اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • پنج شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

اول دفتر

جهش تولید و حکمرانی خوب

جهش تولید و حکمرانی خوب

ایران در سال 1398 تحت شدیدترین تحریم‌های امریکا قرار داشت و فروش نفت و درآمد حاصل از آن به شدت کاهش یافته بود، به طوری که مطابق گفته آقای رئیس جمهور شاید بتوان گفت که ایران در سال 1398، اقتصاد بدون نفت را تجربه کرد و همین امر موجب شد که تحرکی جدی در بخش صادرات کالاهای کشاورزی و صنعتی و نیز خدمات مهندسی رخ دهد و اقتصاد ایران از طریق این صادرات روی پای خود بایستد.

در سال 1399 اتفاق دیگری را شاهد خواهیم بود. حتی اگر امریکایی‌ها به هر دلیلی تحریم‌های نفتی را لغو کنند، به علت کاهش شدید قیمت نفت و پایین بودن تقاضا بویژه به دلیل رکود اقتصادی جهانی ناشی از کرونا تولید و فروش نفت چندان درآمد چشمگیری برای ایران ایجاد نخواهد کرد و این امر ممکن است به کاهش قیمت و تقاضا برای محصولات پتروشیمی ایران نیز منجر شود و فشار مضاعفی را به اقتصاد ایران وارد کند. از این رو و با توجه به وجود ظرفیت‌های خالی در اقتصاد ایران، انتظار می‌رود که بنا به ضرورت گشایشی جدی در فضای کسب و کار ایجاد شود تا ظرفیت‌های خالی بزرگی که در اقتصاد ایران هستند بارور و فعال شوند.
اقتصاد ایران به علت تحریم‌ها تا حدودی در مسیری حرکت کرده است که اثرات منفی اقتصاد جهانی به طور کامل به آن منتقل نمی‌شود. البته این امر لزوماً مثبت نیست و نشان‌دهنده فقدان ارتباط و تعامل کافی اقتصاد ایران و جهان است ولی در هر حال این یک واقعیت است. از این رو فرصت مناسبی برای اقتصاد ایران پیش آمده که بدون ترس و واهمه از این آثار زیان‌بار یک جهش بزرگی را در تولید تجربه کند. فراموش نکنیم که افزایش درآمدهای دولتی نیز مشروط به وجود چنین فرآیندی است. اگر تولید نباشد، شغل نیست، و مالیات و درآمد دولتی نیست، و کلی هم هزینه‌های مازاد روی دست دولت خواهد ماند.
برای تحقق این هدف چه باید کرد؟ همانطور که آقای ظریف در پیام نوروزی خود نیز تأکید کردند در یک جمله، بهبود شرایط حکمرانی کشور یک امر ضروری است. شاخص‌های عمده حکمرانی خوب شناخته شده است. شفافیت، کارآیی دولت، مبارزه با فساد، حاکمیت قانون، حمایت از آزادی‌ها و امنیت شاخص‌های اصلی هستند، بنابراین طرح‌های مشخصی برای افزایش و بهبود این شاخص‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. فرصت هم زیاد نیست. انجام این امر مستلزم وجود نوعی وحدت اداری و هماهنگی میان قوا است.
در سطحی جزئی‌تر باید به مسأله شاخص‌های بهبود کسب و کار اشاره کرد. برخی از زیرساخت‌های کسب و کار در ایران مثل برق، مخابرات و تا حدی آب در شرایط مناسب قرار دارند، ولی برخی از شاخص‌ها وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند. شروع کسب و کار در ایران بسیار خسته‌کننده و همراه با فساد است. بارها گفته شده است که پنجره واحد کسب و کار باید همه مسائل را برای تولیدکنندگان حل کند و اجازه ندهد که صاحبان کسب و کار از پیگیری و کاغذبازی مستأصل شوند. دولت باید دنبال سرمایه‌گذاران برای آغاز کسب و کار جدید باشد، نه آنکه مانع آنان تلقی شود. باید مقررات‌زدایی جدی را پیشه ساخت. مسأله وام‌های بانکی، قیمت‌گذاری، مباحث گمرکی و مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی موضوعات و مشکلات اصلی صاحبان کسب و کار است. باید آنها را خیلی سریع و جدی مقررات‌زدایی کرد و یا از طریق سیستم‌های الکترونیک انجام داد و دست کارکنان غیر ضرور را کوتاه کرد. این بی‌معنی است که برای گرفتن یک تسویه‌حساب بیمه یا اجازه ترخیص کالا یا اخذ یک وام با ضمانت کافی، مدت‌های مدیدی را به انتظار گذراند. با ادامه این وضعیت امیدی به جهش تولید نخواهد بود، مگر اینکه شاخص‌های حکمرانی خوب و نیز شاخص‌های فضای کسب و کار بهبود یابند و برای هر کدام نیز اهداف معین جهت رسیدن به آنها تعیین و برای هر کدام نیز برنامه‌های عملیاتی تعریف و اجرایی کرد.
کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.