اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

بهانه‌تراشی علیه دولت به بهانه قطع شبکه الکوثر

بهانه‌تراشی علیه دولت به بهانه قطع شبکه الکوثر

گروه سیاسی/ شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست چهارشنبه پخش شبکه الکوثر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به ‌بهانه بدهی‌های انباشته این سازمان به این شرکت از ارائه خدمات ماهواره‌ای قطع کرد. مسئولان صدا و سیما این بار به بهانه قطع شبکه الکوثر دولت را مورد انتقاد قرار داده‌اند. پیمان جبلی، معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما گفته است: «سهل‌انگاران باید پاسخگو باشند.

مشکل اصلی کمبود بودجه و کمبود ارز نیست، ‌ چرا که دستگاه‌های مسئول اجرایی در فضای عمومی کشور و خارج از رسانه ملی، بودجه‌های بسیار کلان توزیع می‌کنند که شاید در جای خود لازم هم باشد اما مسأله و مشکل ما درک ناقص و فهم ناکافی از ضرورت‌های کار رسانه‌ای بین‌المللی و گاهی لجبازی و چه‌بسا تعمد و شاید سیاسی‌کاری و گروکشی است.» مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما هم نوشته است: «بالاخره بیش از دو سال که دولت محترم بودجه ارزی صدا و سیما را ناقص و حداقلی تخصیص داد، یوتل‌ست شبکه الکوثر معاونت برون مرزی را قطع کرد.»
به گزارش ایسنا، اما صدا و سیمایی‌ها در حالی در روزهای اخیر قطع شبکه‌های برون مرزی را به پرداخت نشدن بودجه مقرر به این سازمان نسبت می‌دهند که جزئیات تخصیص صندوق توسعه ملی به این سازمان، شواهد دیگری را نشان می‌دهد و البته قابل توجه است: بر اساس این گزارش، طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲ سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار به سازمان صدا و سیما تخصیص داده شده است. در سال ۱۳۹۵ نیز درخواست برداشت جدید از منابع صندوق توسعه ارائه می‌شود و با اینکه این منابع (۳۰۰ میلیون یورو) در قالب استقراض از صندوق در اختیار آن سازمان قرار می‌گیرد اما هنوز هم تکلیف بازپرداخت آن مشخص نشده است. در سال ۱۳۹۶ نیز معادل ریالی ۱۰۰ میلیون یورو در قالب تبصره ۴ در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است. ضمن اینکه براساس تبصره ۴ قانون بودجه در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۸ نیز ۱۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران لحاظ شد و البته با وجود محدودیت منابع، با توجه به جهش ارزی سال ۹۷ دولت ۱۶۰ درصد اعتبارات مقرر (۶۰ درصد مازاد بر قانون بودجه) را به این سازمان تخصیص داده است. خبرگزاری دانشجویان ایران از مسئولان صدا و سیما پرسیده: ضریب نفوذ شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما، با توجه به تکثر و هزینه کرد آنها، متناسب بوده است؟ آیا بررسی‌هایی در این زمینه انجام شده است؟ در صورت انجام شدن، آیا به همراه مستندات منتشر شده است؟ در صورت صحت ادعای مطرح شده، علت همکاری نکردن سازمان صدا و سیما با نهادهای نظارتی در زمینه بررسی هزینه‌کرد بودجه‌های ارزی تخصیص یافته در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ (دولت دهم) چه بوده است؟

کپی