اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹

کلمات کلیدی

کتاب‌های کودک را با صدای بلند بخوانید

کتاب‌های کودک را با صدای بلند بخوانید
مریم محمدخانی دبیراجرایی فهرست لاک‌پشت پرنده

این روزها گاهی به کلاس کتابخوانی مدرسه فکر می‌کنم، دلم تنگ شده برای اینکه کتابی که دوست داشتم بگذارم توی کیفم تا ببرم سر کلاس و با بچه‌ها جمع‌خوانی کنیم. صداهامان را عوض کنیم، جای شخصیت‌ها حرف بزنیم و بخندیم.

 گاهی فکر می‌کنم یعنی شاگردانم این روزها کتاب هم می‌خوانند؟ نمی‌دانم. اما در خیالم دوباره سرکلاس برایشان کتاب می‌خوانم، اگر کتاب تصویری داشته باشد نشان‌شان می‌دهم، صدایم را عوض می‌کنم و به صورتشان نگاه می‌کنم که محو داستان شده‌اند، شادی را، غم را، ترس را پابه‌پای شخصیت داستان تجربه می‌کنند، با هم و درکنار هم. در فضای امن کلاس به رؤیاهای بی‌مرز سفر می‌کنند و خاطره‌ای جمعی می‌سازند.
بلندخوانی کتاب کودک این فایده را دارد، کمک می‌کند تا افراد ساعتی فارغ از هیاهوی دنیای بیرون حسی مشترک را تجربه کنند. حسی که نسبتی با اخبار ناراحت‌کننده ندارد و مربوط به همان لحظه است. همان لحظه که والدین و کودک در خانه کنار هم نشسته‌اند، داستانی را می‌خوانند، تصاویرش را تماشا می‌کنند، بعد براساس داستان فعالیت مشترکی تعریف می‌کنند، مثلاً اجرای نمایش خلاق، بحث و گفت‌وگو درباره‌ پایان داستان و تغییر دادن آن، ساخت کاردستی شخصیت‌های کتاب و ...
اگر دوست دارید این لحظه‌ها را تجربه کنید می‌توانید به فهرست «لاک‌پشت پرنده» مراجعه کنید، یا به نهادهای دیگری چون شورای کتاب کودک که کتاب‌های کودک و نوجوان را کارشناسی و کتاب‌های باکیفیت را معرفی می‌کنند. ورق زدن این فهرست‌ها می‌تواند کمک کند که کتابی باکیفیت و ارزش‌های ادبی و بصری برای گذراندن این لحظه‌ها انتخاب شود. لحظه‌هایی که والدین و کودکان‌شان در خانه کنارهم می‌گذرانند و با کمک بلندخوانی کتاب تجربه‌ای مشترک می‌سازند، تجربه‌ای که فایده‌های زیادی دارد؛ از ایجاد پیوند عمیق عاطفی گرفته تا زمینه سازی برای گفت‌وگو درباره‌ مسائل و علایق کودک.
کتاب کودک و نوجوان علاوه براینکه به والدین کمک می‌کند با دغدغه‌های فرزندان‌شان آشنا شوند، برای آنها هم لذت‌هایی را به ارمغان می‌آورد. کتاب‌های خوب کودک لایه‌های مختلفی دارند،‌ لایه‌های عمیق‌تر این کتاب‌ها نه فقط مخاطبان کودک، که همه را نشانه می‌گیرد.

کپی