اخبار آنلاین روزنامه ایران (ایران آنلاین) وابسته به موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران

  • یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹

با گالری های آنلاین آشنا شوید

با گالری های آنلاین آشنا شوید
مریم سادات گوشه خبرنگار

حالا که بیماری کرونا سایه سنگین اش را بر سر ایران انداخته و بسیاری از خانواده‌ها را خانه نشین کرده است، هر روز بحث‌های زیادی در فضای مجازی برای تأمین اوقات فراغت مردم شکل می‌گیرد. یکی از همین بحث‌ها گالری گردی اینترنتی یا آنلاین است که در دنیا طرفداران بی‌شماری دارد.

چرا که با استفاده از این ایده آثار هنرمندان، جهانی می‌شود و شما در هر نقطه از دنیا که باشید می‌توانید به راحتی آثار آنها را هم تماشا و هم خریداری کنید؛ چیزی که هنوز در ایران راه‌اندازی نشده است. بجز چند گالری خصوصی که هرازچندگاهی فروش آنلاین کار چند هنرمند را به معرض نمایش می‌گذارند، دیگر جایی برای نمایش گروهی آثار هنرمندان در ایران وجود ندارد. این مسأله در مورد موزه‌ها هم مصداق دارد.
گرچه به‌ زعم بسیاری از صاحبنظران دیدن آثار به‌صورت حقیقی حال و هوایی دیگر دارد و اصلاً باید برخی آثار مثل چیدمان‌ها و مجسمه‌ها را از نزدیک سیر و سلوک کرد اما قطعاً گالری مجازی هم دیدن دارد و هم به بازار هنر کمک شایانی می‌کند. اکنون هنرمندان تجسمی خواستار تأسیس مکانی امن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند تا تمام هنرمندان بتوانند از گالری آنلاین بهره‌مند شوند. این در حالی است که هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در گفت‌و‌گو با «ایران» از آیین‌نامه‌ای خبر داد که بزودی به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسد.
مظفری با اشاره به تدوین آیین‌نامه صدور مجوز گالری‌های آنلاین و نظارت بر آنها تأکید کرد: «تمام مراحل و ساختار حقوقی خود را طی کرده و بزودی به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسد.»
او افزود: «در این آیین‌نامه نحوه و چگونگی کار گالری‌های اینترنتی آنلاین و گالری‌های سیار مشخص شده است. آیین‌نامه سابق که مصوبه 20 سال پیش بود خلأ قانونی داشت و در آن به گالری آنلاین اشاره نشده بود. اکنون این خلأ در حال رفع شدن است. سیاست ما هم بر مبنای نظارت است و بحث اصالت سنجی آثار که یکی از مهم‌ترین کارهاست به عهده مسئولان گالری‌هاست. بنابر این تفاوت نخواهد کرد که مردم به‌صورت حقیقی خرید کنند یا به‌صورت مجازی.»
بحث نیاز گالری‌های آنلاین را هنرمندان حوزه تجسمی بارها مطرح کرده‌اند. چه آنهایی که تعدادشان به اندازه انگشتان دست هم نیست و کارشان در فضای مجازی نمایش داده می‌شود و چه آنهایی که بیشتر به گالری‌های حقیقی اعتقاد دارند چرا که هر جا بستر بازار هنر مهیا باشد، هنرمندان هم از آن استقبال می‌کنند. در مواقعی غیر از بحران که بحث ترافیک و مشغله زندگی، مانع از گالری گردی مردم شده است و اکثر مردم اوقات فراغت خود و خانواده‌شان را با هنر سینما یا گاهی هم تئاتر پر می‌کنند، گالری آنلاین می‌تواند فضای خوبی برای اوقات فراغت مردم باشد. اما به قول استاد احمد محمد‌پور که از خوشنویسان شناخته شده است، «باید مرجعی که مردم بتوانند به آن اعتماد کنند برای این کار وجود داشته باشد.»
او که تاکنون نمایشگاه‌های زیادی برپا کرده در خصوص نیاز گالری‌های آنلاین در ایران می‌گوید: «صددرصد نیاز داریم اما این نیاز پتانسیل‌های خاصی می‌خواهد. مرجعی مثل موزه هنرهای معاصر یا مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد. یعنی مرکزی باشد که آثار اصلی را ارائه دهد و امضای هنرمندان پای اثر باشد.»
او که به داستان غم‌انگیز کپی رایت در ایران اشاره دارد، وجود یک مکانی که دولت آن را به رسمیت بشناسد و با مجوز، آثار اصلی هنرمندان را به‌صورت آنلاین به نمایش بگذارد، ضروری می‌داند. او معتقد است که خیلی‌ها از آن استقبال خواهند کرد و این فضا و محملی برای هنرمندانی خواهد شد که نمی‌توانند با گالری‌ها ارتباط برقرار کنند. او اضافه می‌کند:«متأسفانه آن ضمانت و اعتبارات لازم وجود ندارد که جامعه از آن استقبال کند. اگر وزارت فرهنگ بانی شود و یک مکان تأیید شده در اختیار بخش خصوصی قرار دهد مثل گالری‌ها که همه تحت نظارت وزارتخانه کار می‌کنند، آنگاه می‌توان گفت که گالری آنلاین در ایران راه‌اندازی شده و همه هم از آن استقبال خواهند کرد.»
احمد محمدپور در پاسخ به این سؤال که گالری‌ها آیا نمی‌توانند محل خوبی برای این کار باشند، تصریح کرد:«گالری‌ها با همه هنرمندان ارتباط برقرار نمی‌کنند هر گالری نهایت با چند هنرمند کار می‌کند و شما آثار آن هنرمندان را در گالری‌های دیگر نمی‌بینید.». او در مورد فضای محدود گالری آنلاین در ایران می‌گوید: «یکسری گالری‌ها هستند که فروش آنلاین دارند. یعنی هنرمندانی صاحب نام که آثارشان معتبر است به‌صورت مستقیم آثارشان را به مدیر گالری می‌دهند و گالری هم فروش آنلاین را ابتدا در سایت اعلام می‌کند و از تاریخ اعلام شده آثار چند هنرمند را به این شکل می‌فروشد. من با گالری آنلاین سیحون کار می‌کنم. حتی از کشورهای دیگر هم مشتری داشته‌ام مثل فرانسه یا....»
او در مورد سازوکار فروش آنلاین می‌گوید:«فروش آنلاین چارچوب‌های خاص خود را دارد و یکسری تبادلات بانکی دارد. اعتبار آدم‌هایش هم مشخص است. درصدی گالری برمی‌دارد و درصدی هم هنرمند که به اقتصاد هنر کمک می‌کند. اما فروش آنلاین که مثلاً 30 الی 40 هنرمند در آن شرکت کنند لااقل من در ایران ندیده‌ام.»
اما بعضی از هنرمندان و گالری دارها در این روزهای پراسترس معتقدند که اگر گالری آنلاین هم در ایران هنوز راه‌اندازی نشده است، فضای مجازی در تمام لایه‌های زندگی جاری و تأثیر‌گذار است.
تکتم فرمانفرما مدیر گالری فرمانفرما که دکتری مدیریت فرهنگی هنری دارد هم بر همین باور است. او معتقد است: «با اینکه این روزها مردم امکان فیزیکی برای گالری گردی ندارند اما همچنان در صفحه اینستاگرامم آثار هنرمندان را می‌گذارم و با آنها تعامل دارم. اگر قبلاً هفته ای یک دیالوگ خرید و فروش در فضای مجازی داشتیم اما اکنون یک روز در میان این اتفاق می‌افتد.البته تاکنون به خرید و فروش اثر نینجامیده است.»
با اینکه مردم در قرنطینه خانگی به سر می‌برند اما دنیای مدرنیته باعث شده است به‌صورت جمعی با هم زندگی کنند و به‌دنبال راهی برای گذران اوقات فراغت باشند. راهی به وسعت دنیای هنر.

 

کپی
نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.