغفول ماند؛ بحث تکیه محتوایی داستان به شبکه‌های اجتماعی بود. ماجرایی که می‌توانست سروصدای بسیاری به پا کند اما دیده نشد. این ماجرا هم می‌تواند یکی از دلایل ویژه برای تماشای «خروج» به حساب بیاید. بازی ویژه فرامرز قریبیان را هم به این موارد اضافه کنید و فراموش نکنید که به هر حال فیلمی از ابراهیم حاتمی‌کیا را انتخاب کرده‌اید.

 

طلا؛ در باب عشق و رویا

پرویز شهبازی

بازیگران: نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین، مهرداد صدیقیان و احترام برومند

---

درباره فیلم «طلا» هم زیاد نوشته‌ایم. حتی درباره دیدن یا ندیدن فیلم هم صحبت کرده‌ایم. اما آنچه در این مقطع از زمان لازم است بدانید، اینست که «طلا» بی‌شک یکی از بهترین فیلم‌هایی است که تا امروز فرصت اکران آنلاین را به دست آورده است. در حقیقت حالا که امکان مقایسه فیلم با سایر فیلم‌های اکران به دست آمده است، می‌توان گفت که فیلم پرویز شهبازی، با نگاه اجتماعی خاصی که نسبت به حضور جوان‌ها در اجتماع دارد، می‌تواند شما را به تفکر وادار کند. اما باید دست از تفکر حذفی بردارید و فیلم را به عنوان یک فیلم مستقل (و با تمام ویژگی‌هایی که یک فیلم مستقل دارد) تماشا کنید.

 

زیرنظر؛ تنها فیلم کمدی

کارگردان: مجید صالحی

بازیگران: رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی، آزاده صمدی، سامیه لک و امیر نوری

 

---

سومین فیلمی که روانه اکران آنلاین شد و  عملا شکست فیلم‌های کمدی در اکران آنلاین را رقم زد؛ فیلم‌سینمایی «زیرنظر» بود. فیلمی که باعث شد تا تهیه‌کننده‌های فیلم‌های کمدی دست و پایشان برای اکران آنلاین فیلم‌ها بلرزد و «زیرنظر» را تبدیل به اولین و آخرین فیلم کمدی اکران آنلاین کند.

کوتاه‌ترین داستانی که درباره «زیرنظر» می‌توان نوشت، همان داستانی است که در توضیح اکران فیلم آورده شده: «محسن پس از خرید به خانه برمی‌گردد و متوجه می‌شود مبلی که امید بر روی آن نشسته سوراخ شده، محسن مقصر این اتفاق را امید می‌داند. مهشید، همسر محسن که به این مبل علاقه خاصی دارد، در حال برگشتن از سفر است و...»

نکته جالب درباره این فیلم اینست که تمام موارد لازم برای رسیدن به یک کمدی موفق در گیشه را داشت؛ رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی و آزاد صمدی بازیگران اصلی آن هستند. داستان آن یک کمدی خانوادگی را روایت می‌کند و از همه مهم‌تر نخستین تجربه کارگردانی مجید صالحی در قامت سازنده یک فیلم‌سینمایی بود. اما به نظر می‌رسد همین نکته آخر باعث شده تا مخاطبان فیلم دل خوشی از کارگردانی داستان نداشته باشند.

 

مهمانخانه ماه نو؛ یک حاشیه تمام‌عیار

کارگردان: تاکفومی تسوتسویی

بازیگران: مهناز افشار، ماساتوشی ناگاسه، لاله مرزبان و محمدعلی شادمان

 

---

در میان تمام فیلم‌های اکران آنلاین، تنها فیلمی که قطعا رنگ اکران را به خود نمی‌دید و در شرایط فعلی فرصت دیده شدن پیدا کرد، همین «مهمانخانه ماه نو» بود. فیلمی که محصول مشترک ایران و ژاپن است و بازیگر نقش اول آن در حال حاضر فعالیت در سینمای ایران را به لقایش بخشیده. تا جایی که در پوسترها و بیلبوردهای رسمی آن نیز اثری از مهناز افشار نمی‌بینید. درباره حاشیه‌های بیشتر فیلم می‌توانید اینجا را بخوانید.

از سوی دیگر داستان «مهمانخانه ماه نو»، هرچند یک ذات ایرانی دارد و نغمه ثمینی به خوبی از پس نگارش آن برآمده اما در نهایت ممکن است بیننده را ناامید کند. تماشای فیلم برای آن‌دسته از مخاطبانی توصیه می‌شوند که همیشه مشتاق دیدن تجربه‌های نو در سینمای ایران هستند.

 

تیغ‌وترمه؛ یک ماجرای ناامیدکننده

کارگردان: کیومرث پوراحمد

بازیگران: دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی، کوروش سلیمانی و سیمون سیمونیان

 

---

زمانی که «تیغ و ترمه» در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، بحث بر سر داستان آن بسیار بالا گرفت. کسانی که کتاب «کی از این چرخ‌وفلک پیاده می‌شوم» نوشته گلرنگ رنجبر را خوانده‌اند، با «تیغ و ترمه» به عنوان اقتباس این کتاب مشکل داشتند. آنهایی هم که کتاب را نخوانده بودند، فیلم را متهم به سطحی‌ بودن کردند. با این وجود یک نکته در فیلم مورد توجه است؛ اگر جوان هستید، اگر برای برقراری ارتباط با جوان‌ها مشکل دارید و اگر احساس می‌کنید جوان‌های این دوره و زمانه را نمی‌شناسید، «تیغ و ترمه» می‌تواند این مشکل شما را برطرف کند. هرچند نمی‌توان گفت که همه جوان‌ها یک شکل هستند و یک دغدغه را دارند، اما حال و هوای خیالپرداز و رویاهای شخصی آنها در فیلم دیده می‌شود.

 

کشتارگاه؛ بازی‌های متفاوت

کارگردان: عباس امینی

بازیگران: امیرحسین فتحی، مانی حقیقی، باران کوثری , حسن پورشیرازی

---

داستان فیلم «کشتارگاه» به ظاهر ساده است، امیر که به تازگی از فرانسه دیپورت شده، ناخواسته وارد ماجرایی می‌شود! اما فیلم امینی مخاطبانی دو دسته دارد، یک گروه بسیار با فیلم موافقند و گروه دیگر صددرصد مخالف. ناامیدی تنیده شده در فیلم، برخی از مخاطبان را پس زده و برخی دیگر را شیفته فیلم کرده است. اما هر دو گروه در یک مسئله با هم توافق نظر دارند،  نقش‌آفرینی بازیگران فیلم بی‌نظیر است.

امیرحین فتحی، مانی حقیقی، باران کوثری و حسن پورشیرازی بازیگران اصلی فیلم هستند و شما را تا پایان داستان با خود همراه می‌کنند. حقیقت ماجرا اینست که دست روی هر قسمت از داستان فیلم که بگذاریم، فیلم لو می‌رود. اما در مجموع می‌توان گفت که «کشتارگاه»، ارزش یک بار دیدن و 15 هزار تومان را دارد.

 

بهت؛ یک فیلم نسبتا اجتماعی

کارگردان: عباس رافعی

بازیگران: مهتاب کرامتی، رعنا آزادی‌ور، علیرضا آقاخانی و محمدرضا رهبری

 

---

داستان «بهت» درباره زوجی از قشر متوسط ایران امروز است که پس از ۲۰ سال فراق اکنون که همدیگر را یافته‌اند برای تحکیم این عشق، سرنوشت بچه‌هایشان را با زوجی از طبقه پایین جامعه گره می‌زنند، غافل از اینکه این آغازی برای فروپاشی هر ۲ خانواده است. از همین داستان به سادگی متوجه می‌شوید که کلیشه‌های رایج درباره فاصله طبقاتی در فیلم لحاظ شده‌اند و البته دیدن اسم عباس رافعی به عنوان کارگردان نیز این پیش‌زمینه را به مخاطب آشنا با سینمای ایران می‌دهد.

اما فیلم آنقدر برای بخشی از مخاطبان جذاب هست که همزمان با اکران آنلاین فیلم، نسخه قاچاق آن نیز در دسترس قرار گیرد. هرچند می‌توان این ماجرا را از زاویه‌ای دیگر هم نگاه کرد و نوشت که حضور مهتاب کرامتی و رعنا آزادی‌ور جذابیت‌های فیلم را دو برابر کرده است و حالا دیگر قاچاقچیان فرهنگی هم یاد گرفته‌اند که برای دریافت فیلم‌ها چه کارهایی انجام دهند. مخصوصا که  نزدیک به سه سال از زمان تولید فیلم می‌گذرد.

 

 

کپی